Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krænkelse af Ophavsretsloven

Side 1 ud af 6 (51 indlæg)
Tilmeldt 30. May 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:21 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Det har vist sig at min freelance grafiker har taget nogle iconer som findes på en anden webshop og har brugt dem på min webshop. Jeg er nu blevet kontaktet af webshoppens ejer der kræver at jeg betaler 5000 kr. eks. moms for krækenlse af ophavsretsloven.

Det skal lige siges at i den periode hvor jeg har haft den grafik på min webshop har jeg ikke haft noget omsætning.

Er det en rimelig beløb at betale for det? Hvad sker der hvis det ender med en civil søgsmål? 

Skal jeg stadig betale hvis jeg erklære mit firma konurs?

Håber der er en der kan hjælpe.

Fra Ølstykke
Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 123
Fra  DevsSolution - Hjemmeside-designer Skrevet kl. 19:28 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mads

Omkring ophavsret m.m. har du jo dit på det rene, så længe du kan bevise du har haft en freelance grafiker på opgaven.

Men uanset hvad er 5000kr, efter min mening en ret væsentlig erstatning for at have benyttet nogle ikoner..

Hvis jeg var dig og du er sikker på han havde ophavsretten på de omtalte ikoner, vil jeg nok mene du blot bør fjerne dem fra din webshop hurtigst muligt. Hvis dette sker kan han ikke opkræve dig penge herfor i retten..

Men uanset hvad der sker skal man betale hvis man bliver dømt til det, så kan man så snakke om hvis det er et ApS eller lignende. Kan du slippe udenom, dog lidt drastisk at gå konkurs for 5000kr?

Håber du får løst jeres konflikt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 19:33 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Omkring ophavsret m.m. har du jo dit på det rene, så længe du kan bevise du har haft en freelance grafiker på opgaven.

Det har han da ikke..

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Hvis jeg var dig og du er sikker på han havde ophavsretten på de omtalte ikoner, vil jeg nok mene du blot bør fjerne dem fra din webshop hurtigst muligt. Hvis dette sker kan han ikke opkræve dig penge herfor i retten..

Ja, han skal fjerne dem med det samme. Men hvorfor kan han ikke blive opkrævet penge for brud på ophavsretten, blot fordi han ikke krænker den mere?

Om 5000 kr er rimeligt er svært at sige. Du kan evt. prøve at forhandle beløbet ned.

Tilmeldt 30. May 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 19:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar.

Jeg har selvfølgelig beviser på at jeg har haft en freelance grafiker på opgaven. Jeg har både en faktura og vores email konsultation. Men skal jeg betale de 5000 kr. og så kræve det fra grafikeren?

Jeg har allerede fjernet de ikoner lige så snart han skrev til mig og bad mig gør det. 

Mht. konkurs så overvejer jeg det stærkt da min webshop er ret ny og ikke har haft en omsætning på 5000kr ialt endnu. Derfor vil jeg gerne vide om jeg stadig skal betale de penge hvis firmaet er erklæret konkurs?

Fra Ølstykke
Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 123
Fra  DevsSolution - Hjemmeside-designer Skrevet kl. 19:43 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Emil:

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Omkring ophavsret m.m. har du jo dit på det rene, så længe du kan bevise du har haft en freelance grafiker på opgaven.

Det har han da ikke..

Hjemmeside designer - DevsSolution:
Hvis jeg var dig og du er sikker på han havde ophavsretten på de omtalte ikoner, vil jeg nok mene du blot bør fjerne dem fra din webshop hurtigst muligt. Hvis dette sker kan han ikke opkræve dig penge herfor i retten..

Ja, han skal fjerne dem med det samme. Men hvorfor kan han ikke blive opkrævet penge for brud på ophavsretten, blot fordi han ikke krænker den mere?

Om 5000 kr er rimeligt er svært at sige. Du kan evt. prøve at forhandle beløbet ned.

Jo han har skam, så længe han har benyttet en freelancer til sit job. Så vil det altid kunne køres retur på Freelanceren..

Da det er noget han har betalt freelanceren for at udfører. Derfor vil det være Freelancerens opgave at sikrer sig sådanne ting er i orden.

Og selvfølgelig kan man komme til at betale, dog vil jeg mene at almindelig god skik er 24timers frist til at rette op på tingene. Og igen kommer sagsøger ikke langt med blot at slynge 5000 kr. erstatningskrav ud fra start. I retten vil han ikke komme langt med dette..

Fra Ølstykke
Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 123
Fra  DevsSolution - Hjemmeside-designer Skrevet kl. 19:45 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det et enkeltmandsfirma så vil du altid komme til at betale også selvom du går konkurs.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 20:25 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjemmeside designer - DevsSolution:

Jo han har skam, så længe han har benyttet en freelancer til sit job. Så vil det altid kunne køres retur på Freelanceren..

Da det er noget han har betalt freelanceren for at udfører. Derfor vil det være Freelancerens opgave at sikrer sig sådanne ting er i orden.

Og selvfølgelig kan man komme til at betale, dog vil jeg mene at almindelig god skik er 24timers frist til at rette op på tingene. Og igen kommer sagsøger ikke langt med blot at slynge 5000 kr. erstatningskrav ud fra start. I retten vil han ikke komme langt med dette..

Ja, men det ændrer ikke på den sag over for ham, der er krænket.

Hvis trådstarter ikke kan få pengene ud af freelanceren, så er det tråstarter selv, der har problemet.

5000 kr synes jeg ikke lyder højt, så jeg ville ikke være så sikker på at den ikke holder i retten. Men jeg ved det ikke.

Jeg har aldrig hørt om den 24 timers skik.

Tilmeldt 30. May 14
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:31 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tak for jeres svar og hjælp

Jeg ha nu snakket med med min grafikker der har sendt mig links til de steder hvor han har købt licens til ikonerne. det er vel ikke krænkelse af ophavsretsloven hvis han har købt ikonerne et andet sted? Han har måske sat dem op på webshoppen så det ligner den anden webshop men nu har jeg ihvertald en chance for at slippe for at betale så mange penge.

Fra Ølstykke
Tilmeldt 5. Feb 14
Indlæg ialt: 123
Fra  DevsSolution - Hjemmeside-designer Skrevet kl. 20:34 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Emil:

Ja, men det ændrer ikke på den sag over for ham, der er krænket.

Hvis trådstarter ikke kan få pengene ud af freelanceren, så er det tråstarter selv, der har problemet.

5000 kr synes jeg ikke lyder højt, så jeg ville ikke være så sikker på at den ikke holder i retten. Men jeg ved det ikke.

Jeg har aldrig hørt om den 24 timers skik.

Korrekt at han selv skal opkræve beløbet fra Freelanceren, dog er dette endnu lettere for ham hvis han tager beviserne med i retten på han handlede i god tro. Dvs. at Mads i dette tilfælde ikke på nogle måde kunne være bekendt med overtrædelsen af ophavsretten, derved kan sagsøger trods ophavsret have svært ved at vinde den så længe Mads har fjernet brugen i det han bliver bekendt med regel bruddet. 

Vi har altid givet 24/48 timers varsling når sager omhandler ophavsret, selv store virksomheder som Google m.m. gør det samme. Det kunne jo være som i dette tilfælde at indehaveren ikke bar skylden og derved vil sagsomkostningerne oftest opveje erstatnings summen for sagsøger.

Men jeg kan selvfølgelig ikke gøre mig klog på netop denne situation :)

Men jeg ville mene du står godt hvis sagsøger ønsker retssag.

Fra Malaga
Tilmeldt 25. Apr 14
Indlæg ialt: 127
Fra  Green-comet S.L. Yiamor Skrevet kl. 20:36 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

evt krænkelser på ophavsretten, når man taler simple ikoner, hvor krænkeren har brugt dem uden at vide at der er ophavsret på. bliver tit i en evt retsag afgjort med at krænker skal fjerne indholdet. det er så derefter op til den krænkede part at bevise at han har haft et tab, og erstatning udregnes herefter. I det pågældende tilfælde vil jeg bare fjerne indholdet og nægte at betale noget som helst. da der i dette tilfælde ikke kan være tale om at den krænkede har lidt et tab. anderledes ser det ud hvis ikonerne ikke fjernes, når man bliver klar over at de ikke må være på ens side. så kan der blive tale om kompensation. 

Loven om ophavsret gælder også fotografier. og her bliver simple fotos, som f.eks et foto fra en webshop af en af deres produkter beregnet til en pris på ca 2000 kr hvis man poster det på sin egen side. så der er da al mulig grund til at være på vagt. men 5000 kr for ikoner. det grænser til det latterlige

mvh yiced

Designer tasker solbriller og accessories 
http://www.yiamor.dk  

Side 1 ud af 6 (51 indlæg)