Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS - mellemregning med indehaver?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Hvis jeg stifter et IVS med kr. 1 i stiftelses-kapital, vil jeg naturligvis komme i klammeri med selskabslovens paragraf 119, om kapitaltab, såfremt selskabet køber noget før der er skabt yderligere omsætning. (hvis købet vel at mærke er højere end 50 øre)

Er det tilladt at lave en konto for mellemregning med indehaver? Således at indehaver fx. køber en mobiltelefon for egne penge til firmaet (eller computer, eller noget helt tredie - varens art er ikke vigtig, blot til illustration). Herefter bogføres så kr. xx som mellemregning til indehaver. Når virksomheden har råd, kan den så udligne mellemregning?

Formålet er naturligvis fortsat kun at have anpartskapital på kr. 1,-

Nogen der ved noget om dette? (det er der helt sikkert Smile

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er det så længe det kun er den vej. Der må aldig opstå en situation hvor du skylder selskabet penge (aktionærlån). Dog vil dette ikke unddrage dig fra pgf. 119, da det fortsat vil fremstå som en udgift og derved negativt resultat.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hjælper jo ikke noget at låne firmaet penge i det til fælde:

Køb af telefon til  eksempelvis 100 kr. - giver et underskud i resultatopgørelsen på 100


At du så låner pengene til firmaet - det er så balancen i regnskabet du påvirker og ikke driften.......  Firmaet bliver hverken rigere eller fattigere ved at du skyder de 100 kr. ind som lån.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Med andre ord

Kapital 1 krone. Du låner firmaet 100 kroner - nu er der så 100 kroner i bank i debet og 100 kr som gæld i kredit = kapital stadigt 1 krone

Lånet du giver går jo ind som gæld fra selskabet til dig og øger derfor ikke kaptialen

så køber du noget for pengene og har så

kapital 1 krone - 100 kr som gæld i debet og 0 kroner i bank = negativ kapital 99 kroner

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarup
Tilmeldt 17. Jun 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, ja det giver mening.

Kan jeg så indskyde pengene (fx. kr. 100) som kapital udvidelse?
Og kan jeg trække det fra personligt? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

En kapitalforhøjelse skal vedtages og vedtægterne ændres. Det koster gebyr til Erhvervsstyrelsen. 

Der er ikke fradrag for en kapitalforhøjelse. 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)