Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fælles Patentdomstol? Nej eller Ja?

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Mikkel Mikjær Christensen:
Du rammer hovedet på sømmet her, dit problem er at du tror jeg har en interesse i at diskutere med dig. Det har jeg ikke!

Undskyld men megen til tåbe som dig skal man sgu lede længe efter. Du kommer med nogle ret så snæversynede påstande her vedr. patenter.  Når man ikke lige pleaser dig og dine snæversynede påstande - opføre du dig ret så barnligt.

Kom nu med noget dokumentation for dine påstande!  

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

ja

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cicoor Host & Saas ApS:

Personligt synes jeg at det springende punkt er hvilken linje patendomstolen vil anlægge. Vil vi få de værste ting fra USA eller vil man prøve at anlægge en mere fornuftig linje?

Jeg tror heller ikke at de fleste politikkere har sat sig særlige grundigt ind i sagerne. Blandt andet skulle argumentet for at stemme ja og deltage fra starten være at vi så kan få en patentdomstol til Danmark. Men som jeg læser det betyder det ikke nødvendigvis at hvis man vil sagsøge en dansk virksomhed at sagen så skal for domstolen i Danmark. Ønsker jeg for eksempel at sagsøge både en dansk og en græsk virksomhed, så jeg kan vælge enten at anlægge sagen ved den danske domstol eller den domstol som er nærmest den græske virksomhed. Det vil sige at den danske virksomhed vil kunne risikere at skulle rejse til Grækenland, Rumænien, Italien eller Bulgarien alt efter hvor den nærmest domstol vil være.

Det andet spørgsmål er hvordan man får koordineret afgørelserne så man har den samme linje ved alle domstole? I USA foretrækker patenttroldene at anlægge deres sager i et bestemt distrikt i Texas, da de har vist sig at hælde mest til deres side i sagerne.

Desværre tror jeg at ret mange ikke har tænkt over den slags lavpraktiske ting.

Godt indlæg men der er mange aspekter der ikke bliver dækket i dette.

Et af de helt centrale elementer hvis vi står udenfor er at vi ikke har indflydelse på de europæiske regler, dansk retsparksis bliver ikke en del af retsgrundlaget, danske advokater bliver ikke bestaltet til at repræsentere danske virksomheder, så du bliver hvis du bliver sagsøgt for patentbrud sagsøgt i et fremmet land, på et fremmet sprog, uden muligheden for at bruge danske erfaringer i retten...

Hvis der stemmes nej, så kan det give fordele til patentkrænkende virksomheder der KUN operere i Danmark, medens SAMTLIGE deres kunder der eksporterer risikerer at få patentsager på halsen for disse virksomheders ageren. Alt andet end patentbrydende indenlandske virksomheder uden eksport, vil stå dårligere med et nej til patentdomstolen.

Et af de helt centrale punkter er den måde hvorpå patenter virker. Hvis Danmark er udenfor det givne produkts patentbeskyttelsesområde, så er det ikke et patentrettighedsbrud så længe produktet aldrig forlader Danmark, eller medvirker i eksempelvis fremstillingen eller handlen med produkter der forlader Danmark.

Hvis man tror på at Danmark vil stå sig bedre ved at have en stribe virksomheder der kopierer udenlandske produker og sælger til danskere i Danmark, fremfor at udvikle egne produkter til eksport, så bør man stemme med DF, EL ..

hvis man synes at det er bedre for danske virksomheder at skulle forsvare sig under et fremmed retssystem, med udenlandske advokater, istedet for et retssystem, som danske advokater kender og trænes i, hvor eksisterende danske patent erfaringer indbygges mv, ja så er DF og EL dem du skal følge. Hvis du synes at det ville være bedre at kunne diskutere med en dansk advokat på dansk, og at denne evt diskuterer jura med en advokat i Frankrig.

Hvis Danmark er med i den fælles patentdomstol så er det den virksomhed der bryder patentet der evt straffes, og hvis vi står udenfor så er det kopistens kunder der skal indestå for deres underleverandørs patentbrud, og bliver erstatningspligtig.

Kort - hvis du er dansk eksporterende virksomhed så er du bedst tjent med at undgå danske underleverandører hvis der stemmes nej, og det være sig fysiske produkter, software mv. Alt dette for at virksomheder der ønsker at bryde patenter kan få en fri omgang.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Nikolaj Lund Andreasen:
da det umiddelbart vil ødelægge mange muligheder for de små nyopstartet selvstændige i Danmark, og vil skabe nogle forhindringer for dem.

Det er da rimeligt uklar hvorfor det skulle ødelægge noget for små nyopstartede selvstændige i Danmark?   

Det er da meget klart;

- Hvis du vil kopiere europæiske produkter til det danske marked

- Hvis du vil starte en virksomhed der aldrig vokser sig ud af Danmark

- Hvis du laver produkter der aldrig indgår i noget der forlader Danmark

- Hvis du laver ex. web shops til firmaer der aldrig vil, eller kommer til at sælge udenfor Danmark

- Og så en af de gratis - vi kan jo udvikle os til et sted hvor man kan kopier/reverse engineere - godtnok skal vi jo så i konkurrence med asien - men det er vel derfor vi satser på forskning- så vi bliver gode til at kopiere

Fordelene er mange ved et nej - problemet er blot at hver gang der skabes et job ved patentpirateri så tabes der adskillige. 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ravn:
Undskyld men megen til tåbe som dig skal man sgu lede længe efter.

Kan vi ikke lige få en ordentlig tone herinde. Diskussionen for og imod patenter er spændende, men vi skal ikke til at gå efter manden.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Niels Henriksen:

Ravn:
Undskyld men megen til tåbe som dig skal man sgu lede længe efter.

Kan vi ikke lige få en ordentlig tone herinde. Diskussionen for og imod patenter er spændende, men vi skal ikke til at gå efter manden.

Det ville klæde dig Henriksen, om du havde citeret vedkommende som Ravn svarer også. For det er vel ikke bare fordi modparten er plus-medlem at han ikke får en advarsel?

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fru Hartmann:
Det ville klæde dig Henriksen, om du havde citeret vedkommende som Ravn svarer også. For det er vel ikke bare fordi modparten er plus-medlem at han ikke får en advarsel?

Jeg løfter pegefingeren overfor Ravn fordi han går efter manden istedet for bolden. Det er lige meget om modparten er plus/ej plus.

Fra Aalborg
Tilmeldt 30. Sep 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er et meget vel skrevet indlæg af BroncofanDK! (Er ikke selv dansk, så mit dansk er ikke fejlfrit og jeg kan ikke stemme i EU valg, men vil alligevel kommentere indlægget og dette tråd).

Patenter er tit noget som betragtes som negativ for den "lille virksomhed". Det er korrekt at patenter er dyrt og besværligt, men hvis man er et lille virksomhed og har udviklet noget nyt som er økonomisk interessent, så er patenter i mange gang den eneste måde man kan konkurrere med de store spiller på markedet! EU patentet har ikke rigtig nogen fordel for de store, da de økonomiske besparelse er ikke så stor for en stor virksomhed. Men derimod er de stor økonomiske besparelse speciel vigtig for de små virksomheder. P.t. tager de fleste små virksomheder kun patent i de større EU lande, som betyder at de udsættes for patent pirateri fra alle andre ikke beskyttet EU lande. Da vi har fri produkt bevægelighed i EU, er det svært at beskytte éns produkt mod kopiering med det nuværende system.

Derudover er et argument som tit bliver frembragt det at såfremt DK tilslutter sig, så bliver der pludselig rigtig mange ekstra patent rettigheder aktiv i DK som ellers aldrig vil være blevet aktiv i DK. Det er korrekt. P.t. er det vist kun omkring 10% af EP patenter som bliver valideret i DK. Efterfølgende vil alle nye patenter også blive aktive i DK. Derfor bliver der flere patenter. Men hvis man sammenligner med Tyskland, er det p.t. sådan at omkring 95% af alle EP patenter bliver valideret i Tyskland. Så vidt jeg kan vurdere går det vist rimelig OK for de små tyske virksomheder, selvom de allerede nu "kæmper" med rigtig mange patent rettigheder.

Som BroncofanDK skriver, skal man holde oppe med at kigge internt på DK alene. Hvis man er en virksomhed som vil noget i dag, så kan man ikke overleve alene på salg i DK. Man skal have eksport og man skal tænke globalt og hvordan man skal konkurrere med udenlandske virksomheder. Derfor uanset om der kommer EU domstolen eller ej, så skal man tage højde for Tyske, Franske, UK patenter, osv... Hvis vi stemmer nej til domstolen, så får vi bare ingen indflydelse, men hvis vi stemmer ja, så kan vi få indflydelse på fremtiddig retspraksis i EU.

Mvh Marc

European Patent Attorney og Partner hos Guardian IPC.

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

kort..

Hvad får vi for et ja? jeg ser kun problemer og advokater som klapper i hænderne

Et nej kan aldrig skade, som  Morten Messerschmidt siger citat.: Lad os sige nej og væbne os med tålmodighed. Hvis det viser sig, at EUs patentdomstol virker, kan vi altid gå med senere....

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det bliver et nej herfra.
Mit udgangspunkt er allerede negativt, når en gruppe voksne mennesker, de fleste folkevalgte, ikke kan finde ud af hvor de nu skal have kontor og i stedet bruger uanede ressourcer på at rykke frem og tilbage mellem 2 destinationer for mine/vores penge. 

Som jeg lige ser det, skal man som EU borger, søge et patent som gælder hele EU.

1. Historien fortæller mig at når noget skal gennem et så gennemsyret bureaukrati så vil det sjældent gavne den lille opfinder og behandlingstiden samt økonomien vil på sigt ikke blive bedre.

2. Hvis man så får nej fra EU, så kan man alligevel søge i de enkelte lande og få patent der.

3. Mange danske standarter er bare bedre end dem EU har. Lad os få lid kvalitet og ikke kvantitet.

4. Hvis der opstår tvister på EU basis, vil EU så lytte til lille elektriker Jens fra Videbæk eller Siemens.(at tro på Jens er nok naivt)

Side 3 ud af 5 (43 indlæg)