Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejer nægter adgang til toilet

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Fra  Hedeby Design Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har i 10 år lejet et butikslokale i en andelsboligforening og drevet butik. Min kontrakt er gammel og meget lidt restriktiv. Faktisk er den næsten helt åben.

Der står at jeg har fremlejeret, afståelsesret, at mit lokale skal bruges til erhverv (intet om hvilket erhverv) samt huslejen og arealet og andre standard ting. Min husleje er lav og udlejer har længe ønsket at hæve den, men har ikke mulighed for det med mindre jeg opsiger lokalerne.

Mit lokale har ikke toilet indenfor men et dele toilet i gården, der deles af mig og nabobutikken. Toilettet er ikke nævnt i kontrakten.


Til mit lejemål hører en p-plads, som jeg betaler 50 kr for om måneden. Jeg betaler den over huslejen. P-pladsen er ikke nævnt i kontrakten.


Nu vil jeg afstå lokalerne og har fundet en ny lejer. Men udlejer er på tværs. De vil helst at jeg opsiger mit lejemål, så de kan hæve huslejen inden en ny lejer træder ind. Det har de ikke lagt skjul på. Nu har jeg fået besked fra deres advokat om at den nye lejer, jeg ønsker at afstå lokalerne til IKKE må benytte toilettet, IKKE må benyttet udendørsarealet foran butikken, IKKE må benytte p-pladsen, IKKE må benytte gårdens skraldespande.....med mindre naturligvis han forhandler en ny kontrakt og betaler ekstra for alt dette.


Min udlejer har gentagne gange på det sidste ville genforhandle kontrakten. Der er kommet ny bestyrelse og de er meget ivrige efter at få flere penge i kassen.

Jeg er i en situation, hvor jeg bare gerne vil af med mine lokaler og finde et nyt sted. Men jeg vil jo gerne have afståelsen med mig og give den nye lejer mulighed for at leve sine drømme ud, hvor jeg har levet mine ud de sidste mange år. Men må udlejer fratage den evt nye lejer toilet, p-plads, fortov og skraldeplads? Inden af delene er nævnt i kontrakten men har bare altid hørt med i den tid jeg har haft lejemålet. Jeg blev introduceret til det af den gamle formand og der har aldrig været tale om at det ikke hørte til.


På forhånd tak!

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Aftalefrihed betyder jo i praksis, at kontrakten er gældende.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har advokaten været så "smart" at skrive til dig med en ordlyd der bekræfter at du indtil nu har haft ret til at bruge disse ting?

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Fra  Hedeby Design Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokaten har skrevet at han vil "gøre opmærksom på, at det alene er rettighederne i henhold til lejekontrakten der vil blive overdraget, hvorfor der ikke i forbindelse med afståelsen vil blive givet tilladelse til at indgå ny kontrakt vedrørende leje af parkeringsplads og anvendelse af udenomsarealer eller anvendelse af ejendommens toilet"

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder, eller læses, som jeg ser det som om at du har brugt det i al den tid du har lejet,
det vil sige at det har været en implicit del af din lejekontrakt.

Hvis det har været en del af din gældende kontrakt i flere år, så kan de ikke bare fjerne
nogen af rettighederne, specielt ikke når de har ladet det stå til så længe at man,
med rette, må formode at det er en del af aftalen.

Jeg kender ikke de juridiske ting omkring det, men overfor mig
lyder det som om de ikke kan gøre den slags.

Men der er sikkert klogere mennesker der kan rette på det punkt.

Håber du løser det.

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Fra  Hedeby Design Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, jeg har brugt toilet i alle de 10 år jeg har lejet lokalerne. Jeg har brugt (og betalt ekstra 50 kr pr mdr via min huslejeopkrævning) for at bruge p-pladsen. Der står ingenting i kontrakten og hverken brug eller forbud mod brug af f.eks toilet. Da jeg lejede lokalerne for 10 år siden blev jeg vist rundt og fik fremvist toilettet som det jeg skulle bruge. Men igen.....det skete ved en fremvisning af ejendommens gamle formand. Han er ikke formand mere og der står intet på skrift om toilet. Og jeg kan ikke finde nogle steder om der evt SKAL være toilet i erhvervslejemål.

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det er nok der den kan blive kringlet rent juridisk, altså at det ikke står på skrift.

Jeg kan kun anbefale at du søger et råd hos en jurist hvis du kender en, fordi ud fra
min begrænsede viden omkring den slags kan man ikke give dig en kontrakt hvori
du har ret til diverse fremleje osv. som du skriver der står, og så samtidig, når
du vil udøve din rettighed, vælge at fratage den nye lejer for de samme privilegier
der har været tilgængelige for dig under din nuværende kontrakt, der må vel
stå noget i et lejeloven omkring den slags, har du undersøgt det?

Tilføjet: Du skriver at du betaler ekstra 50 kr pr. mdr. via huslejen,
så må det jo næsten være en del af lejemålet, og da du har brugt toilettet
i 10 år, så er det vel også en del af lejemålet, ellers, som jeg forstår det
burde du have fået forbud eller lignende mod at bruge det.

Men jeg holder min mund nu, jeg er ikke fagmand og har ikke ekspertise,
jeg overlader det herfra til andre, forhåbentlig finder du en god løsning

Mvh
Patrich

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Fra  Hedeby Design Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Patrich, tusinde tak for dit besyv!!!!! Det er jeg glad for!

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 11
Fra  Eurospar F Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man overhovedet leje ud uden adgang til et toilet?

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Fra  Hedeby Design Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ved jeg ikke. Kan ikke Google mig til et svar på det. men det er jo netop meget interessant!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)