Hej Aminoer Med henblik på start af virksomhed har jeg forsøgt at finde en overordnet "plan" eller "to do liste" på nettet uden større held. Det jeg leder efter er en oversigt over, hvordan selve forløbet bør være. Her tænker jeg f.eks. på: - I hvilken rækkefølge gøres de forskellige ting: Kontakt til advokat/revisor, oprettelse af selskabsform og cvr-nummer, leverandøraftaler, valg af bank etc.? -Indkøb af inventar og maskiner før kontra efter oprettelsen af selskabet? Altså en samlet "køreplan" for personer der ønsker at starte egen virksomhed, men ikke har det fuldstændige overblik over forløbet. Er der evt. steder på nettet, eller kan der her laves en sådan køreplan? På forhånd tak, Michael |
sådan noget kan man ikke sige - for nogen vil stifte helt uden advokat, specielt hvis det er personlig virksomhed
Start her med links til oprettelse OPRETTE CVR OSV
Fortsæt her med overvejelse PERSONLIG VIRKSOMHED ELLER SELSKAB
Hvis du falder for selskabsform - og hører om IVS så læs mere om IVS HER
Vælger du selskabsform, så ville jeg råde til at lade en advokat stifte, det gøres for under 2000 kr til advokaten, men det kan du også gøre selv og i IVS linket er der underlinks til hvordan
Revisor er der ikke krav om for den type virksomhed du vil starte, men det kan være klogt at ha en eller anden på sidelinjen til at hjælpe med regskab og bogføring i begyndelsen. En økonomiperson der ikke behøver være en dyr revisor, men du kan på www.agera.dk få 3 gratis tilbud hvis du beskriver, at du vil ha lidt starthjælp f.eks.
Valg af bank - Giver ofte lidt sig selv for de fleste banker vil ofte kræve samme bank personligt som i virksomheden - men når du har bestemt om du vil stifte personlig virksomhed eller selskab, så kan du roligt med det samme kontakte en bank og få OK for en konto der, helst en erhvervskonto. HER ER LINK til forståelse for hvad banken vil kunne tænkes af forvente og her er link til at forstå forskel på ERHVERVSKONTO ELLER PERSONLIG KONTO
Købe inventar og maskiner KAN man godt inden man har stiftet, op til max 6 mdr inden vil man ofte kunne tage tingene med i regnskabet den dag man stifter, men jo tættere på jo bedre og kun ting der er til at kunne starte virksomheden op, ikke noget du personligt kan ta i brug inden og ikke noget med at fakturere noget uden moms inden du starter. Du kan læse mere om AKTIVER INDEN STIFTELSE
Se det kan jo ligne linkspam, men det er ting du på et eller andet tidspunkt skal ha tygget dig igennem, hvis du skal gennem alle overvejelserne
God vind med det vh John H