Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed, skat og personfradrag - er dette korrekt forstået?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har læst forskellige steder om det, men vil elske, hvis et klogt hoved eller to kan sige "Yes, du har forstået det rigtigt", så jeg ikke løber ind i ballade med SKAT.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, som jeg privat skal til at tjene penge på. Da jeg ikke vil have noget lønmodtagerjob ved siden af, vil jeg gerne sikre mig, at 1) jeg er forberedt på skatten og 2) ikke mister mit personlige fradrag.

Når jeg trækker penge ud til mig selv, vil der være en udbetaling af egenkapital og i enkeltmandsvirksomhed er dette underordnet for virksomhedens resultat.

Et forsimplet eksempel: Hvis jeg eksempelvis tager 200.000,- ud til mig selv på et år, så skal jeg lægge (i runde tal) halvdelen til side til skat. Hvis jeg har et årligt personligt fradrag på 60.000,-, vil jeg så skylde ca. 70.000,- i skat (dvs. 200.000 - 60.000 * 0,50) = 70.000,-

Når jeg laver min årsopgørelse, så vil jeg skulle indbetale de 70.000,- i skyldig skat og AMB.

Er dette korrekt forstået?

I øvrigt - jeg ville skulle betale renter af den skyldige skat, hvis ikke jeg tilpasser min forskudsopgørelse og får girokort til forudbetaling, også korrekt?

Tak for jeres hjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Yes, det er hermed forstået. Tak til "et klogt hoved".

Men ellers er mine antagelser korrekte? - Jeg vil stadig få gavn af mit personfradrag, når jeg laver min selvangivelse, selvom min egen lønmodtager-indkomst er lille og overskuddet i virksomheden stor?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Mar 08
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen, John.

Tilmeldt 6. May 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt, du beholder dit fradrag. Det gør du fordi det er ligegyldigt om du er selvstændig eller lønmodtager, så har du altid ret til dit personfradrag.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)