Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må venner hjælpe gratis?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Vil gerne undskylde, hvis jeg ikke har ramt den rigtige kategori, men så håber jeg at en venlig sjæl vil flytte mit indlæg

Lidt forhistorie inden mit spørgsmål kommer:

På lørdag er der karneval i Aalborg og min kiosk (som ligger lige i orkanens øje), vil forhåbentlig ha' en rigtig god dag omsætningsmæssigt. Der bliver fuld tryk på og mandskabsmæssigt kan jeg ikke klare mig alene. Mine ansatte (6 studerende) har alle bedt om at få fri på denne festlige dag - og det har de fået, selvfølgelig :) 

Så er det at nogle gode venner har tilbudt deres hjælp. De vil hver især komme 3-4 timer i løbet af dagen (jeg har åbent fra 7-24) og give en hånd med med opfyldning af øl og sodavand og med at holde lidt styr på kunderne :) Ingen kasseekspedition. 

Mit spørgsmål lyder: må de det?

De får ikke løn for det. De gør det for at hjælpe mig denne ene dag. Og hvis jeg ville tilbyde dem penge for det, ville de ikke tage imod det. "Lønnen" består af hvad de kan drikke af vand og sodavand mens de er på "arbejde" og en gang frikadeller og kartoffelsalat som jeg medbringer hjemmefra. 

Kan jeg (og de) komme i problemer, hvis der skulle dukke en eller anden form for kontrol op på dagen? Det vil ikke være utænkeligt, da jeg ved at bl.a Skat og Politi netop laver mange kontroller denne dag. Jeg tænker på manglende ansættelseskontrakter. Det skal siges, at alle de implicerede har fuldtidsjobs og modtager ingen hjælp eller ydelser af nogen art fra det offentlige. Og der er som sagt ikke tale om nogen kontant betaling fra mig til dem. 

Er der nogen der ved lidt om reglerne på dette område?

Hilsen Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anette Nygaard:
skal siges, at alle de implicerede har fuldtidsjobs og modtager ingen hjælp eller ydelser af nogen art fra det offentlige

 Det er jeg ret sikker på gør det hele meget enklere..

Lav en logbog, hvor du har noteret alle navne og cprnumre til hjælperne, hvis skat skulle komme forbi.

Jeg kan ikke se nogen lov skulle forbyde dem at hjælpe dig gratis.

Det er dog blot min egen bedste overbevisning, så du kan jo evt. lige kontakte skat for at være 100%.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

De vil ganske givet skulle beskattes af den fri forplejning.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fru Hartmann:
De vil ganske givet skulle beskattes af den fri forplejning.

 HEHE, ja gud forbyde at de skulle slippe afsted med en gratis sodavand og frikadelle :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu er den del af skatteretten ikke mit speciale, men teoretisk så ligger dette ud over hvad SKAT normalt betragter som familie- og vennetjenester. Jeg ville følge Jespers råd. Så viser du en evt emsig skattemedarbejder at du har tænkt over problemstillingen. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

HAr ingen idé om hvad svaret er, men For Guds skyld!! Tag kontakt til skat inden. "Better be safe than sorry"

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Jeg tænkte nok, at det ikke var en problemstilling man skulle ta' let på. Jeg vil kontakte Skat og høre hvad de mener om tingene. Bare lige for at være på den sikre side. Det vil være rigtig træls, hvis mine venner skulle få problemer, fordi de gi'r mig en hjælpende hånd.  

Hilsen Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Tilmeldt 6. May 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet er at deres vennetjeneste har en kommerciel karakter og dermed bliver det lidt problematisk, da en vennetjeneste som udgangspunkt ikke må være af kommerciel karakter. Det er efter min mening lige på grænsen og er som sådan en skønssag. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sørg i øvrigt for at få navn på den person du taler med, og få et bindende svar. (Mener det koster og tager længere tid, men kan være givet godt ud)

Fra Odense
Tilmeldt 18. Aug 11
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anette!

Jeg er næsten 100% sikker på at du gerne må få dine venner til at hjælpe dig denne ene dag. MEN, som tidligere nævnt SKAL de stå i din logbog og din logbog SKAL være i forretningen. Det kan være der er kommet nye regler - tror det ikke - så tjek hellere med SKAT.

Hav et godt karneval! :-)

De bedste hilsener,
Asger

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)