For nogen tid siden besluttede jeg at købe en "tidsforlænger" i form af en robotplæneklipper. Som så mange gange før når jeg skal købe noget, undersøgte jeg selvfølgelig markedet og søgte på internettet.
Der gik ikke ret lang tid før der begyndte at dukke annoncer om op netop robotplæneklippere på stort set alle sider jeg besøgte, som har reklameplads for Google. Temmelig smart, da jeg jo sikkert var interesseret i at købe en, når nu jeg søgte efter det.
Samme mønster gentog sig da jeg skulle bruge et overvågningskamera – og nu 6 uger efter køb af både plæneklipper og overvågningskamera, ser jeg stadig ca. 25-50 annoncer om dagen, for både robotplæneklippere og overvågningskameraer! Især Lomax vises ofte, og de får en kæmpe eksponering for både plæneklipper og kamera – problemet, for Lomax altså, er bare at jeg har købt! Dermed er de penge de betaler for af få vist deres annoncer for mig spildt! Nu er jeg godt klar over, at det kan være temmelig svært, måske endda umuligt, at vide om jeg har købt og dermed ”stoppe” med at vise netop de reklamer.
Jeg har selv brugt Adwords tidligere. Første gang jeg brugte Adwords i 2001 fik jeg en stor kunde efter blot 25 minutter! Jeg hoppede op og ned i stolen af bare begejstring, men de senere år har der været meget lidt værdi i det. Priserne syntes jeg er blevet temmelig høje - jeg oplever nogle gange at skulle betale over 100 kr. for et klik!
Det er selvfølgelig utroligt smart at Google får annoncørerne til at overbyde hinanden, for at få en bedre placering/flere visninger, men jeg er da meget i tvivl om det er en fornuftig markedsføringsstrategi – og om det er pengene værd – hvad mener I? |
Hej Torben,
Jeg arbejder daglig med AdWords og det kan betale sig for langt de fleste. I følge Google selv kan man tjene 8 kroner hver gang man bruger 1 krone, omvendt, kan det tal både være større og mindre, end af mine kunder tjener omkring 24 kroner, hver gang de bruger en krone på AdWords.
Angående det med at overbyde hinanden, så er det jo ikke kun sådan det fungerer. I dag tager du jo dit bud x quality score, og det resultat det giver, er lige med ens bud. Derfor kan man, hvis man nørder nok med det, jo nemt opnå en første plads i annoncerne men samtidig betale mindre end sine konkurrenter.
Eksempel:
Konkurrent har byder 10 kroner og har en quality score på 3, det giver en budscore på 30.
Du byder 5 kroner og har en quality score på 7, det giver en budscore på 35. Derfor vil du rangere højere end din konkurrent, men samtidig have en betydelig bedre klikpris.
Jeg har endnu ikke oplevet at det ikke er pengene værd, men jeg har set frygtelige eksempler på hvordan AdWords kan blive rigtig dyrt, hvis man ikke optimerer sine kampagner ordentligt.