Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg indføre MUS, eller er det overkill?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. May 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 02:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg arbejder som butikschef i en mellemstor butik der er en del af en mindre koncern.
I min butik arbejder der 15 folk. En butikschef, en souschef og 13 almindeligt ansatte.  

Det arbejde som mine ansatte udfører, er i bund og grund meget simpelt: Ekspedere kunder ved kassen, vejlede kunder ude i butikken og sætte varer på plads. Der er selvfølgelig andre ting iblandt, men disse tre eksempler er deres vigtigste arbejdsopgaver.

Det er selvfølgelig ikke det mest spændende, og derfor vil gerne gøre mit for at motivere mine ansatte mest muligt.

For at finde ud af hvordan jeg kan motivere mine ansatte (alle motiveres jo ikke af det samme), har jeg tænkt mig at indføre MUS.
Jeg har dog ingen tidligere erfaringer med MUS og derfor har jeg læst meget frem og tilbage på nettet, for at kunne forberede mig mest muligt.

Jeg har lagt mærk til at udvikling fylder meget i MUS (hvilket ikke er mærkeligt, idet det ligger i ordet), og det er her jeg føler at jeg måske kommer lidt på glatis. Der er nemlig ikke mulighed for mine ansatte at undgå deres nuværende arbejdsopgaver, og på grund af at det er en lille koncern, så er der heller ikke mulighed for at blive forfremmet eller flyttet til en anden stilling. Derfor er der måske ikke så meget plads til selve "udvikling"

Jeg kunne f.eks. stille dette spørgsmål "beskriv dine behov for uddannelse og udvikling" og så ville jeg sikkert få en masse gode svar, men jeg ville næppe kunne leve op til nogle af dem, og hvad gør jeg så?
Jeg kan f.eks. godt finde nogle ansvarsområder i butikken som kan uddeles, men er det nu nok? Kræver det ikke lidt mere end det?

Hele mit indlæg virker nok lidt rodet, men giver det alligevel mening på en eller anden måde? Er det en god ide at indføre MUS, eller er almindeligt butiksarbejde for "simpelt" og ville det derfor være bedre droppe det, til fordel for almindelige og mindre formelle medarbejdersamtaler.

Hvis i synes at det er en god ide at indføre MUS, hvordan ville i så gribe det an i mit tilfælde?

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej
MUS samtaler har fanden skabt!
Min erfaring er, at du kan opnå 2 ting, afhængig af den medarbejdertype, du har MUS med:
Enten syntes de det er fuldstændigt spild af tid, fordi "vi snakker jo sammen hver dag alligevel?". Det er den robuste type, der ikke er bange for at tage ansvar og ikke er bange for at sin mening op i chefens åbne fjæs, uanset...
Den anden type er "stillingsbeskrivelsen" typen, jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kalde dem. Men altså de "stille" typer, der ikke har det godt med selv at tage ansvar, men gerne vil have deres arbejde specificeret præcist, fra "toppen". De forventer det, ledelsen forventer af dem og hvis de endelig vover sig til at 
ønske f.eks et kursus, som de giver udtryk for under en MUS, så har de også en 100% forventning om at det sker og kan blive meget skuffede, hvis ikke deres ønske opfyldes.
Jeg tænker i de baner, at du måske skal koble dine medarbejdersamtaler op på et fælles praktisk projekt. Snakker vi udvikling (for både medarbejdere og virksomhed) kunne det f.eks være et LEAN projekt, der som bekendt skal involvere alle og hvor alle ideer skal på bordet. Udvikling (for hverken medarbejdere eller firma) behøver jo nødvendigvis være nye tiltag, det kan jo osse være udvikling af de bestående opgaver/forretningsområdet. 
Min erfaring er ihvertfald, at kan du koble noget konkret, et fælles projekt, på medarbejdersamtaler, så får du osse under en sådan proces en hel masse kendskab til hvad hver medarbejder "i virkeligheden" ønsker af "femtiden", har af kompetencer etc. og den viden er, for både firma, dig som leder og ikke mindst medarbejderen betydeligt mere "værdifast" end en formaliseret MUS samtale.

Sådan ville jeg gribe det an, som svar på dit spørgsmål.

Ha en god dag og pøj pøj med det!    

 
   

Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Highland:
Hvis i synes at det er en god ide at indføre MUS, hvordan ville i så gribe det an i mit tilfælde?

Jeg bruges ikke MUS-samtaler, og kommer aldrig til det. MUS-samtaler er et værktøj som den fraværende chef, som ikke kender sin forretning, eller sine medarbejdere, bruger for at overbevise sig selv om, at han har styr på tingene. Sørg for at skabe et miljø hvor dine medarbejdere kan, og tør, tage alle forhold op i dagligdagen. Du vil blive chokeret over hvor mange ting dine medarbejdere kan klare selv, fra interne stridigheder til fordeling af arbejdsopgaver, hvis miljøet er godt.

Fra Thyborøn
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som Tom skriver, er der langt mellem de gode eksempler på MUS. Det bliver hurtigt til en ting på lederens to-do liste, som han egentlig ikke rigtig "har tid til" alligevel. Som leder bør man i stedet tage de uformelle snakke når tingene opstår - det kræver en del mere af dig som leder, da du altid skal være meget opmærksom på alle dine ansatte (ja, det skal en leder jo Smile), og det kræver der konstant bliver fulgt op på tingene. Kig på hvad målet med MUS er, og lav din egen version.

Det du i virkeligheden spørger om, at hvordan du kan motivere dine medarbejder.

Highland:
Jeg kan f.eks. godt finde nogle ansvarsområder i butikken som kan uddeles, men er det nu nok? Kræver det ikke lidt mere end det?

God idé - ja, det kan være nok og en god vej til mere motivation og mere arbejdsglæde. Du kan sagtens udvikle dine medarbejdere inden for de rammer du har. Det betyder ikke nødvendigvis at de skal have mere uddannelse eller flere kurser. Du kan udvikle medarbejder som de personer de er. Der er ikke noget mere fantastisk end at komme ind i en butik, hvor arbejdsglæden stråler ud af de ansatte - et sted hvor de virkelig forstår hvordan man skal behandle kunderne. Det kan du udvikle dine medarbejdere hen imod, og det er noget de kan bruge resten af deres liv, uanset hvad de end måtte lave. Alfred Josefsen gjorde det i Irma (søg evt. på Google).

Tag et kig på bogen "Happy Hour fra 8 til 16" - det er god inspiration.

Håber du kan bruge det til noget

MVH Carsten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)