Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der stelnummer til?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis man vil bygge ladcykler, skal der så stelnumre på? Eller kan man bare gå igang med at bygge og sælge?

Fra København
Tilmeldt 18. Mar 14
Indlæg ialt: 31
Fra  Things4kids Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene der skal stelnumre på, iallefald hvis dine kunder ønsker forsikringsdækning for ladcyklen. Jeg kender ikke de specifikke regler ang at sælge uden stelnumre i sig selv eller hvilke krav der er til stelnumre, men jeg ved at der ikke udbetales forsikringspræmie (i de større forsikringsselskaber) hvis feks cykkelen bliver stjålet e.l. hvis kunden ikke kan opgive stelnummeret...

  <a href="http://www.things4kids.dk">Yes Things4kids- Barnevogne for alle! <a/>

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

072dpi:

hvis man vil bygge ladcykler, skal der så stelnumre på? Eller kan man bare gå igang med at bygge og sælge?

JA

Er du producent / importør af hvilke som helst slags cykler og ønsker du at sælge dem i Danmark, så er det din pligt at sørge for at de er forsynet med et dansk stelnummer.

Du bliver registreret hos politiet hvor du får tildelt din egen serie af stelnumre. Det er bygget op således:

WAA (dit id - eller vores i dette tilfælde) 01 (et fortløbende nummer) H (et bokstav der indikerer hvilket år cyklen er produceret. Dit stelnummer til en cykel kan derfor se ud således:

WAA01H

Der er også regler for hvor stelnummeret skal placeres, samt størrelsen på henholdsvis tal og bokstaver.

God vind med projektet :)

Hilsen Morten

Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Fra  WidePathCamper Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten..

Jeg er igang med at skulle lancere en cykeltrailer der skal sælges i det meste af EU og forhåbentlig videre på et senere tidspunkt.. Disse stelnumre gælder så kun i Danmark?, eller kan man sælge en cykel med dansk stelnumme uden for Danmark ? 

Dette nummer i midten er det eneste der skifter pr cykel? og hvis man producere mere end de 100 vogne/cykler sætter man vel bare et tal mere ind? eller opgiver man en forventet produktion fra starten?

Mvh. Mads

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

mads-jo:

Hej Morten..

Jeg er igang med at skulle lancere en cykeltrailer der skal sælges i det meste af EU og forhåbentlig videre på et senere tidspunkt.. Disse stelnumre gælder så kun i Danmark?, eller kan man sælge en cykel med dansk stelnumme uden for Danmark ? 

Dette nummer i midten er det eneste der skifter pr cykel? og hvis man producere mere end de 100 vogne/cykler sætter man vel bare et tal mere ind? eller opgiver man en forventet produktion fra starten?

Mvh. Mads

Hej Mads
Først og fremmest så synes jeg du skal kontakte de rette myndigheder, for det svar jeg kan give dig, er blot baseret på min nuværende erfaring. Det er altid bedst at få det bekræftet af eksperterne!
1) Der er så vidt jeg ved ikke noget krav til stelnumre på cykeltrailere - det er jeg aldrig stødt på og jeg har aldrig set et stelnummer på en cykeltrailer
2) Nummeret i midten er et fortløbende nummer. Dvs. producerer du 50stk så monteres hver cykel med numrene 01,02,03........5000 (håber du laver 5000 om året :))
Det sidste bokstav i nummeret indikerer produktionsåret. I 2013 var det H, i år er det J. Man springer vist vokalerne over, men dette må du ikke hold mig helt op på, jeg er ikke helt sikker
3) Jeg kender ikke reglerne for stelnumre i andre EU lande. Jeg ved at de fx også bruger stelnummer i Sverige og Holland, MEN et svensk/hollandsk stelnummer er IKKE gyldigt i Danmark, så jeg må formode at det samme gælder den anden vej - altså at et dansk stelnummer IKKE gælder i andre lande end Danmark
Når det så er sagt, så har jeg tit hørt fra div. forsikringsselskaber at de er bedøvende ligeglade med hvilke stelnummer der er på - bare det er unikt. Så i forsikringsspørgsmål betyder det vist ikke så meget i praksis om man har et dansk eller udenlandsk stelnummer. Men det ændrer jo ikke på at reglerne i Danmark er ret klare. En cykel skal udstyres med et dansk stelnummer.
Men igen... er det cykeltrailere du skal lave, så tror jeg ikke du har så meget at bekymre dig om ;)
Hilsen Morten
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Fra  WidePathCamper Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Har nemlig været i kontakt med politi og godkendelser (selv om de overholder lovgivningen).. og har virkelig haft problemer med at få konkrete svar.. de sender altid en videre til en der heller ikke ved noget..

Men tak for svaret.. det gav da lidt mere insider viden..:)

Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

aaah, super, tak for svaret.

Så må jeg bare igang med svejsetråden og få lavet de første prototyper :)

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

072dpi:
hvis man vil bygge ladcykler, skal der så stelnumre på? Eller kan man bare gå igang med at bygge og sælge?

Jeg vil også mene at der skal stelnummer på alle køretøjer der kører på de danske veje. Angående cykel-trailere der må jeg være svar skyldig.

Find knallert og scooter informationer med tips på Knallert-Scooter.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)