Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af selskabskapital

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Jeg har et lige et par spørgsmål angående brug af selskabskapital. Alle besvarelser er værdsat.

Mine spørgsmål tager udgangspunkt i et ApS.

Jeg har den opfattelse, at selskabskapitalen godt må bruges til køb af aktiver (ret mig gerne hvis jeg er forkert). 

Hvis vi tager ugangspunkt i, at jeg køber en computer for 5.000 kr. så selskabskapitalen er på 45.000 + en computer til en købsværdi af 5.000 kr, i tilfælde af retskrav på 50.000 kr. kan jeg så risikere, at skulle på med 5.000 kr. ekstra af egen lomme, hvis nu computeren ikke repræsenterer en værdi på 5.000 kr.?

Må selskabskapitalen godt bruges til omkostninger som ikke tilfører værdi til selskabet som f.eks. rejseomkostninger, løn osv.?

Generelt spørgsmål: Kan jeg nogensinde komme til at skulle indbetale ekstra penge ind i selskabet udover de 50.000? 

Jeg håber, at andre som evt. måtte side med lignede spørgsmål også kan få en afklaring.

På forhånd tak til alle som tager sig tid til svare.

Mvh.

Lars 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Din kapital  skal som udgangspunkt holdes på 50.000 eller mere, og kommer den under halv, skal der afholdes generalforsamling og det skal fremgå af regnskab at der er planer for genoprettelse

Køb af computer til 5000 vil normal være en straksafskrivning og den vil ikke normalt tages væsentligt højere op i drift så den vil - hvis vi ser p den alene, forringe ApS kapitalen. 

Det samme vil jo omkostninger til noget der ikke er aktiver. Derfor som udgangspunkt ikke bruge den til løn eller rejseomkostninger - de skal gerne komme fra indtægter (nu eller om meget kort tid)

Køb af noget der holder værdien, f.eks varer som holder sig kurante vil derimod ikke forringe værdien.

Du vil ikke blive afkrævet indbetaling men derimod kan du komme i den situation, at kreditorer kan hævde du ikke har orden i "kapitalberedskabet" og at du måske så gældsætter selskabet, selv om du burde kunne se, at du ikke kan svare enhver sit, og sker det, kan du få personligt ansvar for gælden.

Se evt denne om beredskabet http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/kapitalberedskabIVS.html den handler godt nok mest om IVS men er gældende også for ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Mar 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for svaret - alt står klart nu.

Go' sommer. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Køb af computer til 5000 vil normal være en straksafskrivning og den vil ikke normalt tages væsentligt højere op i drift så den vil - hvis vi ser p den alene, forringe ApS kapitalen

Regnskabsmæssigt vil det ikke være rigtigt at straksafskrive en computer (skattemæssigt ja). Specielt ikke i en opstart, hvor 5.000 kr. udgør en stor procentdel af selskabskapitalen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Regnskabsmæssigt vil det ikke være rigtigt at straksafskrive en computer (skattemæssigt ja). Specielt ikke i en opstart, hvor 5.000 kr. udgør en stor procentdel af selskabskapitalen
en computer til 5000 ville du tage den til 5000 kr f.eks. 1 år efter (eller kort efter køb) - Realistisk ville jeg mene værdien hurtigt var 2000 kr - men ellers naturligvis enig, derfor også teksten - næppe tages væsentlig højere op i drift.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 11
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad hvis man indskyder 200.000 kr. som startkapital i et ApS.

Bruger fx 150.000 kr. på en hjemmeside 

30.000 på markedsføring 

også har 20.000 til "andet"

Kan man gøre det uden at komme i problemer ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
en computer til 5000 ville du tage den til 5000 kr f.eks. 1 år

Hvis det var afgørende for at undgå ekstraordinær generalforsamling så ja - straksafskrivning nej. Værdien skal afspejle en dagsværdi som udgangspunkt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg skal ikke igang med at vurdere værdien af det du taler om her - de 30.000 til markedsføring og de 20.000 til andet vil jo ikke være en statusværdi, og hjemmesiden vil jeg ikke gætte på

Hvis du stifter med 200.000 kr i kapital, skal det være kapitalen hele tiden - den er kreditorernes sikkerhed. Om den ligger i kontanter eller i noget der har værdi i status - maskiner til den aktuelle værdi de måtte ha som going koncern eller varelager osv - er lige meget - det er lige så godt som rede penge (men skal være til den korrekte aktuelle værdi

Er pengene gået til markedsføring rejser og løn så er de jo værk fra kapitalen der så ikke er fuld længere med mindre de er erstattet af fortjeneste (og ved halv kapital skal der reageres som tidl forklaret)

Inden du i det hele taget går videre, så få en revisor med ind over så du er helt 100% med og ikke overraskes senere.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller man kunne overveje en selskabskapital på 50.000 kr. De sidste 150.000 kunne så indbetales som overkurs. Så er der luft ned til selskabskapitalen...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)