Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel regler

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg driver en enkeltmandvirksomhed og har en medarbejder der skal på barsel om ca. 2 uger.
Nu skal denne medarbejder på barsel.

Jeg er på bar bund omkring reglerne.

1.
Er min medarbejder dækket af funktionær loven?
Medarbejderen arbejder på skiftende opgaver. F.eks. oversætter, og tekst forfatter og opdatere indhold på hjemmesider. Stillingen kan opfattes som webredaktør eller content provider.
Vi har aftalt at medarbejderen skal kunne arbejde 3 dage om ugen. I nogle uger mere eller mindre. I gennemsnit har der været tale om ca. 80 timer om mdr.
Medarbejderen har været ansat i ca. 10 mdr.

2. Skal jeg betale løn før fødsel?
4 uger før termin. Er det mig der skal betale eller kan medarbejderen på barsel penge?

3. Skal jeg betale løn efter fødsel, og hvor længe?

4. Er der nogen tidfrister jeg skal være opmærksom på?

Jeg er helt på bar bund omkring det her barsel. Jeg betaler til noget barsel.dk. Så der må være noget jeg kan får tilbage, men jeg ved ikke hvordan jeg skal gribe det an.
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Din medarbejder er omfattet af funktionærloven, og har således krav på 1/2 løn i indtil 4 uger før fødslen, og op til 14 uger efter fødslen, medmindre medarbejderen er omfattet af en overenskomst, eller du har aftalt andre vilkår i ansættelsesaftalen.

Hvis den halve løn mindre end 110,14 kr. pr. time, vil du modtage fuld refusion for lønnen fra Udbetaling Danmark.

Overstiger den udbetalte løn 110,14 vil du endvidere modtage refusion fra barsel.dk. Du kan beregne refusionen barsel.dk på dette site: http://www.virk.dk/integration/78274

Tidsfristerne for ansøgning af refusion kan du finde her:

http://www.virk.dk/files/live/sites/virk/files/PDF-Filer_og%20Word-dokumenter/Udbetaling_danmark/hvornaar_skal_i_goere_noget%20(2).pdf

Men du skal være opmærksom på, at medarbejderen kan have krav på supplerende dagpenge, hvis den udbetalte løn er mindre end 110,14 kr. pr. time. I så fald skal du anmelde orloven med det samme, så din medarbejder ikke kommer til at opleve en forsinkelse på udbetaling af dagpengene.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)