Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krænkelse af Ophavsretsloven

Side 2 ud af 6 (51 indlæg)
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 20:56 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

mads121:
Jeg ha nu snakket med med min grafikker der har sendt mig links til de steder hvor han har købt licens til ikonerne. det er vel ikke krænkelse af ophavsretsloven hvis han har købt ikonerne et andet sted?

Nej, men han bør sørge for at licensen er overdraget til dig, så du nu - og i fremtiden - kan dokumentere, at du har rettighederne til at bruge grafikken.

Normalt køber man en licens til at bruge grafikken ét sted, så medmindre din grafiker har købt en udvidet licens, så må han altså ikke bruge ikonerne på flere forskellige sites til forskellige kunder.

Men det er under ingen omstændigheder indehaveren af den anden webshop som kan kræve erstatning af dig, medmindre det også er ham som har den fulde ophavsret til grafikken. Og det er det nok næppe, så det kan du jo bare skrive til ham, og så sende ham linksene til de steder hvor det kan købes.

Men som sagt, sørg for at få den licens overdraget fra din grafiker. Så er du på den sikre side.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 21:18 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

mads121:
Jeg ha nu snakket med med min grafikker der har sendt mig links til de steder hvor han har købt licens til ikonerne. det er vel ikke krænkelse af ophavsretsloven hvis han har købt ikonerne et andet sted? Han har måske sat dem op på webshoppen så det ligner den anden webshop men nu har jeg ihvertald en chance for at slippe for at betale så mange penge.

Så send en regning retur på 5000kr og true ham med en sag for injurier hvis han ikke betaler.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 21:44 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads121

Hvis iconerne er købt andetsteds er der jo ingen der siger at den der har henvendt sig til dig overhovedet kan påberåbe sig at have ophavsretten så det ville jeg tage med ophøjet ro.

Glem alt om at erklære dig personlig konkurs, dels får du ikke slettet din gæld dels bliver du registreret i hoved og r** i RKI og andre steder - det er en rigtig dårlig ide og skulle den der kræver de 5.000 finde på noget skal vedkommen først have en dom på tilgodehavende og derefter erlægge 30.000 i skifteretten til en konkursbehandling.

Du kunne eventuelt lige smide et link til hvor din webudvikler har købt iconerne så kan vi gamle rotter tage et kig. 

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 23:12 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emil:
Jeg har aldrig hørt om den 24 timers skik.

Der er heller ikke noget der tilnærmelsesvis ligner det. Har man overtrådt ophavsretsloven, så har man overtrådt den.

Den der markedsfører ophavsretslige ting er ansvarlig - punktum.

Har man haft andre til at udføre opgaven må man foretage regres overfor dem.

Og 5000 dkk er lavt sat, men en takst der ofte anvendes for billeder. 

Kan se at ikonerne måske er købt via en udbyder af disse, men der er jo ingen der indtil videre kender hoved eller hale i forløbet.

KOMMENTAR TIL TRÅDSTARTER: Hvis du grundet 5000 dkk overvejer konkurs, hvilket du nok ikke gør fordi du ikke kender betydningen af dette, så skal du allerede i aften lukke din webshop og finde på noget andet at lave.

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 23:16 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Michael:

mads121:
Jeg ha nu snakket med med min grafikker der har sendt mig links til de steder hvor han har købt licens til ikonerne. det er vel ikke krænkelse af ophavsretsloven hvis han har købt ikonerne et andet sted? Han har måske sat dem op på webshoppen så det ligner den anden webshop men nu har jeg ihvertald en chance for at slippe for at betale så mange penge.

Så send en regning retur på 5000kr og true ham med en sag for injurier hvis han ikke betaler.

Vågn op, der er da intet injurie jura i den sag. Prøv at holde tingene saglige, så du ikke er med til at sænke niveauet på Amino for svar til folk som de kan fejlfortolke som værende troværdige, når de er fuld af varmluft.

Tilmeldt 30. May 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:15 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Vil sige tak til alle dem der er kommet med gode råd.

Der er ikke så meget mere i sagen da jeg har fået faktura og licens for alle ikoner der er brugt af min grafikker. 

Og til arganolie-manden!

Jeg ser ingen grund til at lukke min webshop alene af den grund at jeg ikke kender til konsekvenserne af konkurs. jeg har heller ikke erklæret konkurs men spurgte bare folk om det var en mulighed hvilket jeg fik et godt svar på, så dit spydige kommentar er lige præcis det der sænker niveauet i debatten.

Jeg har lavet webshoppen som en hobby og til på sigt måske at tjene en lille smule penge ved siden af SU, da det lange medicin-studie virkelig mærkes på pengepungen. Det var nok derfor jeg gik lidt i panik, da jeg fandt ud af, at jeg skulle betale 5000 kr. for 3 ikoner, og overvejde konkurs. 

Mht. injurie jura, så må jeg indrømme, at jeg ikke er den helt store advokat som dig, så det vil jeg helst ikke udtale mig om :)

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 00:16 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jan,

lad nu vær med at at skræmme nogen uden grund - jeg leverer selv software hvor noget er Open Source under MIT licensed, noget er dual licenced under Open Source GNUV3 og en kommerciel licens, mens andet er totalt proprietært - det kører forøvrigt samlet i omkring 800 store virksomheder i ca. 70 lande og du kan finde det beskrevet i adskillige amerikanske tidskrifter og se programmerings eksempler i IBM's manualer!

Et billede, et icon eller en GIF eller JPEG du finder på nettet og hvor ophavesretten ikke står udførligt angivet i objektet er ekstrem svært at hævde ophavsret på.

Faktisk står der følgende Copyrigt notice i al den software jeg udgiver:

*=====================================================================
* THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE AUTHOR AND CONTRIBUTORS ''AS IS'' AND
* ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE
* IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE
* ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE AUTHOR OR CONTRIBUTORS BE LIABLE
* FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL
* DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS
* OR SERVICES; LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION)
* HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT
* LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY
* OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF
* SUCH DAMAGE.
*===================================================================== Skriver du ikke det kan du blive sagsøgt i USA

 

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 00:31 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

Jan,

lad nu vær med at at skræmme nogen uden grund - jeg leverer selv software hvor noget er Open Source under MIT licensed, noget er dual licenced under Open Source GNUV3 og en kommerciel licens, mens andet er totalt proprietært - det kører forøvrigt samlet i omkring 800 store virksomheder i ca. 70 lande og du kan finde det beskrevet i adskillige amerikanske tidskrifter og se programmerings eksempler i IBM's manualer!

Et billede, et icon eller en GIF eller JPEG du finder på nettet og hvor ophavesretten ikke står udførligt angivet i objektet er ekstrem svært at hævde ophavsret på.

Faktisk står der følgende Copyrigt notice i al den software jeg udgiver:

*=====================================================================
* THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE AUTHOR AND CONTRIBUTORS ''AS IS'' AND
* ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE
* IMPLIED WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE
* ARE DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE AUTHOR OR CONTRIBUTORS BE LIABLE
* FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL
* DAMAGES (INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS
* OR SERVICES; LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION)
* HOWEVER CAUSED AND ON ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT
* LIABILITY, OR TORT (INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY
* OUT OF THE USE OF THIS SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF
* SUCH DAMAGE.
*===================================================================== Skriver du ikke det kan du blive sagsøgt i USA

Om du så havde opfundet månen og den grønne ost, ændrer det ikke på ophavsretsloven og dens betingelser. Der er hverken noget skræmmende eller forkert i det jeg skriver.

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 00:37 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

mads121:
Jeg ser ingen grund til at lukke min webshop alene af den grund at jeg ikke kender til konsekvenserne af konkurs. jeg har heller ikke erklæret konkurs men spurgte bare folk om det var en mulighed hvilket jeg fik et godt svar på, så dit spydige kommentar er lige præcis det der sænker niveauet i debatten.

Læs hvad du selv skriver. Og der er ingen der kan tage nogen forretningsdrivende seriøst der snakker om konkurs for 5000. Du mener måske lukning af webshoppen, men det ændrer ikke dit ansvar. Enhver vil grine af en person der siger de er klar til konkurs grundet 5.000, det er hvad du kan tjene på en uge.

Så jeg sænker ikke niveauet, jeg fortæller dig bare du skal vågne op og spekulere lidt over hvad du laver.

Tilmeldt 30. May 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 00:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er skam helt vågen :) Som jeg tidligere skrev så har jeg kun oprettet firmaet og webshoppen som hobby og lidt penge ved siden af mine meeeeget lange studier. Og jeg tjener ikke 5000kr. på en uge. Det vil kræve at jeg dropper studiet og arbejder fuldtid på min webshop hvilket jeg ikke har nogle intentioner om. jeg tjener højst 750kr. til 1000 kr./måned hvilket er fint for mig eftersom det faktisk er 20% af min totale indkomst. Og som du allerede har regnet ud, så er 5000.kr faktisk et halvt års arbejde for mig, så virker det relevant at spørge folk om konkurs var en mulighed. 

Indtil videre er du den eneste der har grint af den mulighed, hvorimod alle andre faktisk er kommet med meget gode svar og råd.

Side 2 ud af 6 (51 indlæg)