Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fælles Patentdomstol? Nej eller Ja?

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jack:

kort..

Hvad får vi for et ja? jeg ser kun problemer og advokater som klapper i hænderne

Et nej kan aldrig skade, som  Morten Messerschmidt siger citat.: Lad os sige nej og væbne os med tålmodighed. Hvis det viser sig, at EUs patentdomstol virker, kan vi altid gå med senere....

Og der tager du og Morten Messersmidth helt og aldeles fejl!

Et nej vil skade SAMTLIGE EKSPORTERENDE danske virksomheder som lige pludselig skal stå til ansvar for både deres egne eventuelle patentbrud og deres danske leverandørers eventuelle patentbrud. 

Udover det stilles de virksomheder retsstillingsmæssigt dårligere, og påføres ekstraomkostninger der underminerer den internationale konkurrenceevne yderligere.  

 

 

 

 

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det bliver et "ja" herfra. Jeg deler ikke den pessimisme nej-sigerne giver udtryk for, og flere nej-sigere jeg har talt med er generelle EU-modstandere, som ville stemme imod alt der har med EU at gøre uanset indholdet.

Derimod synes jeg det giver god mening for dansk erhvervsliv, at de kan beskytte deres patenter ved kun at ansøge ét sted.

Og endelig, når folk begynder at skrive at det er landsforræderi at stemme "ja".. så er vi nede på et så lavt intellektuelt niveau at det ikke giver mening at tale fornuft til de mennesker :)

Så "ja" herfra. Alt andet lige bliver det spændende at se hvordan det vil udvikle sig.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Fru Hartmann:

Lidt mere læsestof til de som har tid og lyst (og evner)

http://ing.dk/artikel/biotek-advokat-her-er-fup-og-fakta-om-eu-patent-168543

Kanon artikel, tak for det! :) Tillader mig i øvrigt at glæde mig over den afsluttende, fremhævede sektion:

Afstemningen finder sted på søndag den 25. maj. Den seneste megafonmåling viser, at 65,4 procent vil stemme ja, mens 35,6 vil stemme nej. De fleste danske virksomheder er positive for enhedspatentet og den fælles domstol.

Prosa (og flere andre) tordner imod, at software patenter nærmest kommer til at lægge os fladt ned, og kører (i mine øjne skræmme-) kampagne med, at features såsom at lægge varer i en virtuel indkøbskurv og onlinebetaling med kreditkort kan beskyttes af patenter. Hvad mener i om dette scenarie? Personligt tror jeg ikke på det, men det kunne være interessant at høre om diverse IT-professionelle deler denne holdning (jeg er selv udvikler).

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Lund:
Prosa (og flere andre) tordner imod, at software patenter nærmest kommer til at lægge os fladt ned, og kører (i mine øjne skræmme-) kampagne med, at features såsom at lægge varer i en virtuel indkøbskurv og onlinebetaling med kreditkort kan beskyttes af patenter. Hvad mener i om dette scenarie? Personligt tror jeg ikke på det, men det kunne være interessant at høre om diverse IT-professionelle deler denne holdning (jeg er selv udvikler).

Et rigtigt spændende spørgsmål i skræmmekampagnerne er hvordan den selvsamme fagforening og de IT virksomheder som ikke har forstået at det uanset om der stemmes ja eller nej, så vil eksempelvis ikke en eneste kunde fra enhedspatentzonen bestille en eneste ting uden at deres kunder kommer i konflikt med patentregler, deres kunder må ikke levere til adresser udenfor DK.

Første gang eksempelvis en udenlandsdansker bosiddende i Tyskland køber en julegave i en given webshop til et familiemedlem i Danmark, er det en grænseoverskridende transaktion og derfor et patentbrud for webshop ejeren. Jeg ville nok selv betakke mig fra at købe softwareydelser fra et sådant firma.

/jens 

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 3 person

Betragtninger fra nogle som selv arbejder inden for området.

http://www.patrade.dk/EU-patent_-_et_kostbart_minefelt_for_dansk_erhvervsliv.aspx?ID=539

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cicoor Host & Saas ApS:

Betragtninger fra nogle som selv arbejder inden for området.

http://www.patrade.dk/EU-patent_-_et_kostbart_minefelt_for_dansk_erhvervsliv.aspx?ID=539

Hvor er det så lige forskellen ligger til idag hvor du reelt skal lave en patentsøgning i hvert enkelt land?

Basalt er det vel et spørgsmål om du har en holdning at patenter reelt er noget man som dansker burde være fritaget for. Hvis du ser knockoffs, kopister, tyveri af andres IP, ja så er patenter et onde og så er nej den bedste beskyttelse.

Jeg ser patenter som et gode og synes IP tyveri er usselt, og på lang sigt skadeligt for et land som Danmark.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hov han siger ikke noget om tyveri af patenter. Han siger tværtimod at det bliver dyrere for dem som gerne vil være ærlige, da det vil være mange flere patenter, hvilket betyder at de skal bruge mange flere resourcer på at undersøge om de krænker patenterne.

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cicoor Host & Saas ApS:

Hov han siger ikke noget om tyveri af patenter. Han siger tværtimod at det bliver dyrere for dem som gerne vil være ærlige, da det vil være mange flere patenter, hvilket betyder at de skal bruge mange flere resourcer på at undersøge om de krænker patenterne.

Nemlig og alle jer som vil stemme ja, hvad eller hvordan vil det lige gavner jer?

Jeg ser det stadig som besværligt og omkstningsfuldt

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cicoor Host & Saas ApS:

Hov han siger ikke noget om tyveri af patenter. Han siger tværtimod at det bliver dyrere for dem som gerne vil være ærlige, da det vil være mange flere patenter, hvilket betyder at de skal bruge mange flere resourcer på at undersøge om de krænker patenterne.

Han glemmer blot at Danmark ikke er en isoleret - er en lille åben økonomi hvor en ekstremt stor del af vor produktion indgår i eksport direkte eller indirekte. Så snart noget somhelst indgår i noget der handles over grænser bliver det alligevel omfattet.

Et tømrefirma der bygger huse i Danmark kan kopiere ret frit ved et nej, men det er meget få virksomheder der bliver beskyttet på bekostning af de ca 800000 job som direkte eller indirekte er en del af eksport.

Jack:

Nemlig og alle jer som vil stemme ja, hvad eller hvordan vil det lige gavner jer?

Jeg ser det stadig som besværligt og omkstningsfuldt

Hvordan det gavne -  Vi udvikler/sælger maskiner internationalt.

Ved et nej så kan enhver dansk underleverandør jeg har frit lave patentbrud mod enhedspatenterne, og så snart jeg sælger maskinen bliver jeg patentbryderen og kan sagsøges for deres kopiering af patenterede varer etc. 

Hvis jeg køber noget til 500kr som en dansk underleverandør har kopieret, så kan jeg blive erstatningseansvarlig for den måske en mio jeg sælger maskinen for. Det er tåbeligt og det gør det mere risikofyldt at købe varer og ydelser i Danmark. Køber jeg den samme vare fra en Svensk/Tysk leverandør, så har jeg ikke patentansvar for den - det har jeg hvis jeg køber dansk. 

Hvis en dansk virksomhed har 30 kunder til deres webshop, dims etc, så skal de 30 eksporterende kunder hver især sikre sig at der ikke sker patentbrud på dimsen - så jeg synes det vil være abnormt tåbeligt at stemme nej, da det gør danske leverandører mindre attraktive for både internationale kunder og for danske eksporterende virksomheder.

 

Side 4 ud af 5 (43 indlæg)