Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Glemte at opdele moms i privat/virksomhed - Hvordan retter jeg fejlen?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 9. Jun 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har købt en pc til blandet brug i mit IVS selskab på mit private kort og har allerede godtgjort udlægget ved at overføre beløbet fra konto "Udlæg ejer og ansatte" med bank som modkonto (Jeg bruger Dinero). Dette skulle så vidt jeg har forstået være korrekt, men jeg kom nu til at huske på at jeg jo skulle have opdelt momsen i en privat andel og en virksomhedsandel og jeg er i tvivl om hvordan jeg korrigerer min fejl.

Momsandelen af købet er 1.684,55 og jeg regner med at den private del vil udgøre 60%, så jeg skylder virksomheden 1010,73 kr.

Hvordan kan jeg bogføre at jeg gerne vil smide dette beløb tilbage ind i virksomheden?

Mvh
Nicolai 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

du skylder ikke selskabet noget - den del af momsen du ikke kan fradrag giver stadigt fradrag som udgift. De 1010.73 skal du derfor bare føre væk fra købsmoms og over på konto for købet af computeren (debet + på købskonto og kredit (-) på konto for købs moms

Du kan læse om det her. Den del af moms der ikke er fradrag for, er altid stadigt fradrag som omkostning - også hvis det nu var sodavand til personalet osv. Man mister bare det fulde momsfradrag men har stadigt alm fradrag http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah okay. Jeg har købt pc'en på konto for småanskaffelser. Så hvis jeg har har forstået det rigtigt så kan jeg lave et finansbilag med konto købsmoms hvor jeg krediterer beløbet og modkonto er så småanskaffelser?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

jep

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt. Tusind tak for din hjælp og tak for dine blog indlæg!

Tilmeldt 9. Jun 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg byder lige ind igen på den her tråd da det omhandler lidt det samme.. Håber det er ok. Jeg opdagede så efter at have modregnet den private andel af momsen at der stadig var noget der ikke passede. Det viste sig at være fordi jeg med computeren har købt en forsikring, som der ikke er moms på. Dvs. jeg har skrevet 1750.55 på købsmoms, selvom momsbeløbet på fakturaen er 1684.55. Kan jeg igen bare kreditere kontoen for købsmoms på differencen?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det burde fungere - forudsætter du stadigt tager den del der ikke var moms på under småaktiver, ellers anbring det på en konto der passer til den del - se til du bilagsmæssigt let kan vise sammenhængene

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne stadig ikke rigtigt få det til at passe, men tror jeg har fundet hvorfor: Når jeg laver finansbilaget, så ser det ud til at momsen af beløbet bliver sat tilbage på kontoen for købsmoms:(igen fra dinero)

Opretter jeg finansbilaget forkert? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må høre dinero. det som sker er jo korrekt nok at småafskrivninger jo er med moms, så når du fører tilbage dertil, får du momsen med en ekstra gang - og det du vil er er at få den del der ikke var momsfradrag for - tilbage til småafskaffelser som beløb uden moms

Det er lidt en dinero svaghed at du ikke kan undertrykke momsen på f.eks småafskrivninger. 

Du KAN lave en ekstra konto kun til dette, og jeg kan ikke se andet - ved siden af nummer til småaktiver uden moms (og dermed jo ny konto uden moms) kun til det formål. På et tidspunkt tror jeg Dinero kommer med mulighed for at "undertrykke momsen" (sætte den til 0 på en konto der ellers normalt er med moms) 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er selvfølgelig rigtig.

Jeg har nu slettet det bilag jeg havde lavet på købet af pc'en og i stedet angivet en linje med det momspålagte og en linje hvor jeg brugte kontoen "diverse eksl. moms" til forsikringen. Så er det lidt mere overskueligt.

Jeg kan godt se idéen med at oprette en ny småanskaffelser konto uden moms, men jeg vil lige prøve at kontakte Dinero i morgen for at høre hvordan jeg kan tilbageføre de 1010.73 til småanskaffelses kontoen. Jeg kan ikke være den eneste der er nødt til at dele momsen op i privat/virksomheds andele jo :) Hvis ikke må jeg oprette en konto som du foreslår.

Endnu en gang tak,

Mvh

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)