Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det her spam (ifølge markedsføringsloven)?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 249
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har overvejet at lave en konkurrence hvor deltagere skulle dele noget på Facebook.

Jeg ser forskellige scenarier:

  1. Folk deler noget, hvor der indgår link til en side. For at være med i konkurrencen SKAL linket til siden være i det du deler.
  2. Folk deler noget hvor der ikke er link til noget (altså ingen reklame). For at være med i konkurrencen skal du blot dele en historie.
  3. Folk deler noget, hvor der er reklame, men det fremgår tydeligt (via tekst i indlægget) at der er tale om reklame og at man deltager i en konkurrence.

Har med interesse læst disse to artikler: http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/internet/ECE2018564/firmaer-bryder-reklameloven-med-like-kampagner-paa-facebook/ og http://newz.dk/firmaer-reklamerer-ulovligt-paa-facebook

  • Kan det gøres lovligt i henhold til markedsføringsloven hvis man gør opmærksom på at det er reklame?
  • Er det lovligt at få folk til at dele noget hvis der slet ikke ER reklame i det folk deler?

Tak!

Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 249
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg selv lavet lidt mere research, så til andre interesserede er mine konklusioner her:

  1. Ja, det er spam.
  2. Det er ikke spam (der er ingen reklame), men du kan ikke nødvendigvis se alle der deltager/deler, så det er en dårlig idé.
  3. Det er spam.

Det virker til at den bedste måde er at lave en konkurrence hvor folk skal svare på et lille spørgsmål eller bare klikke "Synes godt om" på et opslag på din Facebook Page.

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læste din første linje og i den var svaret allerede.

Lige så snart du beder andre om at dele noget på nettet, så er du på kant med den Danske markedsføringslov.

Når du beder andre om at dele content eller andet kommercielt, så skal modtageren i sidste ende have en mulighed for at frasige sig denne kontakt FØR de kan modtage nogen form for markedsføring. (der er enkelte undtagelse i loven, forsikringer f.eks)

Lidt firkantet svare det til at jeg har dit tlf. nummer. I gode venners lag, som alle har en virksomhed der sælger et eller andet, udleverer jeg dit nummer til dem og giver dem lov til at kontakte dig på alle tider af døgnet uden du kan blive fri for deres opkald.

Det er her den danske markedsføringslov er temmelig firkantet.

Facebook har også dette med i deres regelr for tidslinje, men en noget anden holdning i forhold til tredjeparts Tabs.

For en god ordens skyld så har jeg disse informationer direkte fra forbrug.dk hvor jeg har stillet spørgsmålet netop for at få dette præciseret.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)