Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feriedagpenge til ejer af ApS helt umuligt?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Måløv
Tilmeldt 27. May 08
Indlæg ialt: 11
Fra  SkabDigBare ApS Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det korrekt, at man ikke kan få udbetalt sine indtjente feriedagpenge, hvis man har virksomhed i den periode, man skal afholde sin ferie? Eller findes der dispensationsmuligheder?

Jeg var så "heldig" at få et brev fra min a-kasse om, at jeg havde ret til feriedagpenge i året 2013 efter at have været på supplerende dagpenge i 2012. Jeg ringede ind og fik dette bekræftet af min a-kasse, AJKS, samt information om, hvilket skema, jeg skulle udfylde. Jeg oplyste, at jeg var selvstændig, men det har rådgiveren muligvis overhørt. Eller også har han svaret ja af en anden årsag. Det skal jeg ikke kunne sige.

Nu har jeg så - fordi jeg ville udfylde onlineskemaet korrekt - ringet til a-kassen igen, som denne gang fortæller, at man kun som virksomhedsejer må få udbetalt feriedagpenge, hvis man har lukket sin virksomhed helt og aldeles ned (jeg har ApS).

Reelt set synes jeg, det er pisse uretfærdigt, at jeg ikke må få adgang til feriepenge, jeg selv har optjent. De må vel være mine feriepenge - principielt set.

Jeg har været igennem - som mange andre iværksættere - et år (2013) med lav omsætning. Det er sådan noget, man er villig til at gå igennem for sin virksomheds skyld. Fx flere måneder uden at få løn eller meget lav løn. Derudover vikarjobs som underviser, jeg har arbejdet med ved siden af. I mit tilfælde.
Jeg har ovenikøbet bidraget til samfundet i 2013 ved at have en ansat i løntilskud samt en person formidlet fra Jobcentret og en elev i praktik. Så mens jeg ikke har fået nogen løn udbetalt fra min virksomhed, har jeg hjulpet andre videre i arbejdslivet.

Det skal siges, at jeg har været iværksætter siden 2009, og kun har lukket virksomheden ned for et år (2012), fordi jeg efter skilsmisse og diverse skift i tilværelsen havde brug for ro til at finde en ny og forbedret måde at drive virksomhed på. Og jeg betaler - endnu da - gladeligt til min a-kasse for en sikkerheds skyld. Som andre, - så kan jeg konkludere, at jeg reelt set ikke har noget ud af at betale til a-kassen. For når jeg vil gøre brug af dens ydelser, er den eneste mulighed, at jeg lukker min virksomhed helt og aldeles. Og DET vil jeg ikke!

Tillykke til staten for ikke at støtte iværksætterkulturen.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)