Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af kontrakt/samarbejde med en dårlig samarbejdspartner

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Apr 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har brug for lidt ekspert hjælp vedr. min kontrakt med en samarbejdspartner. De har ansat mit firma for at levere ydelser til deres kunde.
De er desværre ikke så troværdige og har betalt mine fakturaer for sent, hver gang. Jeg har en masse penge til gode og vil derfor ikke forlænge, samtidig vil jeg gerne opsige aftalen helt.
Kontrakten:
Tavshedspligten:
Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber i kan svare på.
1. 
Kan jeg opsige min kontrakt, i så fald, hvor hurtigt? Selve kontrakten indeholder ingen afsnit vedr. opsigelse eller option på forlængelse.
Kontrakten indeholder dog under punkt 1.2, en formulering som følger:
"Ansættelse er underlagt kundens behov for timer og arbejdsmængden vil være en direkte afspejling af kundens behov for timer. Dette aftales på månedsbasis."
Kan jeg afvise at forlænge eller opsige kontrakten eller er jeg nødsaget til at fortsætte så længe kunden ønsker?
Har samarbejdspartneren mulighed for at bruge denne paragraf, til at tvinge mig til at forlænge?
Virksomheden har betalt mine fakturaer for sent. 
Har jeg mulighed for at bruge deres sene/manglende betaling som en valid grund? De har betalt både første (6 dage overskredet) og anden faktura (8 dage overskredet) i forhold til betalingsfristen. 
Betalingsfristen er 30 dage netto.
Ved betaling af sidste faktura, ringede de dagen efter betalingsfristen var udløbet og spurgte om de kan lave delbetaling. Jeg accepterede ikke den nye betingelse og gjorde dem opmærksom på dette skriftlig igennem email. Og gav dem en frist på 5 hverdage til at betale.
Svaret fra deres side, telefonisk, var at de ikke havde alle pengene og at "de skulle se hvor meget de havde, som jeg kunne få". Jeg fik så alle penge efter 8 dage, dog indenfor deres 5 hverdage frist. Men kun efter at slutkunden kontaktede dem med henblik på forlængelse for næste måned. Det virker for mig at de betalte pengene for at "gøre min beslutning for forlængelse nemmere". Nu har jeg jo fået mine penge.
Faktura nummer 3 skal betales sidst i april.
2. 
Slutkunden vil gerne lave en kontrakt direkte med mit firma. 
I min kontrakt står der intet om kundeklausul eller for mig at læse, noget der forhindrer et direkte samarbejde med slutkunden. Er der nogen risiko for at samarbejdspartneren kan gøre krav på kompensation eller på anden vis, gøre mig erstatningsansvarlig for tabt fortjeneste m.m.?
Eller komme efter mig på nogen som helst måde?
3.
Hvis jeg ikke kan opsige kontrakten på kort varsel, hvilke muligheder har jeg for at begrænse et evt. tab, jeg vil helst ikke have flere penge til gode, hvis de ikke betaler.
Her tænker jeg på, hvis jeg f.eks. skal arbejde April måned ud. Og kan jeg afvise at forlænge for Maj?
Kontrakten har et afsnit der beskriver 37 timer som gennemsnitlig arbejdstid, har jeg mulighed for at blive syg eller skrue ned for mine timer?
4.
Punkt 6 i kontrakten der omhandler Immateriale rettigheder, virker lidt kringlet. For mig lyder det til at alt hvad jeg udvikler muligvis kan bruges af dem, som det passer og at de ejer det, op til 12 måneder efter samarbejdet er ophørt?
Håber nogen kan hjælpe med svarene.
På forhånd tak.
Fra Taastrup
Tilmeldt 30. Dec 13
Indlæg ialt: 117
Fra  FCIC Consulting Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Det er rigtig mange spørgsmål, jeg vil anbefale dig at konsultere en advokat - du kan jo risikere at tabe mange penge hvis din opsigelse er i strid med den gældende kontrakt.

Angående at kontrahere med kunden direkte - hvis en advokat kan påvise at din samarbejdspartner ikke lever op til jeres aftale kan de jo ikke stille krav om at du ikke må arbejde direkte.

Mit råd tag fat i en advokat - de kan helt sikkert hjælpe

Hilsen Henrik

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kasper

KasperH2:
Jeg har brug for lidt ekspert hjælp vedr. min kontrakt med en samarbejdspartner. De har ansat mit firma for at levere ydelser til deres kunde.

Den aftale du har linket til er ikke en samarbejdskontrakt mellem to virksomheder, det er en ansættelsesaftale mellem dig og virksomheden. (I øvrigt en noget mangelfuld ansættelsesaftale).

Ud fra de oplysninger du har givet bør du bare kunne opsige din stilling hos dem med de normale varsler, sandsynligvis en måned, men det fremgår ikke af din ansættelsesaftale - så det må formodes at du er omfattet funktionærloven på det punkt.

Du siger at de har betalt dine fakturaer for sent hver måned, det hænger ikke sammen med at aftalen indeholder løn - den skal udbetales af virksomheden til dig personligt og de skal afregne skat, arbejdsmarkedsbidrag osv., ligesom du skal have feriepenge og evt. pension.

Det virker som om det er noget af en "baggårdsaftale" I har indgået, umiddelbart vil jeg tro at de kan komme i problemer hvis de ikke har udbetalt løn som aftalt - men jeg synes du skal tage fat i din fagforening eller en advokat der kan hjælpe dig. De vil så have adgang til de helt konkrete data og aftaler mellem jer.

De bedste hilsner
/Brian 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)