Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sociale medier og ophavsret af billeder

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 14
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser gang på gang store virksomheder bruge billeder (typisk inspirationsbilleder) på deres facebook, instagram og pinterest profiler.

Men ER det lovligt eller hvordan? Hvor går grænsen? Man kan sige pinterest går jo faktisk ud på at dele andre folks billeder?

Fra Hyrup
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 266
Fra  BRIGITTA MATHILDE Reolmontøren Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder spørgmålet: må man bruge billeder fra pinterest på sine egne sider?

NIX

Fotografen har stadig copyright på billedet. OGSÅ selvom det er delt på Pinterest. (hvilket det ikke er sikkert at fotografen har givet sin tilladelse til) Tag billeder selv - eller køb dem. Så er du på den sikre side og risikerer ikke at modtage en grim henvendelse om ophavsret.

Brigitta Mathilde

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

butterflies:

Jeg ser gang på gang store virksomheder bruge billeder (typisk inspirationsbilleder) på deres facebook, instagram og pinterest profiler.

Men ER det lovligt eller hvordan? Hvor går grænsen? Man kan sige pinterest går jo faktisk ud på at dele andre folks billeder?

Lov om ophavsret fortælles os at den som har ophavsretten har eneret til at råde over værket, både til fremstilling og til at gøre det tilgængeligt for almenheden. 

Det vil altså sige at har jeg ophavsretten til et billede, så må du ikke gengive det til andre. Heller ikke på Facebook. Desværre har du ret i at rigtig mange gør det alligevel, specielt store virksomheder. 

Tilmeldt 21. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er IKKE tilladt at bruge andres billeder på sociale medier, uden aftale. Hvis ens billede er endt på pinterest kan man bede dem fjerne dette. 

KH, AIJ
Blog om ophavsret

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)