Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp jeg var ung, dum og fuld af tillid til menneskeheden

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København V
Tilmeldt 12. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Fra  MortenOlesen.dk Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

 

Jeg har lidt en udfordring som jeg håber at kunne få kastet lidt yderligere lys over.

 

Som overskriften antyder har jeg været ung og naiv. Det drejer som en et enkeltmadsfirma jeg kørte for nogle år siden, hvor jeg solgte varer over internettet(hovedsageligt kosttilskud). I den forbindelse havde jeg en masse gode samarbejdspartnere og bedste venner, hvor vi hjalp hinanden på kryds og tværs med sparing og lån af varer osv.

 

En dag, kommer en af mine bedste venner og samarbejdspartner(hun har sit eget CVR-nummer) på sine grædende knæ og spørger mig efter hjælp, og vil meget gerne låne en røvfuld varer, da hun ikke selv har nok til sit eget forbrug og hendes kunder. Da jeg altid havde mere end rigeligt, sagde jeg selvfølgelig ja, fordi jeg stolede 220% på hende. Hvad endnu dummere var, at da hende og hendes kæreste havde meget travlt den dag(af gode grunde) aftalte vi at hun selv skrev ned hvilke og hvor mange varer hun havde taget, da vi ikke havde tid til at tælle og fordi jeg som sagt stolede 220% på hende. vi aftale endda at hvis hun havde ansvaret for at skrive det ned, da hun ellers ville skylde varer for det jeg hurtigt havde anslået der var varer for, nemlig 10.000,-. Udfordringen var barer at jeg havde så mange varer at jeg aldrig rigtig fik brug for at få varerne retur dengang. Jeg har altid selv haft det rigtig dårligt med at låne noget af nogen, og jeg glemmer aldrig hvem jeg skylder noget, og forventede derfor også selv at hun ville komme og snakke om returnering, enten kontant eller i nye varer. Nu er der så gået en 5-6 år.

I mellemtiden gik hun fra sin daværende kæreste, og giftede sig med en af vores fælles samarbejdspartnere. Og da jeg forsøgte første gange af gøre krav på mit tilgodehavende for ca. 3 år siden(hvor jeg stadigvæk arbejde med mit gamle firma) blev det sådan kastet lidt til side, da der ikke lige var så meget tid det fra begge sider, og jeg ønskede ikke at gøre mig uvenner med dem, og ærlig talt ville jeg hellere have haft pengene end varerne, og tænkte at det ville være en bedre timing når jeg faktisk stod og havde brug for hjælp til varer eller penge fra mine daværende venner.

Sidste år forsøgte jeg så lidt mere ihærdigt, da jeg var(er) igang med studie, og virkelig godt kunne bruge de penge, og foreslog en tilbagebetalingsordning af den ene eller anden slags, efter hvad de kunne finde plads til. Men du hun slet ikke kunne huske at hun havde lånt noget som helst, og alt hvad hun kunne huske havde hun leveret tilbage(her skal det lige siges at den tidligere kæreste har bekræftet at de lånte disse varer som hun nu ikke kan huske noget om) og det ender med at vi bliver meget irriterede på hinanden. Hvorfor jeg foreslår at vi sætter os stille og roligt ned og få en snak ansigt til ansigt, for at genopfriske gammel hukommelse. Hvilket hun går med til, men fordi hun mener at have en meget stram kalender, aftaler vi at hun hurtigst muligt venner tilbage med en dato.

Men da der ikke sker noget efter endnu et år, konfronterer jeg hende igen, med det udfald at vi bliver rigtig uvenner, fordi hun mener at jeg lyver og prøver at afpresse hende... Hvilket gør mig usandsynlig frustreret og vred, fordi det kunne jeg aldrig finde på, og hun burde vide bedre igennem de mange år vi har kendt hinanden. Men alligevel har hun valgt bare at blokkere mig fra sociale medier og fælles grupper, og ønsker tydeligvis ikke at snakke med mig mere.

 

Men mit spørgsmål er så, er der noget man kan gøre overhovedet? Ellers er den forældet under forældelsesfristen for pengekrav?

Det der gør mig mest frustreret er jo egentlig det tillidsknæk det giver, og en ubehagelig lærestreg at man aldrig må lade sig selv stole på nogen bare fordi man ville have kunne stole på "en selv". Men desværre er det ikke alle der er som jeg, og jeg skal ærligt indrømme at det er en ting der nager mig usandsynligt meget. Jeg er egentlig ikke ude på at få folk til at vælge side i denne her sag. Men den LANGE historie er mere for at forstå min situation. Jeg håber egentlig bare på at finde ud af om der er noget man nu kan gøre da det jo er et varelån B2B, og ikke et egentlig kontant krav.

Kunne jeg foreksempel sende en faktura nu med krav på det omtalte, og evt. med renter fra dags dato hvis det ikke leveres- eller betales tilbage? Eller er det på alle måder en på forhånd tabt kamp?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

5 - 6 år. Lyder som dit krav er forældet.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

MortenOlesen.dk - Bryllupssanger:
Jeg har altid selv haft det rigtig dårligt med at låne noget af nogen, og jeg glemmer aldrig hvem jeg skylder noget, og forventede derfor også selv at hun ville komme og snakke om returnering, enten kontant eller i nye varer. Nu er der så gået en 5-6 år.


MortenOlesen.dk - Bryllupssanger:
og det ender med at vi bliver meget irriterede på hinanden


Det springer mig i øjnene at du skriver du er irriteret på hende - og samtidigt ræsonnerer dig til at hun også er det. Det ligner sådan noget et samvittighedsfuldt menneske gør når de navigerer efter den fejlagtige antagelse at den anden part også er det.  

Jeg kan på ingen måde vide om hun er et samvittighedsfuldt menneske eller ej, men jeg tænker bare det kunne hjælpe dig lidt at lufte tanken (for dig selv) om at hun måske er en af dem, der ikke er det. Så kunne det være der kom nogle brikker i puslespillet på plads om hvad der gik galt og hvordan du evt kan spotte den slags en anden gang. 

Det er supertræls og irriterende med pengene, men hvis det du skriver om lånet er rigtigt, så mener jeg dog du også skal være glad for ikke længere at have sådan en "ven". Sådan nogle kan man kun have for mange af. 

Det kan måske virke skævt at foreslå en bog, men det vil jeg nu gøre alligevel (har jo også mødt "typen" - og "gider " dem ikke rigtigt igen :-)

Forslag til læsning:
"In Sheep's Clothing: Understanding and Dealing with Manipulative People" af George K. Simon

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København V
Tilmeldt 12. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Fra  MortenOlesen.dk Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Ja, men der hvor jeg er i tvivl, og som jeg har svært ved at læse mig til, er om der gælder det samme for B2B som for B2C. Og i denne her situation er det jo B2B. Og gælder der det samme for krav på varer som for pengeydelser...?

Fra København V
Tilmeldt 12. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Fra  MortenOlesen.dk Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gita

 

Ja, det er måske rigtig nok. Men jeg synes bare at have oplevet mange sider af hende igennem en del år som antyder at vise et fornuftigt og samvittighedsfuldt menneske. Men jeg gætter på at det er et resultat af et nyt liv, med dårlig hukommelse, og hvor at andre end hendes eget liv kommer i næste række. Og dem hun så skylder noget og ikke bidrager negativt til økonomien, så nok bliver rykket til den sidste række.

Hun har faktisk sagt at hun vil undersøge om hvorvidt hun skylder mig hvad jeg påstår(og så går jeg da ud fra at det så er med henblik at betale det tilbage) Men det består i at skrive til ekskæresten, som hun droppede på en ikke så pæn måde(hun var utro med manden som hun idag er gift med)... så chancen for at han vil snakke med hende er ikke s stor. Men jeg har dog snakket med ham, hvor han bekræfter at huske det samme som mig. Men af en eller anden grund vil hun gerne høre det fra han egen mund.

 

Men ja, jeg er rigtig dårlig til ikke at hjælpe andre, og indkræve det skyldte igen. jeg har nok 30K+ hængende ude, hvor der er dybt at komme hjem. Men nu har jeg da efterhånden lært det. Men lige i denne her situation er det bare en ekstra træls situation fordi det kommer så tæt på, på grund af det forhold vi har haft opbygget. Hvilket kun gør det 1000 gange værre, og i en grad der får mig til at tænke tanker om at ville straffe eller hævne mig på alverdens former. Hvilket skræmmer mig meget, fordi jeg slet ikke er sådan en type, og det ligger mig så fjernt. Også selv om jeg har et hav af muligheder for at straffe hende økonomisk og forretningsmæssigt. Men det har jeg virkelig ikke lyst til. Men når den anden part ikke engang ønsker en dialog, og meget arrogant afviser en, så er det nogle tanker der er svære at komme af med. Men det er nok meget menneskeligt at vi ønsker at uretfærdigheder bør have konsekvenser :O) Men der for kunne det godt være at det er en god bog at læse :) Så tak for tippet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Forældelsesloven gælder både erhverv og ikke-erhverv. Dit krav hører under den 3-årige frist.

Du skulle have faktureret hende tidligere. Da hun da tilsyneladende heller ikke ville vedgå sin gæld da, skulle hun have været i retten for at du kunne få dom på kravet.

Det er en rigtig øv position du står i rent juridisk.

Tilmeldt 7. May 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt er kravet forældet, hvis der er gået mere end 3 år.

Forældelsen afbrydes dog hver gang hun på den ene eller anden måde erkender, at der eksisterer et krav. 

Forældelsen er sådan set ikke det største problem - det afgørende i denne sag er, om du kan bevise, at du overhovedet har et krav mod hende. Så vidt jeg kan forstå, hviler det på en mundtlig aftale indgået for 6 år siden. Hvis det er tilfældet, kan du desværre kun håbe, at hun betaler. Alternativt kan du tage kontakt til hendes eks-kæreste, og undersøge, om han kan huske noget om det. 

Fra København V
Tilmeldt 12. Jan 14
Indlæg ialt: 11
Fra  MortenOlesen.dk Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alex og Henrik

Ja, men jeg var også godt klar over at jeg nok er MEGET sent ude. Men jeg var bare usikker på om der gælder andre regler for udlån af varer, og altså ikke penge, specielt når man gør det B2B. For jeg tænkte bare at det så vel burde betyde at hvis man udlåner en traktor i mere end 3 år, uden at kræve den tilbage, har man så mistet sin traktor. Så jeg tænkte at der måske kunne gælde andre regler. Synes at have læst engang at man egentlig kunne kræve en ting tilbageleveret, eller sende faktura med opkrævning, alla hvis biblioteket sender dig en regning på en bog du ikke har leveret tilbage.

Jeg har faktisk kontaktet kæresten(som meget forståeligt nok ikke vil tale med ekskæresten) og han har givet mig ret i at de var hjemme og shoppe amok. Så den del har jeg på det rene. Problemet er at hun selv vil snakke med ham(og han vil tilsyneladende ikke snakke med hende) for at høre ham sige det... Jeg har på skrift fra ham at det som jeg påstår er 100% sandt. Men da det lige som var hendes firma, og hende der stod for det, ønsker jeg selvfølgelig ikke at drive ham til ansvar.

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er om der her er tale om bedrageri. Hun har købt nogle ting af dig på kredit, og klart givet indtryk af at ville betale for de vare hun har modtaget.

Hun har så efterfølgende holdt dig hen angående betaling, hvor hun nu pludselig ikke han huske noget. Dvs. agter ikke at betaler.

Din eneste chance, er at du kan dokumentere i din tidligere kontakt med hende (skriftligt), at hun vedkender sig det skyldige og du kan få ekskæresten til at vidne for dig. 

Forældelsesfristen mener jeg afhænger af strafferammens udmåling for den kriminalitet der er begået. Dvs. jo højere straf du kan få, desto længere er forældelsesfristen. Men rådfør dig med en advokat omkring dette. 

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:
Spørgsmålet er om der her er tale om bedrageri

Det vil nok være svært at løfte bevisbyrden på. En betaling kræver en faktura og den er jo ikke blevet sendt. Det er ikke nok at det bare huskes at der er tale om vare i en hvis størelsesorden. Er der overhovedet nogen som præcist ved hvad der blev lånt/solgt?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)