Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feriepenge udbetaling, ingen adresse?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. May 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folk...

jeg har bragt mig selv i en rimelig dum situation i forbindelse med opsigelsen af mit job.

jeg har arbejdet i en stor lansdækkende koncern opdelt i flere datterselskaber. Dog bliver alt løn lavet Hos moderselskabet af de samme 2 medarbejdere. jeg har været ansat rundt omkring i de forskellige datterselskaber igennem flere år, men har senest arbejdet  fast i 1,5 år i det største datterselskab.

jeg er ansat som almindelig lønmodtager i ufaglært job på autoværksted. Alle lønmodtagere i firmaet er 14- dages lønnede, og feriepenge kører efter det klassiske system hvor man hvert år får tilsendt et feriekort. Hvor man selv, og chefen, skriver under samt udfylder antal feriedage. Det sender man så til lønningskontoret og pengene bliver udbetalt sammen med ens løn, det har virket massere gange.

1 januar i år der blev jeg hjemløs, sådan helt bogstaveligt talt hjemløs. Jeg var igennem 3 uger i "krig" med 3 kommuner som ikke ville kendes ved mig og give mig hjælp. Derfor endte det med at jeg hos rødovre kommune blev skrevet op som værende adresseløs, og jeg fik et stykke papir hvor jeg skulle skrive de steder jeg opholder mig og så melde mig hver 14. Dag på rådhuset. Dette gjorde jeg så ikke, og kommunen har ikke set mig siden.

efter en måneds tid fandt jeg et sted at bo, men har aldrig fået tilmeldt min adresse noget sted da det ikke er muligt hvor jeg bor nu.

under hele forløbet var jeg jo som sagt ansat på fuldtid, men min løn kom stadig. Også lønsedler som jeg modtager i e-boks. Og der har ikke været skyggen af problemer lige siden. Indtil jeg for 1 måned siden sagde mit job op med 14 dages varsel. Jeg ringede så til lønningskontoret for at bede dem sende mit feriekort optjent i 2013, som jo så skulle kune udbetales fra 1. Maj 2014. Hun var langsom til at sende det og jeg modtog det derfor først efter at jeg var stoppet på arbejdet. Og derfor var det nu ikke min chef der skulle udfylde men min a-kasse eller kommunen eller ny arbejdsgiver. Da jeg så forklarede at jeg ikke er i nyt job, ikke i a-kasse og ikke får noget støtte fra kommunen så var de ved at falde bagover. Men de sagde at det så alligevel var kommunen der skulle underskrive. 

Jeg tog så feriekortet og gik op til rødovre kommune for at forklare mig. Men han kiggede bare på det, kiggede så på mig, og så stemplede han og skrev under. Så jeg var bare glad og gad ikke forklare om min adresse situation (det var den samme mand som for 3 mndr siden skrev mig op som adresseløs, men han kan ikke genkende mig). så feriekortet er nu korrekt udfyldt og sendt til lønningskontoret, men de brokker sig fordi at de ved jeg står uden adresse. De siger at de ikke må overføre dem til mig sålænge der står en forkert adresse på feriekortet. Men der står det rigtige konto nr, og der står den samme adresse på mine lønsedler. Men lønnen kommer stadig, jeg modtog min sidste løn så sent som i torsdags.

personligt tror jeg ikke på at det skulle være "ulovligt" for dem at give mig mine feriepenge selvom jeg ingen adresse har. Jeg tror bare at hende løn-damen absolut intet aner om "adresseløs-hed", og derfor er bange for at bryde nogen regler eller lign. Men hun kan da ikke bare nægte at ubetale dem hva?

obs:

den oplagte løsning ville jo nok være at få styr på adressen. Men dette er der ikke nogen mulighed for før efter sommeren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

tror du ikke bare du kan skrive den adresse du bor på nu på feriekortet - også selv om det ikke er folkeregister adresse eller noget. Kommunen har jo skrevet under så det er vel kun damen i selskabets lønningsbogholderi der skal tilfredsstilles og når hun har korrekt kontonummer så TROR jeg ikke der sker det store ved bare at skrive den adresse på - evt som midlertidig adresse (men jeg kan måske gætte at det kan skabe risiko for en eller anden ydelse for den du bor hos, og det må det jo ikke hvis det er tilfældet)

En fagforening der kunne skubbe i rigtig retning har du formentlig heller ikke

Du kunne kontakte feriekonto her https://www.borger.dk/Sider/Feriekonto-kontakt.aspx men der gør nok lidt dage med mindre du kan finde et telefon nummer til dem

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)