Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kassen tager min makkers penge!!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

A-kassen vil ikke lade min makker starte op sammen med mig uden at fratage ham alle hans dagpenge, da det er som hovedbeskæftigelse. Kan han i stedet blive ansat hos mig(jeg ejer på papiret 100%) og når tiden er inde blive medejer og få 50% for et symbolsk beløb. Er der mulighed for at skrive sig ud af den udfordring? 

Det er et IVS vi snakker om. 

Mvh Simon

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder mystisk. Hvorfor skulle a-kassen ikke ville det. Tror du ikke, at der skulle så, A-kassen vil ikke blive ved med at betale dagpenge for min makker hvis han stifter virksomhed sammen med mig?

Han kan ikke få dagpenge som selvstændig nystartet normalet det er korrekt - kun ved bi-beskæftigelse. OM du kan ansætte ham begrænset antal timer og han kan få det godkendt af a-kassen - det kan kun den konkrete a-kasse svare på

Du må altid sælge ham halvdelen af dine anparter og hvis han er ren 3.part så må du sælge til lige den pris du vil, men det er social snyd hvis han arbejder sort og gratis for dig og får dagpenge, mod at han så får ½ delen af noget der har en god værdi, i stedet for løn

KUN a-kassen kan svare jer konkret da det er dem der afgør om de mener de kan kontrollere det er bibeskæftigelse - se evt om BIBESKÆFTIGELSE OG DAGPENGE 

Husk i IVS lovpligtig arbejdsskadesforsikring for dig selv som ejer/dir OG for din ansatte - den kan være dyr at blive fanget uden - læs evt om IVS OG FOR OG BAGDELE SAMT PLIGTER

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
OM du kan ansætte ham begrænset antal timer og han kan få det godkendt af a-kassen

Det er planen, hvis det er en legal måde at gøre det på. Timerne bliver naturligvis trukket fra hans dagpenge - intet problem. 

Cookie - John Hannover:
Du må altid sælge ham halvdelen af dine anparter og hvis han er ren 3.part

Hvad mener du med ren 3 part? 

Tak for dit uddybende svar. 

Fra Valby
Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 109
Fra  www.adwise.dk Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Simon,

Som udgangspunkt, er det jo en form for bedrageri du er ude i, da du jo som sådan er i ond tro i og med, at du allerede ved, at han skal være medejer af butikken og at du smider dig selv ind som stråmand.

Der til skal det siges, at skulle i følge reglerne på området 100% så er det ikke mange timer! din partner kan smide i firmaet, før han slet ikke er berettiget til dagpenge.

Jeg kan som sådan godt kan se det fra jeres synspunkt.

Det er jo altid dejligt, at have en form for sikkerhed når man starter op.

og kunne jeg få udbetalt små 10.000,- kroner efter skat, og dermed have dækket mine udgifter, så var jeg også sprunget ud som iværksætter igen.

Teoretisk, skulle denne løsning være en mulighed, hvis i blot indberetter, et par timers freelance arbejde om måneden, han så bliver trukket. 

Men så kan i jo næsten lige så godt lade være, at sige noget, hvis i er der ude hvor i ønsker, at lave en stråmands aftale.

Men husk nu det er ulovligt og det giver problemer hvis i bliver taget.

held og lykke med det :)

mvh

Mick Hansen

Www.Salgssucces.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon:
Hvad mener du med ren 3 part? 
at det ikke i dette fald er en som du skulle ha betalt løn til og nu giver en rabat på noget der har værdi - det må ikke erstatte at han arbejder gratis uden at betale skat af sin løn som helt normalt.

I forhold til a-kassen og dagpenge må det naturligvis heller ikke erstatte lån fordi han du lader ham arbejde gratis mens han får dagpenge

Får du a-kasse OK til at han arbejder for dig på deltid - du lønner og tilbageholder skat (og husker arbejdsskadeforsikring for jeg begge som arbejdsgiver) - og a-kassen som nævnt godkender og dermed givet trækker i dagpenge - så må du sælge ham en andel til lige den pris du vil

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Mar 10
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mick, 

Det er noteret :-) Jeg er ikke 100% inde i reglerne da jeg ikke selv er medlem af en a-kasse. Om jeg handler i ond tro kan ikke vurderes ud fra de 5 linjer jeg har skrevet. Problematikken er at så snart han er en del af virksomheden, så lukker de for a-kassen. Det vil vi gerne undgå, derfor ansættes han i virksomheden, og noteres for de timer han arbejder, helt reelt. 

Vi har lige fra start af tænkt os at snakke med en advokat

Vores logik: 

Jeg smider 20.000 kr. i et IVS. jeg står som 100% ejer. 

Min makker har freelance arbejde de timer der nu er brug for ham. 

Når der så er nok arbejde til at han kan droppe A-kassen, så køber han 50% for 10.000 kr. 

Kan dette skrives i stiftelsesdokumentet, at han kan købe halvdelen til en hver tid?

Er det ulovligt at gøre det sådan eller findes der en løsning, nu hvor a-kassen ikke er for iværksættere men for lønmodtagere..

Mvh Simon 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

aftalen om at han må købe 50% på et tidspunkt for 10.000 kr er jo en aftale mellem dig privat og ham og ikke som sådan mellem selskabet og ham så det er først og fremmest en aftale du skal skrive under på med ham. Til den tid - når han køber, så skal du bare sælge til ham og det skal ind i ejerbogen   MEN lav en ejeraftale som er helt afgørende - NU hvor I er venner http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Så længe han får OK fra hans a-kasse for bibeskæftigelsen og du ikke har nogen sorte timer men lønner ham helt normalt som i aftaler med skat trukket - så er alt ok

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)