Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent på eksisterende produkter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos

Jeg synes ikke at jeg kan finde et entydigt svar i andre tråde så .... here we go

Er det muligt at beskytte metoden hvorpå 2 eller flere eksisterende produkter benyttes i sammenhæng? Giver det mening?

Altså hvis man f.eks. tager lad os sige en Coca cola, en Tuborg og appelsin juice og blander det hele til en drik, kan jeg besytte sammensætningen eller den kombinerede anvendelse eller skal jeg skabe et varemærke der har dette kombinerede produkt i sortimentet?

God weekend

Og husk

Blomster skal købes ved blomsterhandleren

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Et kort og ikke alt for teknisk svar:

Det kommer an på effekten af resultatet. Hvis effekten af resultatet er forventeligt, vil du ikke kunne få patent på det.

Et eksempel. Hvis man tager to slags tandpasta der er godt mod hver deres ting, og blander det sammen er det forventeligt at den nye blanding er godt mod de to ting, men hvis den også bliver god mod en tredje ting, er der en opfindelse. Eller hvis den gode effekten af de to ting blandet sammen er større end at tage dem hver fra sig. Er der også en opfindelse.  

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

SørenSJ:
Et eksempel. Hvis man tager to slags tandpasta der er godt mod hver deres ting, og blander det sammen er det forventeligt at den nye blanding er godt mod de to ting, men hvis den også bliver god mod en tredje ting, er der en opfindelse. Eller hvis den gode effekten af de to ting blandet sammen er større end at tage dem hver fra sig. Er der også en opfindelse.

Det lyder godt nok lidt mystisk?

Dvs. at jeg kan tage patent på en bolt og en møtrik som et samlet hele, da de i forening giver et vedvarende fastholdelse af to eller flere løse dele......?
Det tror jeg sgu ikke holder i retten......

Jeg har for længere tid siden læst op på patenter, og mener at en "opfindelse" som består af allerede patenterede sammensatte dele - ikke kan opfattes som en ny opfindelse - og dermed ikke er patenterbar.
Men jeg er dog ikke 100% sikker på at jeg husker rigtigt - men det er dæleme tæt på ;) 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret i hovedreglen. I PL § 1 stk. 3, at det skal være NYE produkter.

Dit eksempel vil du ikke kunne tage patent på, da effekten af en møtrik og en bolt som samlet enhed - ikke giver noget uventet resultat. Det er ikke en ny opfindelse.

Men der er undtagelser, til PL § 1 stk. 3, tænk i kemi og medicin. Hvis du blander to forskellige patenteret piller der har hver deres effekt hver for sig, og finder ud af, at de i forening kan bruges mod en helt tredje sygdom, og de ikke har været brugt sådan før. Kan man godt få patent på sammensætningen i en ny pille.

Mit eksemplet fra før med tandpasta, er faktisk fra det virkelige liv. Jeg kan godt finde patentet, når jeg kommer hjem hvis det er. De fik patent på, at blande to typer tandpasta, fordi det viste sig at sammensætningen gav et uventet resultat. 

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)