Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af ejerandele, gældsbreve og skat

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en ejerandel på over 50% i et Aps, som jeg ifølge vores ejeraftale kan overdrage til min partner for 1 kr. på et hvilket som helst tidspunkt. Da jeg nu har andre planer og ikke tror på at virksomheden kan overleve på sigt, agter jeg at overdrage disse ejerandele til min partner. Imidlertid tror jeg som sagt ikke på at virksomheden kan overleve på sigt. Mine spørgsmål er:

1) Kan jeg fradrage tabet på min ejerandele (har skudt 80.000 ind som anpartskapital) når jeg nu sælger til 1 kr. og dermed har tabt indskuddet?

2) Jeg har lånt selskabet penge via en række gældsbreve - disse kan dog konverteres til ansvarlig kapital ifølge gældsbrevene. Bør jeg gøre dette inden overdragelsen af min ejerandel, så jeg kan trække det fra? Eller kan jeg efterfølgende trække tabet på gældsbrevene fra såfremt virksomheden ikke betaler disse eller går konkurs?

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allo

Ikke for at "spille" klog, men der er nok udfærdiget nogle dokumenter, iforbindelse med din tråd.

Måske skulle du vende den med Jacob Tøjner eller een af de andre advokaterAmino.

Johnny

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte Jacob Berner Rue. Har har hjulpet mig med een sag.

Johnny

Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, Johnny. Men jeg tænkte, at der må være andre der har været i lignende situationer, og der derfor var et "standardsvar" på disse spørgsmål. Når jeg kigger på trådene har jeg dog ikke fundet entydige svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

1) Ja

2) Hvad der er bedst at gøre afhænger af om du tror der vil komme en indtjening senere så aps kan indfri gælden. Hvis du vil have fradraget her og nu skal du konvertere til anparter. Hvis  du vil tage chancen og se om der kommer penge ind så venter du og konvertere senere.

Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et godt og brugbart svar, Henrik. Jeg er blevet lidt forvirret omkring der her med fradrag for gæld, fordi jeg synes at have læst, at såfremt man ejer en stor del af selskabet, så kan man ikke fradrage tabet, såfremt det ikke tilbagebetales. Det gør jeg så heller ikke når/hvis virksomheden går konkurs, men det gjorde jeg tilgengælg da lånet blev givet. Men det har ingen indflydelse på fradragsretten? Når virksomheden er gået konkurs kan jeg vel ikke konvertere?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Allo:
Jeg er blevet lidt forvirret omkring der her med fradrag for gæld, fordi jeg synes at have læst, at såfremt man ejer en stor del af selskabet, så kan man ikke fradrage tabet, såfremt det ikke tilbagebetales

Jeg forstår godt forvirringen. For det er korrekt at der for gæld og for fordringer er en begrænsning i Kursgevinstloven som ikke giver mulighed for fra drag af tab på gæld og fordringer.

men

Konvertible gældsbreve behandles efter aktieavancebeskatningsloven (fordi du netop kan vælge at konvertere gælden til ejerandele) og der vil et tab på en konvertibel gældsbrev give fradrag i din selvangivelse som aktieindkomst.

Så ganske fornuftigt at du i sin tid valgte at gøre lånet konvertibelt - for ellers var du ramt af kursgevinstlovens regler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

ja der er vel ingen grunde til ikke altid at udforme et gældsbrev som konvertibelt - er der nogen specielle skabeloner og registreringer eller rækker det med formentlig generalforsamling der vedtager at tage mod lån på konvertibel vilkår hvor långiver kan vælge frit, kontant tilbagebetaling eller at konvertere til aps kapital - og at indfrielse kan ske per anfordring?

Går ud fra det konvertible lån skal være med rente som markedsrente fra hovedaktionær eller betydende aktionær?

Afskrivning og fradrag må vel så, også for trådstarter fordre, at lånet dermed er søgt krævet tilbagebetalt eller konverteret, og at dette ikke kan lade sig gøre grundet selskabets konkurs - før kan man vel ikke kalde tabet konstateret eller?

Venlig hilsen tak for hjælo  John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Går ud fra det konvertible lån skal være med rente som markedsrente fra hovedaktionær eller betydende aktionær?

Ja, rente eller kurs. Det er accepteret at "renten" betales ved at  lånet udbetales til en lavere kurs og indfries til en højere kurs. 

Et anfordringslån kan normalt kræves indfriet med 14 dages varsel. Så nej man behøver ikke afvente en konkurs før tabet konstateres.

Der findes flere skabeloner på nettet som med fordel kan anvendes hvis man ønsker at lave konvertible gældsbreve. Man skal også være opmærksom på det selskabsretlige - at der er tilladelse til at den ansvarlige selskabskapital kan udvides.

Nedenfor et "gammelt" indlæg om brug af konvertible gældsbreve når en hovedaktionær vil låne penge til sit selskab.

http://www.koudahl.dk/undga-at-stille-kaution-for-dit-selskab/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Cookie - John Hannover:
Går ud fra det konvertible lån skal være med rente som markedsrente fra hovedaktionær eller betydende aktionær?

Ja, rente eller kurs. Det er accepteret at "renten" betales ved at  lånet udbetales til en lavere kurs og indfries til en højere kurs. 

Et anfordringslån kan normalt kræves indfriet med 14 dages varsel. Så nej man behøver ikke afvente en konkurs før tabet konstateres.

Nedenfor et "gammelt" indlæg om brug af konvertible gældsbreve når en hovedaktionær vil låne penge til sit selskab.

http://www.koudahl.dk/undga-at-stille-kaution-for-dit-selskab/

Jep med på rente eller overkurs

hvis ikke selskabet er konkurs men bare helt enkelt ignorerer at tilbagebetale, skriver det ikke lige har råd men gerne vil når der er penge eller slet ikke svarer - vil trådstarter så kunne få skattefradrag for det som tabt - Er den manglende betaling efter 14 dage og et par rykkere nok til at udløse fradrag for tab på aktieindkomst her virkeligt?

Tag for gamle link - skal læse det

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)