Hej Jeg har fået en varer retur fra en kunde i norge (jeg sælger modetøj på nettet til kvinder i DK og udlandet, ofte Norge). Kunden sender den retur, da størrelsen ikke passer og jeg kreditere kunden og sagen er afsluttet. Men et par uger efter får jeg en opkrævning fra postdanmark, fra toldservice. På regningen står der at faktura dækker omkostning af registrering af forsendelser i toldsystemet. Regningen lyder på 160 DKK, som jeg skal betale fordi kunden har sendt en varer retur. Da jeg taler med Postdanmark får jeg at vide at jeg må opkræve pengene fra kunden (jeg svarer at det kan da ikke være kundens problem, samt at vores handel er afsluttet). Som jeg ser det, så kan det være dyrt for mig at sende varer til udlandet, hvis de sender varen retur. Jeg sender en del pakker til norge, men det kan godt blive en dyr fornøjelse og penge op af lommen, hvis kunden returnere (som de selvfølgelig er i deres fulde ret til, da jeg har 14 dages returret). Jeg vil gerne høre om andre har oplevet det samme? - eller om i sender pakker igennem andre end Postdanmark, hvor det ikke koster penge at få returvarer. PÅ forhånd tak for svar. Anita http://fashionbyemma.dk/ |
Det er nu ikke selve PostDanmark, der kræver penge af dig men toldvæsenet.
Prøv at ringe til told og høre, hvad du skal gøre fremover.
Jeg har en gang sendt noget retur til Canada, hvor jeg skulle skrive et eller andet, som jeg ikke kan huske hvad var, så man undgik toldgebyr. Men det var en reklamation og ikke en returnering.
Så der er sikkert noget kunden skal skrive, så du undgår det fremover.
Du skal selvfølgelig huske at skrive hvad her, når du finder ud af det.