Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etisk spørgsmål

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fuldstændig korrekt Henrik. 

Det ender også på den måde, det er jeg overbevist om. Han er blevet tilbud arbejde hos kunden 2 gange indtil videre, og i det øjeblik han opdager at han står for tur i forbindelse med en fyring, så er han og kunden smuttet.

Han skal dele med Uldal fordi Uldal giver ham en bedre løn end han ville få hvis han blev ansat af stedet. Jeg forestiller mig eksempelvis 32000 (4 mere end han får nu) + en overskudsdeling på 10% af pågældende kunde. Hvis det betyder jeg har overskud på 50k så får han 5 k i overskudsdeling. Han vil aldrig blive tilbudt en løn i nærheden af det hverken hos kunden selv, eller i det firma han er hos nu.

Dertil har jeg jo så i modsætning til hans nuværende arbejdsgiver planer om proaktivt at søge kunder for at få opbygget virksomheden så den kan vækste, og det betyder at over tid vil jeg selvfølgelig sørge for at han har noget at lave hvis den pågældende kunde en dag ikke har mere til ham. I så fald står han til en fyring som det ser ud lige nu, det ville han ikke hos mig. Med andre ord, jeg vil gøre mere for ham end hans nuværende arbejdsgiver der så syntes det er sjovere at skrue møtrikker fast end at lave opsøgende salg..

Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu kan der jo være en årsag til, at differencen mellem medarbejderens fakturering og løn, er som den er. Du skal nok sætte dig grundigt ind i økonomien bag den eksisterende løsning, før du kaster dig ud i eventyret. Der kan være specifikke udgifter på den pågældende kunde, som du ikke har overblik over, eller andre regnskabsmæssige forhold, og som vil ødelægge dit regnestykke. Samtidig vil kunden måske se det som en chance for at få ændret kontrakten (hvilket deres jobtilbud kunne tyde på), så du ikke kan få den samme fakturering på medarbejderen. Jeg har selv en kunde hvor timefaktureringen er meget højere end medarbejderens løn, hvilket bl.a. skyldes en meget dyr specifik forsikring relateret til netop den kunde.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Muligvis har du ikke blot et etisk, men også et juridisk problem.

Tag et godt kig på Markedsføringslovens §19 - Du bør sikre dig, at du ikke medvirker til, at din potentielt kommende ansatte udnytter og viderebringer erhvervshemmeligheder.
Jeg tror faktisk, at han allerede er på kant med §19 ved at have orienteret dig om din konkurrents avance på hans arbejde - men jeg er ikke jurist, så jeg kan tage fejl.

Denne artikel kommer lidt omkring problemet: http://www.horten.dk/~/media/Corporate%20Newsletter/042013/Loyalitetspligt-og-markedsfoeringsloven-2.pdf

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Den virksomhed X arbejder for kører en fast timepris på 580.- kroner i timen + moms. Det er almen viden i virksomheden, og da jeg har været ansat der er jeg også bekendt med denne timepris. Så medarbejder X har ikke forbrudt sig mod nogen lovgivning.

Jeg er enig i at der er punkter i markedsføringsloven §19 jeg lige skal kigge på for at sikre mig at der grundlæggende set ikke foregår noget lovstridigt. Der sætter jeg naturligvis grænsen, jeg er ikke interesseret i at bryde lovgivningen.

Der er også noget om det Waspandy siger. Det skal i så fald også undersøges om der er nogle dyre forsikringer på medarbejderen der gør at forretningen pludselig ikke er særlig rentabel mere. Imidlertid må man også tage udgangspunkt i at nuværende firma har en fornuftig og rimelig fortjeneste på den pågældende handel.

At kunden vil bruge denne mulighed til at genforhandle en pris er en naturlig del. Jeg forestiller mig at de kan få 40-50 kroner pr time. Spørgsmålet er om jeg skal være først ude med en pris, eller afvente deres udspil ? Som det er lige nu er de jo villige til at betale de 580.- pr time. Vil de genforhandle til 500.- er det for mit vedkommende smertegrænsen. I så fald sparer de også 10.000 om måneden.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)