Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og Lønsum

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 5. May 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Når man i en virksom sælger moms pligtige og ikke moms pligtige produkter og dermed betaler både moms og lønsum, hvordan håndteres dette i et driftsbudget.

 

Normalt angives indkomst uden moms, men hvordan håndteres de ikke moms pligtige indtægter og tilhørende lønsum i et budget?

 

/Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

I driftsbudget er alting uden moms - i likviditetsbudget derimod skal du har både købs og salgsmoms med da momsen jo er et af de punkter der kraftigt påvirker likviditeten.

Du er givet med på, at du så har ret til fradrag i købsmoms for de aktiviteter der knytter sig til dine momspligtige aktiviteter - og for de udgifter som tilhører både momspligtige og momsfrie aktiviteter, skal du foretage en deling der svarer til fordelingen moms/ikke momspligt aktivitet.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 5. May 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeg i første omgang holder mig til driftsbudgettet, så skriver du at alt angives uden moms, hvilket jeg er med på. Men hvordan med de ikke momspligtige indtægter. Opdeles indtægterne så i to, med momspligtig uden moms og ikke momspligtig som den er?

Hvad med Lønsummen, hvordan kommer den så ind i budgettet?

Hvad med udgifterne, de fratrækkes alle moms, uanset hvad, eller skal disse opdeles?

/Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

du vil nok med fordel kunne betale en revisor for en times gennemgang. Lønsumsafgiften kender jeg ikke meget til men påvirker jo likviditet men vel ikke drift - helt som moms vil jeg tro (det er ikke en udgift som nedsætter fortjenesten)

Indtægterne bogføres og budgetføres på to forskellige konti - lønsumspligt og momspligtig for sig

Udgifterne fratrækkes kun moms hvis de hører til den del af omsætningen som er momspligtig ellers ikke, og er det noget som både bruges til den momspligtige og den ikke momspligtige aktivitet, så skal momsen deles i forhold til anvendelsen. Det kræver lidt viden om regnskabsprogrammet, og her kan en revisor givet sætte det op for dig på kort tid. Jeg tror de evt 1000 kr det vil kunne koste er godt brugt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 5. May 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, tak for svar Smile

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

du vil nok med fordel kunne betale en revisor for en times gennemgang. Lønsumsafgiften kender jeg ikke meget til men påvirker jo likviditet men vel ikke drift - helt som moms vil jeg tro (det er ikke en udgift som nedsætter fortjenesten)

Indtægterne bogføres og budgetføres på to forskellige konti - lønsumspligt og momspligtig for sig

Udgifterne fratrækkes kun moms hvis de hører til den del af omsætningen som er momspligtig ellers ikke, og er det noget som både bruges til den momspligtige og den ikke momspligtige aktivitet, så skal momsen deles i forhold til anvendelsen. Det kræver lidt viden om regnskabsprogrammet, og her kan en revisor givet sætte det op for dig på kort tid. Jeg tror de evt 1000 kr det vil kunne koste er godt brugt

vh John H

Lønsumsafgiften er fuld fradragsberettiget omkostning og indgår derfor i resultatbudgettet.

Der vil også være tale om splitmoms, som du også nævner, med fordeling af moms på grundlag af forholdet mellem den momspligtige og ikke-momspligtige omsætning.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Lønsumsafgiften er fuld fradragsberettiget omkostning og indgår derfor i resultatbudgettet.
Tak - ja så var det jo godt jeg skrev jeg ikke vidste meget om lønsum - den indgår så som fuldt fradragsberettiget omk og modsat moms med i resultatbudget OG sammen med moms i likviditsbudget

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 5. May 14
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for uddybning.

Når du/i skriver at lønsum er fuld fradragsberettiget, hvad betyder det så for budgettet.

Jeg opdeler budgettet i indtægter og udgifter som er momspligtige og ikke momspligtige. De ikke momspligtige indtægter fratrækkes klart nok ikke moms, i modsætning til de momspligtige.

Ligeledes fjernes moms fra udgifter relateret til de momspligtige indtægter, men ikke for udgifter relateret til de ikke momspligtige. Endelig vil der være udgifter som relatere sig til både de momspligtige og de ikke momspligtige indtægter og disse fratrækkes moms i forholdet der svare til forholdet mellem momspligtig og ikke momspligtige indtægter.

Håber dette er rigtigt forstået.

Det eneste jeg stadig ikke er helt med på, er om lønsum skal indgå i budgettet og i givet fald hvordan.

Tak for den store hjælp.

/Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder helt korrekt med momsdelen som du beskriver det og da lønsumsafgift er en helt almindelig udgift med skattefradrag ja så er det bare at ha en konto for lønsumsafgift som udgift på linje med alle andre ikke momspligtige - du kan jo lige vente på Tony som revisor for at være sikker han ikke har en yderligere kommentar (du kan også i øvrigt trykt bruge ham som revisor - han har også helt alm bogføring i huset til fine priser)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

cpagh:
Det eneste jeg stadig ikke er helt med på, er om lønsum skal indgå i budgettet og i givet fald hvordan.

Lønsumsafgiften beregnes med en procentsats af resultat før renter og afregnes til SKAT. Du skal derfor kende resultatet af dine ikke-momspligtige del af virksomheden inden beregningen kan foretages.

Tonny

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)