Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gør en iværksætter indsats mod patentdomstolen

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Patentdomstolen er et politisk prestigeprojekt som patentlobbyister har solgt til politikerne som gavnligt for iværksættere og små virksomheder.

Der er ingen fordele for Danmark eller for borgere og erhvervsliv, kun for patentbranchen. 

Hjælp med at omdele vores nej-flyer. Du kan få den sendt, hvis du ikke bor i København. Kan du samle et par stykker, så kan vi også dække lidt forplejning for det gode arbejde. 

Læs mere her

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Lige et spørgsmål. jeg havde ellers indtryk af at det helevil blive nemmere med en samlet patentdomstol, istedet for at man evt skal søge patent i flere lande. Lige som ansøgning af erstatning vil være lettere når det er samlet et sted???,

Har jeg bare misforstået det hele??

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nuser43:

Har jeg bare misforstået det hele??

Lidt, men det er også fordi politikkerne ikke fortæller begge sider af sagen. Men det er sådan, at hvis vi ikke melder også som en del af patentdomstolen - så kan du stadig tage enhedspatent, du skal blot gøre det i Danmark og så i EU. Så i stedet for, at gøre det ét sted, skal du bare gøre det to steder - ingen kæmpe forskel.

Men hvis vi siger ja til patentdomstolen, så vil en masse sindssyge patenter være godkendte i Danmark - fx Amazon der har patent på, at tage billeder på hvid baggrund.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Malaga
Tilmeldt 25. Apr 14
Indlæg ialt: 127
Fra  Green-comet S.L. Yiamor Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Efter at hve nærlæst lovgivningsmaterialet og kigget nærmere på hvad det indebærer. så er det jo ritigt nok at der er nogle udenlandske patenter der bliver gyldige i Danmark.  men det var de også blevet hvis de enkelte firmaer havde søgt der.  Fordelene for Dansk erhvervsliv er at der ikke længere skal søges om patenter i alle lande men kun et sted. Hvilket for det første gør det billigere men også nemmere at håndtere. man kan jo f,eks godt oprette et patent i danmark idag som nogle andre faktisk har i udlandet. man sætter en produktion igang og så pludseli beslutter det udenlandske firma at søge patent på deres produkt i Danmark. Når det sker startes der en sag som vil falde ud til Udlændingens fordel selv om danskeren har patent i danmark. dette skyldes at patentet var oprettet i udlandet først. og dermed kan man ikke patentere noget der allerede er opfundet. og det danske patent vil blive annuleret.  dermed mister  det danske firma adskillige kr for deres investering.  dette vil på længere sigt blive undgået da man jo tjekker om der er lign patenter i andre lande i EU.  Så kan kun se at en fælles Patent Domstol stort set vil være en fordel for danske virksomheder. 

Iøvrigt mener jeg at det er iorden at diskutere sager som denne her på sitet. men ligefrem at bruge sitet til sine politiske formål og skrive at folk skal stemme nej. det vil jeg til enhver tid være modstander af. Da meningen med et iværksætterforum jo er at hjælpe iværksættere igang med deres foretagende, og ikke at blive brikker i en politisk smuds kampagne. hvad enten den er for det ene eller det andet.

mvh yiced

Designer tasker solbriller og accessories 
http://www.yiamor.dk  

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

yiced:

Efter at hve nærlæst lovgivningsmaterialet og kigget nærmere på hvad det indebærer. så er det jo ritigt nok at der er nogle udenlandske patenter der bliver gyldige i Danmark.  men det var de også blevet hvis de enkelte firmaer havde søgt der.

Det er ikke helt korrekt, da software patenter i USA bliver givet til højre og venstre - mens de ikke vil blive godkendt i Danmark eller EU, selvom man ansøgte det. Så derfor kan patentdomstolen være en bombe under softwarevirksomheder i Danmark.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

KennM:
Det er ikke helt korrekt, da software patenter i USA bliver givet til højre og venstre - mens de ikke vil blive godkendt i Danmark eller EU, selvom man ansøgte det. Så derfor kan patentdomstolen være en bombe under softwarevirksomheder i Danmark.

Nu er vi temmelig mange her inde som ikke ejer en software virksomhed. Så hvad skulle ulempen være for os, kontra fordelene ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvad angår fordele og ulemper for danske virksomheder, der vil have patenter, så er det stort set ligegyldigt.

Jeg har lavet en oversigt her. Som KennM skriver, så fortæller de ikke hvad det reelt drejer sig om, men bruger hele tiden et eksempel med 25 lande der aldrig nogensinde har fundet sted og aldrig vil finde sted, uanset om man stemmer ja eller nej.

Her kan du se forskellen

http://patentdomstol.eu/bureaukrati-og-gebyrer-ved-ja-eller-nej/

Og Michaels spørgsmål er præcis det spørgsmål alle virksomheder skulle spørge sig selv.

Ingen patenter = Ingen fordele og kun ulemper.

Ulemperne er, at over 10 gange så mange pantenter årligt bliver gyldige i Danmark. De ejes af udlændinge, som så kan opkræve licenser med trusler om at sagsøge dig, fordi du krænker deres patent på et eller andet (mener de). Det behøver ikke være banebrydende opfindelser, men alle mulige småting, der kom 68.000 patenter sidste år, så de er ikke nøvendigvis tidsmaskiner.

Hvis udenlandske virksomheder skal begrænse alle danske virksomheder med et patent, skal de lægge 6.000 kroner, men det er der under 10% der gidder, så hvorfor forære dem en eksklusivret gratis mod alle danske virksomheder? Det kan kun komme danske virksomheder til skade, de har ingen fordele ved det.

Og hele sagen omkring softwarepatenter vedrører alle og ikke kun software-virksomheder. Initiativet mod Softwarepatenter har lavet en fin film, som du kan se her:

https://www.facebook.com/photo.php?v=632763680131731

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
Nu er vi temmelig mange her inde som ikke ejer en software virksomhed. Så hvad skulle ulempen være for os, kontra fordelene ?

Hvis en software virksomhed, eller blot f.eks. en webshop, bliver ramt af en patent-mur hver gang de implementerer noget i deres software eller bruger moduler i deres webshop, så vil de være nødsaget til at enten fjerne den funktionalitet, eller betale for at bruge den. Så enten mister du som almindelig bruger af software, en funktion som du hidtil har anset som værende normen (nogle af de patenter der ligger og ulmer i EU er helt hen i vejret) eller vil du komme til at betale mere for dit produkt - og det som helt almindelig forbruger. I værste fald må små webshop eller små udviklere, helt lukke forretningen, fordi de pludselig står med en ekstra-udgift.

Jeg ved ikke hvor slemt det reélt vil blive, det ovenstående er hvad jeg mest har hørt, og dette kunne meget vel bare være en skræmmehistorie. Det skal jeg ikke kunne bedømme.

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil anbefale alle at høre DR P1s udsendelse i dag om det nye patentsamarbejde.

Sjov nok fremgår det tydeligt at man ikke kommer til at kunne få patenter på software.

http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/ordet-er-dit-329#!/

Fra Tikøb
Tilmeldt 27. Feb 07
Indlæg ialt: 44
Fra  DANSK TEKNOLOGI A/S Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Før der nu går for meget "konspirationsteori" og "rygter om software patenter" Smile i diskussionen vil jeg anbefale at man også ser

og læser lidt på

http://www.letterepatent.dk/

før man beslutter om man er for eller imod.

Mvh

Steen

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)