Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding spørgsmål

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Jeg har et lige et par spørgsmål angående brug af holding selskaber. Alle besvarelser er værdsat.

I tilfælde af at et driftselskab leverer et overskud på 100.000 kr. over 5 år, men så lige pludselig leverer i underskud på 1 million kr. er holdingselskabet så forpligtet til at hæfte for det tab? eller kan man blot begære driftselskabet for konkurs?

Jeg håber, at andre som evt. måtte side med lignede spørgsmål også kan få en afklaring.

På forhånd tak til alle som tager sig tid til svare.

Mvh.

Lars 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

kun driftsselskabet må være svaret - Har holding så modtaget udbytte fra de 100.000 kr så holdings kaptial kan tåle taget af driftsselskabets kapital, kan det forsætte, men hvis holdings eneste kapital består af værdien (kapitalen) af driftsselskabet der forsvinder, så vil det jo være i omg vanskeligheder selv

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John


Tak for svaret. Jeg forstår det desværre ikke helt. Jeg prøver lige at specificere mit spørgsmål:

Lad os sige at holdingselskabet har opbygget en kapital på 500.000 kr. over 5 år, og på det 6. år er der et underskud på 1 million kr. i driftselskabet. Vil holdingselskabet så være forpligtet til at give de 500.000 kr. og så gå konkurs også (såfremt at der ikke indbetales nogle penge) eller kan driftselskabet blot begæres konkurs og holding selskabet kan beholde de 500.000 kr.?

Hvis nej kan man så begære driftselskabet konkurs før endt regnskabsår, hvis man forventer et sådant underskud?

Mvh.

Lars 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars bk:
. Vil holdingselskabet så være forpligtet til at give de 500.000 kr.

 Nej. Det er blandt andet derfor mange vælger at have et holdingselskab.

Og ja du kan godt indgive konkursbegæringen inden regnskabet er lavet. Ved selv at gøre det skal du selv stille sikkerhed for behandlingen af konkursen. Typisk 30.000 kr. Mange vælger at lade direktør eller/og bestyrelse fratræde så selskabet tvangsopløses. Mindre pænt men billigere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

så længe holding ikke ved lukningen af drift kommer under sin oprindelige egenkapitial ved at miste drift er den fin nok og holding skal ikke aflevere noget det har modtaget allerede - og ellers som forklaret af Henrik

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres spot on svar Henrik og John! Det sætter jeg stor pris på.

Nu hvor jeg har oprettet en tråd, så kunne jeg vel ikke få en af jer til at henvise mig til en hjemmeside, som forklarer hvordan bogføring helt basalt set bør gøres?

Skal jeg have flere konti i min bank eller er en konto nok?

Lige et konkret spørgsmål: Hvordan bogføres det hvis jeg ønsker at selskabet skal afholde de omkostninger forbundet med etableringen af selskabet? De 670 kr. må de godt bare tages fra selskabskapitalen indtil der kommer indtægter?

Kan jeg godt bare lade være med at lave noget regnskab hele året og blot gemme alle fakturaer og så kontakte en revisor sidst på året?

Mvh.

Lars 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal bogføre løbende i et selskab bl.a. fordi moms jo falder kvartalsvis

Du skal ha en erhvervskonto i banken til hver af dine selskaber

Du skal ha lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dig selv i forsikringsselskab fra dag 1

Du må godt tage stiftelsen fra egenkapitalen men du må ikke fradrage den skattemæssigt så omk til selve stiftelsen skal tillægge ved skatteregulering af regnskabet

Du kan ikke med simpel side lære regnskab nok tror jeg, du bør skaffe en der vil hjælpe - evt sidde eksternt . eller tage kurser ex www.regnskabsskolen.dk

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Så stiftelsesomkostningerne skal blot indgå som omkostninger i virksomhedens regnskab? eller?

Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Angående forsikring er det så lovpligtigt at tegne arbejdsforsikring for stifter(ne)?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars bk:

Så stiftelsesomkostningerne skal blot indgå som omkostninger i virksomhedens regnskab? eller?

af hensyn til moms er det klogt men de skal så lægges til årets resultat som del af skattereguleringerne

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)