Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krænkelse af Ophavsretsloven

Side 4 ud af 6 (51 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:39 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hjemmeside designer - DevsSolution:

Omkring ophavsret m.m. har du jo dit på det rene, så længe du kan bevise du har haft en freelance grafiker på opgaven.

Men uanset hvad er 5000kr, efter min mening en ret væsentlig erstatning for at have benyttet nogle ikoner..

Hvis jeg var dig og du er sikker på han havde ophavsretten på de omtalte ikoner, vil jeg nok mene du blot bør fjerne dem fra din webshop hurtigst muligt. Hvis dette sker kan han ikke opkræve dig penge herfor i retten..

Men uanset hvad der sker skal man betale hvis man bliver dømt til det, så kan man så snakke om hvis det er et ApS eller lignende. Kan du slippe udenom, dog lidt drastisk at gå konkurs for 5000kr?

Inden at du begynder at rådgive folk i sager om ophavsretskrænkelser, vil jeg anbefale, at du starter med at sætte dig ind i stoffet... For du er helt forkert på den...

Hvis ophavsretten er krænket, er det mega let, hvis man har gjort sit forarbejde, at få et vederlag og en godtgørelse via retssystemet. Been there done that...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:42 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Kære Jesper Krattet

Nu har jeg jo lige fået en lang sviner af dig på mail fordi jeg blot giver dig dårlige karakterer uden også at deltage i debatten, så må jeg jo hellere deltage. I modsætning til dig har jeg intet imod at stå frem med mit fulde navn, det tog nu heller ikke mere end 2 minutter på Google at finde frem til dig alligevel. Samtidig med var der en masse andet spændende læsestof på Google, og man må ihvertfald sige at du har set indersiden af en retsal et par gange, det gir jo praktisk erfaring hvilket er en god ting.

Dog er der en del ting her du tydeligvis ikke har styr på.

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Men jeg ville mene du står godt hvis sagsøger ønsker retssag.

Du har hverken set ikonerne, set aftalen med freelancere eller hørt noget om hvem trådstarters modpart er ... du har _ingen_ chance for at vurdere sagens udfald baseret på det vi har hørt her.

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Omkring ophavsret m.m. har du jo dit på det rene, så længe du kan bevise du har haft en freelance grafiker på opgaven.

Det er ikke helt korrekt, det vil stadig være trådstarter der bærer hovedansvaret. Han kan så evt. føre kravet frem overfor freelanceren.

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Men uanset hvad er 5000kr, efter min mening en ret væsentlig erstatning for at have benyttet nogle ikoner.

Hvis du med Væsentligt mener at det er dyrt, så må jeg give dig uret. Der kan ligge rigtig mange timers grafisk arbejde pr. ikon, og hvis det er en større serie der er blevet lavet så er der typisk tegnet 3 udgaver af samme ikon. Derudover er det ikke unormalt at tage dobbelt pris når der er tale om en krænkelse.

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Hvis dette sker kan han ikke opkræve dig penge herfor i retten.

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Hvis dette sker kan han ikke opkræve dig penge herfor i retten..

Nu kan du jo i princippet kræve hvad du vil i retten, med fare for at dommer kyler dig ud på røv og albuer :-) Men jo hvis sagsøger kan påvise et reelt tab har han en rigtig god chance (http://da.wikipedia.org/wiki/Culpa) - så nej det er ikke nok bare at fjerne krænkelsen.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:50 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik R:

Jan,

lad nu vær med at at skræmme nogen uden grund - jeg leverer selv software hvor noget er Open Source under MIT licensed, noget er dual licenced under Open Source GNUV3 og en kommerciel licens, mens andet er totalt proprietært - det kører forøvrigt samlet i omkring 800 store virksomheder i ca. 70 lande og du kan finde det beskrevet i adskillige amerikanske tidskrifter og se programmerings eksempler i IBM's manualer!

Et billede, et icon eller en GIF eller JPEG du finder på nettet og hvor ophavesretten ikke står udførligt angivet i objektet er ekstrem svært at hævde ophavsret på.

Faktisk står der følgende Copyrigt notice i al den software jeg udgiver:

*=====================================================================
* THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE AUTHOR AND CONTRIBUTORS ''AS IS'' AND
* ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE
* IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE
* ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE AUTHOR OR CONTRIBUTORS BE LIABLE
* FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL
* DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS
* OR SERVICES; LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION)
* HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT
* LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY
* OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF
* SUCH DAMAGE.
*===================================================================== Skriver du ikke det kan du blive sagsøgt i USA

Du har godt læst, at der er tale om ikoner, dvs grafik ik? Der gælder helt andre regler end ved f.eks software...

Grafik takseres i samme niveau som fotos og billeder, og sagsøger har, hvis vedkommende har lavet sit forarbejde ordentlig, en rigtig god og let sag. Der ligger nemlig en del domme, som kan anvendes som reference, både når det gælder udfald og vederlagets + godtgørelsens størrelse...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Ølstykke
Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 123
Fra  DevsSolution - Hjemmeside-designer Skrevet kl. 01:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Mikjær Christensen:

Kære Jesper Krattet

Nu har jeg jo lige fået en lang sviner af dig på mail fordi jeg blot giver dig dårlige karakterer uden også at deltage i debatten, så må jeg jo hellere deltage. I modsætning til dig har jeg intet imod at stå frem med mit fulde navn, det tog nu heller ikke mere end 2 minutter på Google at finde frem til dig alligevel. Samtidig med var der en masse andet spændende læsestof på Google, og man må ihvertfald sige at du har set indersiden af en retsal et par gange, det gir jo praktisk erfaring hvilket er en god ting.

Dog er der en del ting her du tydeligvis ikke har styr på.

Kære Mikkel Mikjær

Jeg må indrømme at ligge en sådan skrivelse ud i en andens post, har jeg svært ved at se relevansen i? Når det er sagt, så er det korrekt at jeg har haft 2 konkurs ramte virksomheder, Den ene et enkeltmands virksomhed og det andet et ApS. Men gør det mig nu til en skidt person?

Og fordi der måske har været 1-2 virksomheder der har mistet et beløb på omkring 1-2000kr på konkursen, som jeg desværre trods prøvelse ikke kunne rede hjem. Gør det mig så til en skidt person?

Blot fordi disse 2 virksomheder har anmeldt mig ved navn på trustpilot skulle det så gøre mig til en skidt person? Fordi de skriver noget i deres fustration over at have mistet et samarbejde og mindre penge beløb?

Når det så er sagt ved jeg ikke hvor du har det med retsalen fra?

Og tror du jeg ville ligge mit navn offentligt ud på Google plus m.m. hvis jeg ikke ønskede mig fundet og forbundet med DevsSolution?

Jeg fortalte dig at grunden til DevsSolution her på Amino og mange andre foras er oprettet som virksomhed er at vi er flere brugere der debatterer på den, på forskellige tider. Derfor er det svært at skulle angive vores eget navn.

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Men jeg ville mene du står godt hvis sagsøger ønsker retssag.

Mikkel Mikjær Christensen:

Du har hverken set ikonerne, set aftalen med freelancere eller hørt noget om hvem trådstarters modpart er ... du har _ingen_ chance for at vurdere sagens udfald baseret på det vi har hørt her.

Jeg sagde korrekt at han stod godt i sin sag hvis krænkede / sagsøger ønskede en retssag, fordi han havde fjernet ikonerne. Og som jeg også skrev kunne jeg ikke sætte mig 100% ind i en sag jeg ikke kender alle facts på.

Men eftersom du blot bad rater samtlige af mine svar måtte jeg jo tjekke op på hvad du lavede, og der fandt jeg så grunden til denne grove måde at debattere på fra din side. Nemlig du leverer SEO ydelser ligesom os selv, og du er elendig til det.. Så elendig at du bliver nødsaget til at lave bad standing eller forsøge på det om alle andre der gør det godt.

Mikkel Mikjær Christensen:

Nu kan du jo i princippet kræve hvad du vil i retten, med fare for at dommer kyler dig ud på røv og albuer :-) Men jo hvis sagsøger kan påvise et reelt tab har han en rigtig god chance (http://da.wikipedia.org/wiki/Culpa) - så nej det er ikke nok bare at fjerne krænkelsen.

Jeg har aldrig sagt at det var nok at fjerne krænkelsen??

Jeg sagde at sagsøger ville stå dårligt hvis det kom til en retssag, fordi han ikke havde givet Mads en chance for at rette op på problemet som Mads ikke selv var bekendt med var et problem. Hvilket han selv forklarede han kunne dokumenterer. Men igen er jeg ikke dommer, jeg forsøgte blot at hjælpe en mand der spurgte til råds. Og at du så kommer og bad rater mig for det, samt ligger en sådanne post ud som fortsat forsøger at skade vores virksomhed som faktisk køre forrygende og vores kunder er tilfredse. Ja sorry Mikkel, men så må du få dig et liv udover at sidde i din stol og havle andre ned.!

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 02:08 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:

Altomargan.dk - Jan:
Jeg griner skam ikke. Jeg ryster mere på hovedet af folks uvidenhed som forretningsdrivende. Og derudover kan man ikke blive erklæret konkurs for 5000 dkk, det er useriøst overhovedet at snakke om den mulighed, for den er ikke eksisterende.

Når du nu selv tror du er så klog, burde du vide at det i vore dage er rimeligt nemt at blive erklæret insolvent. Også for sølle 5000kr

Det er helt ok hvis du ønsker en sludder for en sladder, men hvis du holder dig til emnet og det du ved noget om, så kunne alle få mere korrekte svar. En insolvens erklæring betyder helt præcis det som det er. En erklæring om at man ikke er i stand til at betale. En erklæring om at man ikke er i stand til at betale dkk 5000 for en person som trådstarter er både latterlig og kan ikke tages seriøst. Men ikke mindst, så har insolvens i den størrelsesorden aldrig nogensinde ledt i retning af en personlig konkurs, som det ville være hvis man ønsker at erklære et enkeltmandsfirma konkurs. Det er derfor helt ude af proportioner at skrive den slags. Og ja jeg er klog, og jeg er stolt af det.

Fra Ølstykke
Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 123
Fra  DevsSolution - Hjemmeside-designer Skrevet kl. 02:28 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt skrevet, håber da også at Mads har fundet en anden løsning end konkurs. Synes måske det ville være lidt drastisk og overilede at gå konkurs i sådanne tilfælde. :)

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 05:37 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

mads121:
Der er ikke så meget mere i sagen da jeg har fået faktura og licens for alle ikoner der er brugt af min grafikker. 

Sådan! Yes

Held og lykke med din shop :)

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Altomargan.dk - Jan:

Michael:

mads121:
Jeg ha nu snakket med med min grafikker der har sendt mig links til de steder hvor han har købt licens til ikonerne. det er vel ikke krænkelse af ophavsretsloven hvis han har købt ikonerne et andet sted? Han har måske sat dem op på webshoppen så det ligner den anden webshop men nu har jeg ihvertald en chance for at slippe for at betale så mange penge.

Så send en regning retur på 5000kr og true ham med en sag for injurier hvis han ikke betaler.

Vågn op, der er da intet injurie jura i den sag. Prøv at holde tingene saglige, så du ikke er med til at sænke niveauet på Amino for svar til folk som de kan fejlfortolke som værende troværdige, når de er fuld af varmluft.

Yes

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:01 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,2 stjerner givet af 5 person

Michael:
Falske anklager hører også under injurie lovgivningen. Men når du nu er så "klog" så lad os da høre din version ?.

Injurier handler om ærekrænkelse, hvilket betyde at anklagen skal finde hvor den også er tilgængelig for andre. Hvis man f.eks. anklager nogle for en forbrydelse på live tv eller internettet, så kan man ende med en injuriesag. Så længe der er tale om et brev direkte til den anklagede, så er det nok svært at argumenterer for at det er ærekrænkende.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 10:19 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:
Injurier handler om ærekrænkelse, hvilket betyde at anklagen skal finde hvor den også er tilgængelig for andre. Hvis man f.eks. anklager nogle for en forbrydelse på live tv eller internettet, så kan man ende med en injuriesag. Så længe der er tale om et brev direkte til den anklagede, så er det nok svært at argumenterer for at det er ærekrænkende.

Yes

Lige præcis og dermed ofte medfølgende bagvaskelse

Straffelovens § 267 og 268, og ofte i samme forbindelse tort godtgørelse iflg. erstatningsansvarsloven Wink

Side 4 ud af 6 (51 indlæg)