Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp fra advokat eller kloge mennesker om problemer i kommende virksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er kommet lidt i en kattepine, så jeg søger hjælp.
Jeg har opfundet en ny ting (dvs jeg er idemand bag det, og kan bevise det).
Problemet er bare, at jeg var i en gruppe som var tilmeldt en konkurrence, da dette skete. Konkurrencen var en innovation konkurrence om at skabe noget nyt, hvilket vi så havde gjort.

Vi har ikke andet end nogen tegninger til ideen. Dog har vi mulige fremtidspartner at samarbejde med.

Problemet er vi er blevet uvenner og de andre vil ikke arbejde videre med ideen, hvorimod jeg gerne vil.
Jeg er ny på det her område, skal siges
Og de siger de vil sagsøge mig, hvis jeg kommer til at tjene på penge på det, fordi de mener de har rettigheder til det fordi vi var sammen i starten.
Vi har prøvet at lave et kompromis i form af royalitets, men vi kan ikke nå til enighed.

Mit spørgsmål er så hvad jeg kan gøre for at undgå at komme i kattepine på længere sigt, hvis det skulle vise sig at være en god ide. Og har de overhoved krav på noget, hvis jeg ændre desgin og tegninger på vores nuværende ide?

Jeg har overvejet at lukke det hele ned og starte noget nyt op, hvor jeg ændre nogen store ting. Men vi har vundet en præmie, og den vil jeg gerne bruge, så jeg kan først lukke ned om et år. Men skal jeg være særlig opmærksom på noget eller?


Fra København
Tilmeldt 10. Apr 06
Indlæg ialt: 14
Fra  Innovation Embassy Danmark Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sorry to say it men den der er klokkeklar. Hvis de andre har sagt at de IKKE vil arbejde videre med idéen så er det dét. Desuden antager jeg at i lige nu ikke har beskyttet noget som helst. Det tror jeg måske heller ikke i kommer til fordi nu er det hele offentliggjort. Det er nu igen forhindring i min optik på at tjene penge men man skal være en tand smartere end konkurrenterne. Forresten - det kan godt være at i har knoklet med idéen men det er først nu at det sjove begynder, nemlig at lave forretningen. Det er 80% af arbejdet. Hvad angår dine forhenværende samarbejdspartnere; hvis i ikke inden i skiltes havde en klokkeklar aftale så er det fuldstændigt op til dig, hvad du evt vil give dem. Forretningen er ALDRIG idéen og det lyder ikke til at de har været med til at skabe noget som helst af den. 

Under alle omstændigheder er der en ret let løsning på problemstillingen. Under antagelse af at i ikke kan beskytte noget som helst kan du tegne et "officielt" dokument der beskriver nøje hvad i har. Du kan så enten dele den med de andre og sige "det var hertil vi var nået. Jeg går nu videre for mig selv og det er i også velkommen til. ELLER - du kan ganske enkelt offentliggør idéen underforstået at så er det op til enhver om de kan skabe en forretning baseret på idéen.

Faktisk er der en mulighed mere - du kan finde en forretningspartner der vil etablere forretningen. Den virksomhed aftager idéen og sørger for lanceringen.

Pointen er at så længe der ikke er noget at beskytte kan jeg ikke se at nogen kan "komme efter dig".

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

JAJA5:
Vi har ikke andet end nogen tegninger til ideen.

Hvis ikke der er optaget et patent på idéen, så er den som micheelsen skriver ikke beskyttet. Når først produktet er offentliggjort, kan den heller ikke længere patenteres. 

Med andre ord, så har i alle lige meget ret til at arbejde videre med projektet, sammen eller hver for sig. 

Men hvis de andre ikke vil arbejde videre med idéen, hvorfor har de så noget imod at du gør??

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er det problem, at du har tilbudt royalities til dem, hvilket, i tilfælde af at de anlægger sag, vil stille dig dårligere end hvis du havde bedt dem "rende og hoppe". Fordi det kan indikerer, at du ikke har rettigheder, for hvis du havde det, hvorfor så betale royalities.?
Så inden du starter bør du nok søge professionelt råd (advokat eller opfinderforeningen måske). Og inden du kommer til at tjene penge, sørge for at få en skriftlig aftale med de andre. Så de ikke senere kan komme rendende med alle mulige krav, når du er blevet milliardær :-). Jeg kunne forestille mig at stille de andre følgende alternativer:
- du tilbyder dem en kontant sum eller beskedne royalities i (3) år, hvis de ikke gider lave noget eller hjælpe, altså betaling for at du får alle rettigheder og de fraskriver sig samtidig alle rettigheder.
- du tilbyder dem en andel af firmaet, betaling i form af andel af overskuddet, men selvfølgelig også at de indskyder kapital svarende til den andel de tilbydes.

Vil de andre ingen af delene og forudsat at løsning 1 er nogenlunde svarende til de almindelige forhold på "royality" markedet, vil jeg mene at du højest kan risikere i en evt. retssag at komme til at betale det, vil jeg tro.
Men få professionel assistance med det formål at få afklaret hvor du står og lavet aftaler, så du ikke risikerer noget senere og kan få arbejdsro.      

  

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tom P Jensen:
Der er det problem, at du har tilbudt royalities til dem, hvilket, i tilfælde af at de anlægger sag, vil stille dig dårligere end hvis du havde bedt dem "rende og hoppe". Fordi det kan indikerer, at du ikke har rettigheder, for hvis du havde det, hvorfor så betale royalities.?

Da dette kun har været del af en forhandling, så kan dette ikke gøres gældende som en indgået aftale! Herunder er det er modparten, som skal bevise en evt. aftale.

Ergo, er der ikke noget skrevet ned med en klar aftale, er der intet problem.

Hvis trådstarter har initiativet, så er det kun at gå til den og glemme trusler fra de tidligere samarbejdspartnere. De fleste trusler forbliver for det meste alligevel kun trusler.

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Da dette kun har været del af en forhandling, så kan dette ikke gøres gældende som en indgået aftale! Herunder er det er modparten, som skal bevise en evt. aftale.
. Meget enig!.. og jeg ville også selv vælge bare at sige "rend og hop" til de andre. Men jeg råder alligevel trådstarter til at få lidt professionel bistand, alene af den årsag, at han er så "forsigtig" og søger råd her, det tyder lidt på at trådstarter gerne vil være sikker i sin sag og der mener jeg så profferne i form af f.eks en advokat skal spørges til råds. Men jeg ville som sagt gøre som dig, bare klø på, trusler gør heller ikke mig nervøs, snarere endnu mere kampberedt! :-)... men vi er jo forskellige , heldigvis :-)   

Fra København
Tilmeldt 10. Apr 06
Indlæg ialt: 14
Fra  Innovation Embassy Danmark Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hiv fat i Jacob Tøjner fra DITSELSKAB. Han skal nok giv dig den bedste vejledning.

Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for seriøse svar fra alle sammen. Det har hjulpet mig til at komme videre. 
Jeg vil prøve at kontakte ham Jacob og håbe at han kan hjælpe mig.  

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra KBH.Ø
Tilmeldt 16. Apr 14
Indlæg ialt: 27
Fra  frisorhans.dk Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst indlæget og vil tillade mig at, kommenterre debatten.

Årsag er patent-beskyttelse og problemer der vedrøre "opfindelser ect. I det første indlæg forkommer det som at, han har opfundet noget.

Patentlovgivningen er specifik-dvs at, du reelt skal have opfunde noget-altså ikke "kun " fundet på noget, der rent faktisk er i direkte linje til andre produkter. At patentere noget er temligt kompliseret og oftes benytter man sig af, patentbureuer.

At beskytte noget er et difust begreb- Hvad er det der skal beskyttes- Du kan ikke beskytte noget du fremstiller som du ikke har patent til- for eks du har opfundet et ny t-shirt-naturligvis kan du ikke beskytte t-shirten da den jo er i produktion, men det du der i mod kan beskytte er for eks sær kende tegn-for eks, mønster, specifikt design, unikaer, men alene det vil være uoverskuligt at, "forsvarer" du du formodentligt efter 14 dage ej har fler penge til advokater.

Glem alt om beskyttelse, men klø på. Dine kollegaer kan have et rets krav hvis det er vel dokumteret at, det er dem der har deltaget med ligeværdig værdi til fremstillingen af det færdige produkt.

Forslag for at omgå dette- lav en ubetydelig ændring og derved bortfalder dine kollegaers krav-igen, fordi der ikke findes mønsterbekyttelse, varemærke eller patent.

Jeg vil dog med sikkerhed-uden yderliger kendskab-ud fra artiklen sige at, sandsynlighedden for problemer er reelt ganske små-hvis du ikke direkte har stjålet hele oplægget, men du har været den bærende kraft, vil en retsag-som formodentlig aldrig vil komme så langt- være utolig svært at bevise fra dine kollegaers side- da du må være bekendt med alt skrevet matriale-så som e-mail-breve-notater-memoer-hvis du ikke heri kan finde noget det tale for de andre, ja så findes det næppe.

Mit firma alttilmig.dk producerer haircare-samtidigt har jeg været konsulent for andre virksomhedder,jeg har prøvet en stridighed - som blev løst tilfredstillende til min fordel, men man lærer et eller andet i sådan en sag.

Venligst

Hans P.

alttilmig.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)