Fuldstændig korrekt Henrik. Det ender også på den måde, det er jeg overbevist om. Han er blevet tilbud arbejde hos kunden 2 gange indtil videre, og i det øjeblik han opdager at han står for tur i forbindelse med en fyring, så er han og kunden smuttet. Han skal dele med Uldal fordi Uldal giver ham en bedre løn end han ville få hvis han blev ansat af stedet. Jeg forestiller mig eksempelvis 32000 (4 mere end han får nu) + en overskudsdeling på 10% af pågældende kunde. Hvis det betyder jeg har overskud på 50k så får han 5 k i overskudsdeling. Han vil aldrig blive tilbudt en løn i nærheden af det hverken hos kunden selv, eller i det firma han er hos nu. Dertil har jeg jo så i modsætning til hans nuværende arbejdsgiver planer om proaktivt at søge kunder for at få opbygget virksomheden så den kan vækste, og det betyder at over tid vil jeg selvfølgelig sørge for at han har noget at lave hvis den pågældende kunde en dag ikke har mere til ham. I så fald står han til en fyring som det ser ud lige nu, det ville han ikke hos mig. Med andre ord, jeg vil gøre mere for ham end hans nuværende arbejdsgiver der så syntes det er sjovere at skrue møtrikker fast end at lave opsøgende salg.. |
Nu kan der jo være en årsag til, at differencen mellem medarbejderens fakturering og løn, er som den er. Du skal nok sætte dig grundigt ind i økonomien bag den eksisterende løsning, før du kaster dig ud i eventyret. Der kan være specifikke udgifter på den pågældende kunde, som du ikke har overblik over, eller andre regnskabsmæssige forhold, og som vil ødelægge dit regnestykke. Samtidig vil kunden måske se det som en chance for at få ændret kontrakten (hvilket deres jobtilbud kunne tyde på), så du ikke kan få den samme fakturering på medarbejderen. Jeg har selv en kunde hvor timefaktureringen er meget højere end medarbejderens løn, hvilket bl.a. skyldes en meget dyr specifik forsikring relateret til netop den kunde.