Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejeraftale versus generalforsamling

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er mindretalsaktionær i en virksomhed indenfor telebranchen. Jeg er ikke længere ansat i virksomheden, men vi har en ejeraftale, der regulerer hvor meget udbytte, der hvert år skal udbetales. Det er en beregning ud fra overskuddet, således at der er sikkerhed for at der kun udbetales udbytte hvis der er råd til det.

De nuværende direktører i virksomheden har alle tiltrådt denne aftale.

Sidste år havde virksomheden et rigtigt godt resultat og der skal derfor ifølge ejeraftalen udbetales et pænt udbytte.

Der er nu indkaldt til ordinær generalforsamling, og jeg har erfaret at de andre ønsker at stemme et 0-udbytte hjem, hvilket jo vil være i direkte konflikt med ejeraftalen.

Som jeg forstår det er virksomheden ikke bundet af ejeraftalen og beslutninger ved generalforsamlingen påvirkes ikke at ejeraftalen.

Hvordan er min retsstilling i denne situation? De andre bryder jo åbenlyst ejeraftalen, så kan de efterfølgende gøres personligt ansvarlige?

Hvis de kommer med gode forretningsmæssige argumenter for at udbyttet sløjfes, er de så i deres gode ret til at gøre dette?

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Caliban

Ejeraftaler er ikke bindende for selskabet, jf. selskabslovens § 82.

Hvis de vælger at bortse fra det der står i aktionæroverenskomsten går jeg ud fra at der også er taget stilling til hvilke konsekvenser dette skal have og hvordan det eventuelt skal håndhves. I værste fald er du vel forpligtet til at gøre et civilt søgsmål gældende.

 

 

Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke direkte taget stilling til konsekvenserne i aktionæroverenskomsten, så der er heller ikke nogen forpligtelse om civilt søgsmål. Spørgsmålet er også mere om man vil kunne vinde sådan en sag...

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Om du kan vinde sådan en sag er næsten umuligt at svare på når man ikke har set aftalen. Men har de andre aktionærer brudt aftalen er det da bestemt et godt udgangspunkt.

Du er sikker på at de er forpligtet til at stemme for udlodning iht aftalen og ikke blot forpligtet til at følge beregningerne "hvis" der skal udloddes udbytte?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:
I værste fald er du vel forpligtet til at gøre et civilt søgsmål gældende.

Det er eneste mulighed hvis generalforsamlingen vedtager et udbytte med andet indhold end ejeraftalen.

/Henrik

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)