Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ewire - mon ikke der burde komme en kreditor sammenslutning?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har intet med Ewire at gøre men

Det er tydeligt at finanstilsynet i deres rapport fra idag mener der er ledelses- svigt. De skriver bla.a

 

Bestyrelsesformanden har været med i en god del af tiden - check selv men som jeg husker det er f.eks. formanden med bopæl i Schweiz tiltrådt 31/5-2012 og dermed en der må ha ansvar klart. Direktøren, har et CV som ikke giver anledning til nogen som helst forståelse for hvorfor han skulle være direktør for en betalingsformidler (check selv) kommer fra div bartender jobs men har kun været med siden 17/9-2013 - så han har jo ikke ansvar for mange fejl beslutninger men synes i hænderne på en bestyrelse som ikke har taget deres ansvar alvorligt. Lige nu har han sikkert mundkurv på fra bestyrelsen, og tør sikkert ikke bryde den.

Selskabet har selv udmeldt tidligere at de i 2011 blev E-pengeinstitut godkendt in finanstilsynet - via Ewires hjemmeside - men personligt har jeg svært ved at efterspore, at det skulle være sandt. Det bør efterprøves, om ledelsen der har misinformeret alvorligt, eller om der er noget andet bag. De er det i alle fald ikke, og var det ikke op til 2013 så mystisk udmelding.

Det burde være oplagt, at samle en kreditor forening, som undersøger ledelsesansvar og tager en tur med kurator (når en sådan er udmeldt for det er jo ikke sket endnu)

Jeg siger ikke dette i hidsighed mod Ewire- could not care less og har intet med dem at gøre men jeg har fået personlige henvendelser fra startup virksomheder, som ser hele deres grundlag skride, inkl en der på en uge skal ha mistet 1/4 mio. (jeg har ikke kontrolleret=

En eller anden, større kreditor i sagen, burde søge at samle kreditorene og hvis der skal advokat på, ko-ordinere indsatsen billigst muligt. Pas på, der kan være grådige advokater om stiller op, så vær kritiske

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 14
Indlæg ialt: 24
Fra  OBUZI Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Relevant spørgsmål, og på tide at det kommer

Men sagen er vel hvor langt de fleste små virksomheder er klar til at gå, hvis tabene er spredt ud på små beløb mellem mange webshops.

Der er nok en del med større tab, men de fleste ligger nok i 1000 - 5000kr. ud fra hvad man kunne se i den tidligere tråd. Og mon ikke der er en DEL som slet ikke har bemærket at Ewire er lukket, som f.eks. denne her e-ryger. dk (tilfældigt tjek).

En anden ting af sagen er de private kunder; der er en del private der har benyttet Ewire som overførsel/betaling på lige fod med Paypal. Og mon de er klar over Ewires lukning. For de store medier lægger åbenbart ikke så meget vægt i det, endnu i hvert fald.

Men en sammenslutning skulle meget gerne være mulig, specielt når de resterende kunder bemærker at der mangler penge på kontoen de kommende uger.

Tilmeldt 28. Sep 11
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 04:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er flere ting der kan begrunde en kreditor sammenslutning set i ledelsens unsvarlige drift af ewire, som finanstilsynet også har advaret dem imod. Derudover er der et par punkter:

1) Ifølge dem selv har de begæret konkurs inden skifteretten lukkede d.11.4.2014, så vidt jeg kan se så lukker skifteretten i århus kl.15, men har så ladet deres systemer og betalinger køre videre indtil kl.19.30 hvor de fik meldingen fra finanstilsynet. Vi har betalende kunder gennem ewire i hvert fald helt op til kl.19 d.11.4.2014. Det er uansvarligt at begære konkurs og så foresætte sine aktiviteter der påfører os yderligere tab.

2) Ewire har skrevet på deres hjemmeside at de blev godkendt som e-pengeinstitut i 2011, det har stået på deres hjemmeside i hvert fald helt frem til starten af februar 2014 og formodentlig helt frem til lukningen - se kilde i "Ewire lukket" tråden. De har IKKE haft denne klassificering i 2012 og herefter jf. skriftet fra finanstilsynet, det er vigtigt fordi e-pengeinstitutter skal have særskilt konti til brugernes penge og på den måde er kunderne blevet vildledt.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Cookie - John Hannover:
Det burde være oplagt, at samle en kreditor forening, som undersøger ledelsesansvar og tager en tur med kurator (når en sådan er udmeldt for det er jo ikke sket endnu)

Hvorfor starte det store show før kurator har fået lov at starte sit arbejde. Kurator er kreditorernes mand. En del af hans arbejde er også at vurdere om der er sket ansvarspådragende ting. Det kan læses at finanstilsynets afgørelse at Ewire har forsøgt at reetablere selskabskapitalen uden held.

Der er kun en til at betale en sag om ansvarspådragelse - det er kreditorerne. Det kan i værste tilfælde være i to instanser. Og selv om der falder dom til fordel for kreditorerne er der stadigvæk ingen garanti for at den personkreds som bliver dømt har midlerne.

Så lad nu en kurator komme på banen og lad ham skabe det fornødne overblik. Det er hans arbejde - ikke mindst som kreditorernes mand.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

du har da ret langt hen. Omvendt føler jeg her, og på andre fora, en voldsom bitterhed blandt mange meget små virksomheder som ikke selv vil føle sig tilstrækkeligt orienterede og som føler at ledelsen har svigtet, hvad finanstilsynet jo til synedladende er enige i. Jeg ville blot mene det kunne gi fornuft for disse, hvis de kunne finde en talsmand blandt sig (ex kender jeg til en der har 1/4 mio ude) som sammen med måske en af de helt små, kunne følge sagen tæt. Ikke en retslig tvist mod ledelsen, men en lille kreditor forening som fulgte kurator og evt stillede lidt spørgsmål, og holdt alle de små kreditorer tæt orienteret

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
en voldsom bitterhed blandt mange meget små virksomheder som ikke selv vil føle sig tilstrækkeligt orienterede og som føler at ledelsen har svigtet, hvad finanstilsynet jo til synedladende er enige

Bitterhed giver ikke smør på brødet. Hvad kan en kreditorforening som Kurator ikke kan i opstarten? Han har pligt til regelmæssigt at orientere alle kreditorerne om status og hans arbejde. Med en fordringshaver på over 4 mio. - ja så vil boet enten få den kurator som skifteretten har bestemt eller som den ene fordringshaver peger på.

Nøgtern set har finanstilsynet kun har mulighed for at kritisere den manglende kapital på baggrund af regnskabstal - det er jo ikke i sig selv nok til at sige at det er ansvarspådragende. Samme tilsyn skriver at der har været planer og forhandlinger om at konvertere en gæld til ansvarlig kapital - så der har jo været aktuelle planer om at genskabe denne. Forløbet omkring dette vil kurator først kunne få indsigt og vurdere om han synes boet har råd og sandsynlighed for at vinde en sådan sag.

Hvis kreditorerne så ikke er enige - ja så er valget enten at søge kurator afsat eller selv starte en sag.

Jeg vil hverken tale en forening op eller ned - blot opfordre til at man ikke smider gode penge efter dårlige penge - før der er klarhed over situationen.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Jeg vil hverken tale en forening op eller ned - blot opfordre til at man ikke smider gode penge efter dårlige penge - før der er klarhed over situationen.
som nævnt ville jeg slet ikke smide penge efter det - HVIS de er mange små (og det er de vel her) så ville jeg bare finde en stor og en lille og lade dem påtage sig evt kontakt til kurator (som jeg godt ved skal varetage kreditorers krav men som jo kan være alt fra god til mindre god) Ikke nogen penge i det, blot måske en fordel at nogle få følger det for de mange (jeg har ikke selv noget i klemme)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jul 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Til dem der ikke har set det endnu, er der nu udpeget kurator:

Ewire Danmark A/S er taget under konkursbehandling ved Skifteretten i Aarhus den 15. april 2014.

Advokat Jørgen Hauschildt, Bech-Bruun Advokatfirma, er udpeget som kurator.

Ewire-systemet er som følge af konkursen lukket ned, hvorfor det ikke er muligt at tilgå dette. Senest den fredag den 25. april 2014 kl. 12 vil det være muligt at få adgang til en oversigt over Deres kontoindestående samt mulighed for elektronisk at anmelde kravet i konkursboet på http://ewire.dk. De opfordres til at anvende denne løsning fremfor at anmelde kravet på nedennævnte mailadresse.

De opfordres til inden 4 uger fra konkursens bekendtgørelse i Statstidende at foretage anmeldelse af Deres eventuelle tilgodehavende.

Henvendelser kan ske til Bech-Bruun Advokatfirma, Frue Kirkeplads 4, 8000 Aarhus C eller pr. mail til ewire@bechbruun.com

Tilmeldt 28. Sep 11
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har fået at vide Bech-Bruun Advokatfirmaet har haft et forretningsforhold til ewire tidligere, hvilket kan skabe usikkerhed omkring habilitet, derfor vil jeg rette henvendelse til kurator om dette stille og roligt og spørge til emnet for en god ordens skyld. Jeg fulgte nogle artikler i jyllandsposten for et par år siden hvor der netop blev omtalt at kurator upartiskhed og reglerne herfor var alt for slappe i danmark, det mente advokterne selv:http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/erhverv/ECE4615450/ofte-tvivl-om-kurators-habilitet/ Det behøves slet ikke at være tilfældet, men lad os da få den fejet af banen.

Ang. spørgsmålet om der overhovedet ville være penge at hente af ledelsen, for uansvarlig drift, som påpeget af finanstilsynet, så er det korte svar: det er der.også i den grad. På proff.dk kan findes meget info om et selskab og dets ledelse.

Faktum er at der er drænet i hvert fald 6 millioner af vores penge i løbet af 2011 og 2012, ikke fordi vi havde investeret i aktier, investeret risikovillig kapital eller lån på nogen måde, vi har bare forsøgt at skabe forretning og gøre vores del til et mere produktivt samfund.  Det er brugernes penge og derfor pålægger man sig et specielt ansvar når man udbetaler 2 millioner i løn der ikke er til stede andre steder end i vores lommer.  

 

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)