Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpartshaver på dagpenge

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino - blev anbefalet at spørge her, så håber på nogen kender til sådan en situation og kan vejlede mig lidt, da jeg er kommet i klemme i forbindelse med en fyring :-(

Lidt historie:
Har for en håndfuld år siden stiftet et aps sammen med en kammerat. Det blev stiftet i mit navn, da selskabet kørte fra min private bopæl i starten - og jeg var på papiret direktør indtil første generalforsamling 2 dage efter stiftelsen. Her bliver min kammerat indsat som direktør med det fulde ansvar for den daglige ledelse (og har fungeret som direktør siden).

Fra min side var det primært en investering i en god ide (jeg ejer 40% af anparterne gennem et holdingselskab) og jeg hjalp lidt til med det praktiske i opstarten; men ellers havde jeg ikke det store med selskabet at gøre.
Efter noget tid efter blev jeg ledig fra mit daværende fuldtidsarbejde og røg på dagpenge... A-kassen klassificerede mig som selvstændig med bibeskæftigelse pga. mine anparter og det gad jeg desværre ikke proteste over dengang da jeg forventede hurtigt at finde ny fuldtidsstilling.

Efter en periode som ledig tilbyder min kammerat imidlertid at ansætte mig i firmaet, da han er begyndt at få travlt og forretningen går godt. Jeg blev ansat på en almindelig funktionærkontrakt og alting er godt...

Desværre varer de gode tider ikke ved for selskabet og min stilling bliver opsagt, da der hverken er penge eller arbejde til 2 personer... MEN da jeg henvender mig til a-kassen, så klassificerer de mig nu som selvstændig med henvisning til at jeg har indflydelse på virksomheden i kraft af mine anparter (jeg kan blokere for ændringer af vedtægter og lukning af firma, da disse kræver 2/3 af anpartskapitalen - resten er flertalsbeslutninger) og derfor skal jeg udfylde nogle formularer om ophør af virksomhed før de vil tildele mig dagpenge...


Men virksomheden er jo netop ikke ophørt og fremadrettet har jeg ingen direkte indflydelse udover at jeg kommer med til den årlige generalforsamling som anpartshaver, så lige nu står jeg uden løn og uden dagpenge - og min kammerat har jo ingen intentioner om at lukke firmaet bare fordi min a-kasse mangler en blanket der passer til min situation...

Såååå hvad gør en klog? Skal man tage fat i en advokat eller er her bare et hul i systemet eller?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.amino.dk/forums/t/219248.aspx

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)