Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må enkeltmandsvirksomhed købe sig ind i nystartet virksomhed?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Aug 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg er ved at starte en aps virksomhed sammen med en ven. Jeg har et aps i forvejen, og regner med mig at betale indskuddet i den ny virksomhed via kapitalen i mit aps. Min ven, som har en enkeltmandsvirksomhed, siger, at det har han fået at vide, at det må man ikke.

Kan det passe? Eller gælder der forskellige regler for aps og enkeltmandsvirksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

dconsult:
Hej, jeg er ved at starte en aps virksomhed sammen med en ven. Jeg har et aps i forvejen, og regner med mig at betale indskuddet i den ny virksomhed via kapitalen i mit aps.
Jeg forstår ikke helt overskriften om hvad enkeltmandsvirksomhed må, og så at du med ApS vil købe dig ind - det er to forskllige ting men du spørger måske for din ven.

Din ven kan lave skattefri virksomhedsomdannelse, men dels er det ikke lig at han slipper for skat af overskud i din personlige virksomhed - kun latent skat af goodwill og evt aktiver som ikke ret ofte betaler sig - og ellers kan han jo kun bruge sit overskud som er beskatte i din virksomhed til at stifte ApS for

Uanset hvad - de penge han - og du - bruger til at stifte ApS for  skal komme fra beskattede midler og dermed fra jer selv eller beskattede selskabsmidler  og sker det ikke via skattefri virksomheds omdannelse ( tal med revisor ud fra de konkrete tal - men lyder lidt besværligt i forhold til at stifte sammen med en anden)  

Om dit ApS kan stifte nyt ApS uden at udhule selskabskapitalen vil fremgå af beskattede midler ikke af bankudtog.

( at du har kontanter i banken siger ikke i sig selv noget om hvad du har at bruge til stiftelse og rådet må være - for at komme videre - betal en revisor til at se jeres konkrete regnskaber og råde)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

dconsult:
Kan det passe? Eller gælder der forskellige regler for aps og enkeltmandsvirksomhed

Der er intet problem i at du via dit aps investerer i det nye aps. Det er lige ud af landevejen. Din ven kan derimod ikke eje anparter via sit enkeltmandsfirma. I den sammenhæng er der tale om en investering som hører til hans private formuepleje.  Så ja lidt forskel er der.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)