Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør man hvis en ansat skal sættes ned i timeantal?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jun 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Hvis man er nødt til at sætte en ansat ned i timeantal og løn - hvad gør man så rent papirmæssigt?

Kan man nøjes med at lave et stykke papir, hvor man skriver, at man er nødsaget til at sætte timetallet ned med en begrundelse? Eller er det reelt en fyreseddel man skal lave efterfulgt af en ny ansættelseskontrakt med de nye vilkår for timeantal og løn?

Den ansatte skal have mulighed for at søge om supplerende dagpenge, når nu der ikke er så mange timer mere. Så det skal helst gøres rigtigt, så papirerne er i orden.

Tilmeldt 6. Jan 14
Indlæg ialt: 203
Fra  Danacord Records Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

https://www.krifa.dk/fs/ansaettelsesvilkaar/arbejdstid.aspx

Den ansatte bør kontakte sin a-kasse og få en folder om "Supplerende dagpenge". Der er jo dels en begrænsning på 30 uge og dels på antal timer; hvis den ansatte har over 29,6 timer og ugen, kan han/hun ikke få supplerende dagpenge for resten.

Et godt tip: Da en uge anses for "brugt" m.h.t. de 30 ugers begrænsning, uanset hvor mange timer man har haft, vil det være en fordel hvis du kan medvirke til at den ansatte samler sine timer sammen, så i stedet for f.eks. 4 timer hver dag da at samle løntimer sammen og holde en hel uge fri med mellemrum. Derved strækkes perioden.

Tilmeldt 28. Jun 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet gik mere på, hvad man som arbejdsgiver skal sørge for at have som dokumentation, når en ansat sættes ned i timeantal, men ellers tak Kurt. :)

Er der slet ingen, der ved dette?

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Den ansatte har (vel) en ansættelseskontrakt?

For at ændre den, skal du lave en ny, med de nye vilkår og præsentere for den ansatte, som så kan acceptere og skrive under, eller afvise og så står du med en reel fyring af vedkommende - mener jeg.

Har du talt med den ansatte om det? Er han/hun enig? Er ansættelsesforholdet på funktionærbasis, så regn med at der kan være et opsigelsesvarsel i forhold til hvor længe ansættelsen har varet.

Tilmeldt 28. Jun 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, den ansatte er funktionær og har en ansættelseskontrakt og er indforstået med, at det er nødvendigt med de nye vilkår.

Men hvis den ansatte bliver stillet over for et valg om at acceptere eller afvise vilkårene - vil der så ikke være tale om en form for frivillig nedgang i arbejdstid fra den ansatte? Som så vil blive set som om, at den ansatte selv er skyld i den delvise ledighed?

Jeg tænker det er derfor, at den ansatte først skal præsenteres for en opsigelse - men det er måske mig, der tager helt fejl?

Fra København
Tilmeldt 9. Sep 13
Indlæg ialt: 190
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var i samme situation for et år siden (som medarbejder), jeg fik et skriftlig "advarsel" om da blev nød til at sætte mine timer ned. Det skal dog ske med tre måneders varsel så vidt jeg forstår (med mindre andet er angivet i kontrakten til at starte med)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)