Hej Anders
Jeg kan se, at min konkollega fra Serverfruit allerede har givet en fornuftig forklaring på problemet, men for god ordens skyld vil jeg meget gerne give dig en forklaring fra vores side, så det kommer fra 'hestens egen mund'. :-)
1. I december lukkede de uden varsel for to at mine site pga. noget software (Uploadify) som udgjorde en risiko.
Indrømmet kender jeg ikke Uploadify, men jeg er helt sikker på, at vores sikkerhedsteam ikke lukker hjemmesider for sjov. Når vi lukker for adgang til et webhotel, så skyldes det oftest at vi har modtaget en henvendelse fra ejeren af en side eller en anden hostingudbyder, som begærer adgang til siden stoppet. Der kan være mange årsager hertil, men fælles for dem alle er en bekymring om, at din side - i dette tilfælde gennem Uploadify - misbruges til uønskede formål.
Vi kunne vælge ikke at reagere på sådanne henvendelser, men det vil være skidt fordi:
1: Misbrug påvirker serverens stabilitet negativt. Det går ud over de andre kunder, som anvender samme server.
2: Hvis vi ikke reagerer, så kan det medføre vidtrækkende konsekvenser, f.eks. i form af banning af vores IP-adresseserier. Det kan f.eks. påvirke de mere end 500.000 e-mail-brugere vi har i vores systemer.
Ingen af de to risici er vi villige til at løbe. Det tror jeg er en fælles vurdering for alle i vores branche. :-)
Når vi lukker adgang til siderne med det samme, så skyldes det risikoen for, at omfanget af det uønskede misbrug tager til. Vi bestræber os på at kontakte alle kunder hurtigst muligt, men jeg skal gerne kigge dine sager igennem for at se, om der er noget vi kan stramme op på.
De har lige skrevet til mig at jeg bruger for mange database resource og jeg har 48 timer til at ordne det ellers vil de lukke for min database (som i øvrigt også bruges til 5 andre i denne sammenhæng ikke relevante sites).
Det er helt korrekt, at vi midlertidigt har lukket ned for din database, men det skyldes helt enkelt at du havde en (muligvis flere) queries, som optog enormt mange ressourcer på det pågældende databasesetup, da det tog op mod 1,5 minutter at løbe din query igennem. Det er enormt lang tid, og det påvirker de andre kunder som anvender samme databaseserver.
Når det er sagt, så vil vi meget gerne hjælpe dig med at optimere din query. Jeg kan se, at den består af en del INNER JOIN's, og ved blot at minimere disse, så vil du kunne reducere din query's løbetid væsentligt. Hvis du giver mig et kald på +45 45 20 78 70, så vil jeg meget gerne sætte dig i kontakt med en af vores teknikere, som måske kan give dig nogle mere præcise input til hvordan du kan optimere din query? :-)
I begge tilfælde bliver jeg jo nærmest "truet". Der er i hvertfald ikke meget kundeservice over det.
Det her skal vi have kigget på - for vi skal ikke true vores kunder. Den tager jeg lige med supportchefen i morgen.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. :-)
Vh,
Nicolas Nezzo
Surftown A/S