Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man undgå at et selskab, man ejer en minoritet i, tømmes for værdier?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ejer en stor minoritetspost i et selskab, som jeg har fået mistanke om måske vil blive tømt for værdier i fremtiden.

Der kan være tale om at omsætning og beskatning flyttes til et andet land og / eller andet selskab.

Er der selskabsretslige regler, der forbyder dette, eller har man frit spil?

Findes der gode måder at forhindre det på, f.x. via vedtægter eller anpartshaveroverenskomst?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

der findes da bestemt mulighed for at omsætning og beskatning flytter land - men der findes også veje som ville være ulovligt, men overordnet, kan selskaber ligge i mange lande

Der findes lidt generelle minoritetsbeskyttelser, men de vil vist ikke være noget værd lige i beslutningsøjemed, men hovedaktionæren må jo ikke ulovligt give sig selv rettigheder som de øvrige ikke får - og noget sådan skal generelt normalt vedtages på en generalforsamling som også minoritetsejere indkaldes til i et selskab, så der kan du orientere dig

De kan jo gi pokker i regler og givet jo også holde lokumsmøder uden dig og forberede, og har de flertal kan de jo stemme uden om dig også

JA en anpartsoverenskomst eller ejeraftale kunne forhindre et overgreb, afhængigt af hvad der stod i den, men det er jo ofte lidt sent at ville ha en sådan aftale, hvis der allerede er en uenighed om hvordan man går videre, for der vil flertallet jo ofte tromle over mindre tallet. Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 06:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Står der ikke i vedtægterne: "Selskabet har hjemsted i (adresse)". Hvis der står det, kan selskabet vel ikke uden videre flyttes?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tom P Jensen:
Står der ikke i vedtægterne: "Selskabet har hjemsted i (adresse)". Hvis der står det, kan selskabet vel ikke uden videre flyttes?
det gør der givet men hvis en majoritet ved flytte selskabsadresse og minoritet ikke er beskyttet i aftale, så hjælper intet - så kan du flytte, sælge, lukke eller andet desværre. Man skal aldrig blive minoritetsejer uden ejeraftale, i noget man har driftsinteresse i eller vil kunne styre. Det er lidt som at ha en novo aktie - den kan gi indtægt, men styre novo kan man jo ikke ud fra minoritetsaktier uden aftale

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, 

Nej, det har du ret i, nu tænkte jeg på et "almindeligt" selskab, hvor der skulle en vedtægtsændring til og hvor ejerne opfører sig ordentligt og overholder formalia.. Det er der vist ikke tale om her, når man får læst trådstarters indlæg igen. Det der slår mig lidt er en "større minoritetsandel" og mistanken om at selskabet tømmes og flyttes "engang i fremtiden". Når(hvis) det er tillids/kommunikations niveauet mellem en større minoritetsejer og majoritetsejeren, at der den mistanke, må det jo gælde om at komme på forkant med situationen med at konfrontere majoritetsejeren med sin mistanke og så beslutte sig, hvad der videre skal ske udfra svaret, alternativt se at komme ud af ejerskabet, hvis tillidsniveauet alligevel er så lavt som beskrevet?  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)