Hmmm. For lige at kommentere dine punkter.
1) Nu er der jo ikke een men mange skattelove:
Relevans ? Der er én skattelov der regulerer procentbeskatningen som vi taler om her, og det er personskatteloven.
2. Den automatiske marginalskat er klart vigtig. Virksomhedhedsordningen er vanskelig og med en autoriseret revisors ord: Den er ikke for hvide mennesker. Han bruger den selv nu hvor han er pensioneret efter en aarraekke i de to store revisorfirmaer.
Det er muligt men for at opnå de fordele som der er forbundet med virksomhedsordningen, så bør man enten selv være klædt på til at kunne bruge den, eller anvende assistance som er kompetent til det. Det er tilfældet for de fleste statsautoriserede og registrerede revisorer.
3. Fordele ved SMBA selskaber er klart beskrevet i artiklen og naesten alle kan straks se det. Der er desuden en video paa DKUUK.dk om mit foerste seminar. Se Keld Simonsens notat. Ja jeg kan så ikke de indlysende fordele
Der findes de fakto ingen skattelove med en klar sondring mellem grupper af erhvervsindkomst. Torbjoern har her i dag bekraeftet dette. Han er Cand Merc. Aud og har 10 aars praksis i skattevaesenet. Hvad Thorbjørn siger eller gør kan jeg ikke rigtig bruge til noget. Jeg har selv 13 års erfaring fra samme sted, 12 års rådgivererfaring fra BDO, Deloitte m.fl. og rådgiver i dag mindre og mellemstore registrerede og statsautoriserede revisionsfirmaer, og er - vist nok - ganske velbevandret i skattelovgivningen og praksis.
Det at der ganske korrekt ikke lovgivningsmæssigt findes en klar sondring mellem grupper af erhvervsindkomst ændrer ikke ved at der er en klokkeren praksis for hvad der forstås ved erhvervsmæssig virksomhed og lønmodtagerbeskæftigelse, baseret på begreber som risikoelement, kompetence, momsforhold, arbejdstider, feriepenge, kontraktmæssige forhold m.v.
At visse domme refererer til visse dele af ligningsvejledningen forklarer bare, hvorfor advokater taber de fleste skattesager i LRS og HRS. Skat kan ikke selv regulere skatteopkraevningen som om deres vejledning er lov. Det er jo noget sludder. Hvis en advokat taber de fleste af sine skattesager som vælges videreført i Landsskatteretten eller Højesteret kan det kun tages som udtryk for at advokaten har ført nogle sager som ikke burde føres, fordi der ikke var udsigt til at de kunne vindes. Det er en klar holdning blandt respektiverede rådgivere, herunder også advokater, at man ikke skal spille hasard, herunder føre skattepolitik eller principielle skattesager, for kundens regning. Man fører de sager som der er udsigt til at man kan vinde. Jeg har konkrete eksempler på ihvertfald et advokatfirma hvor dette ikke er tilfældet - man fører hvad som helst - men vil ikke nævne noget navn (det er vel heller ikke relevant her).
Dem er er interesseret i et responsum herom kan henvende sig direkte. Vi er en gruppe, der gerne vil assistere med skattejuridisk afklaring. Jeg selv goer det mod en symbolsk betaling.
Et respondum - skattejuridisk afklaring? Hvad forstår du ved et respondum/skattejuridisk afklaring - Taler vi om en generel redegørelse for SMBA selskaber, fordele og ulemper, eller et notat som er konkret målrettet den enkelte kunde (det jeg kalder et oplæg), og dermed egentlig rådgivning ?.
Jeg savner iøvrigt lidt om hvad gruppens faglige forudsætninger for at rådgive om SMBA selskaber er ?
Har gruppen/du en rådgiverforsikring ?