Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte en medarbejder til at arbejde for en anden virksomhed?

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

FrankJor:

et giver stadig ikke mening hvad du skriver. Lad os sige jeg tjener 22.000 efter skat og medarbejderen koster lad os 10.000 kr om måneden. Så ser det sådan her ud.

Jeg betaler personligt, så har jeg ligepludseligt 22.000-10.000=12.000 kr efter skat. (oveni jeg skal holde styr på alt selv, forsikringer, privat person ansættelse, osv)

så langt enig, bortset fra at du vel vil stå for alt det, da din mor jo ikke kan uanset du gav fra firma eller personligt men ja tallene er vi ikke uenige om000

FrankJor:

Firmaet betaler, så har jeg 22.000 kr.

En forskel på 12.000 og 22.000 er godt nok langt mere end noget om fradrag privat. Ved at firmaet betaler får firmaet ingen fradrag, da udgift niveauet simpelthen reduceres for at kompensere. Firmaet ville ikke betale mindre i skat. Men personen ansat ville netop så betale skat.  Så bliver det i sidste ende en bonus for staten/kommunen.

Her gør du et eller andet galt. Firmaet betaler - hvis det gør det, så er det vel en udgift i firmaet ikke? En udgift i firmaet giver vel de 22.000 mindre i overskud i firmaet, som derved jo trækker beløbet fra og betaler mindre skat ikke?

At personen betaler skat - ja det gør han jo uanset om du betaler det privat som gave eller om du gør det via dit firma som trækker pengene fra.

Hele forskellen her ligger jo netop i, at du vil ha det som fradrag i dit firma og forære din mor det - uden at din mor skal betale skat af at modtage pengene

Det er derfor du godt må ansætte ham i dit firma, og betale hans løn og så leje ham ud til din mors firma. SÅ får dit firma en 0 effekt på deres regnskab, men din mor skal jo så kunne betale lejen til dig som skal være helt lig hans løn og hun sparer ikke en krone, men kan slippe for administration af løn. 

En løsning som tidl foreslået var:

Dit firma betaler manden 22.000 kr og lejer ham ud til din mor som så betaler 22.000 kr for lejen. Du går alt andet lig 0 i dit firma - ud går 22.000 i løn og ind gør samme beløb i leje.

Din mor betaler lejen til dig på 22.000 kr fra hendes virksomhed og NU er det hende der har nettoomkostning og fradrag for de 22.000 hvilket gør det helt OK - Problemet er bare, at du skal tage mindst de 22.000 kr + evt andre omkostninger i leje fra din mor som skal betale den leje fra sin virksomhed, og det er jo det du mener hun ikke kan.

med andre ord:

FrankJor:

Firmaet ville ikke betale mindre i skat. 

Jo dit firma ville betale skat af de 22.000 kr mindre da det er en udgift for firmaet og det er derfor dit ønske, at staten skal betale en del af den gave du vil gi din mor, og den går ikke. Man har kun tilladelse til at fradrag udgifter som er nødvendige for at skaffe ens indtægter, ikke fradrag for gaver - og en fast gave på 22-000 kr til mor ville ikke give mening

Du har fået et eller andet galt vendt her Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det ville sikkert også blive set som et absolut ulovligt aktionærlån. Et sådan er det hvis man giver penge fra et ApS til ejer eller ejerkredsens nære familie (ex mor) uanset en konstruktion som den nævnte.

Hvorfor ikke kontakte en revisor og fremlægge din ide for denne. For måske 2000 kr MAX MAX vil du kunne få et meget klart svar og slippe for at tænke at vi måske svarer forkert (og det er jo faktisk altid muligt - om end ikke her vil jeg påstå)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Men kan godt se, at hvis det blev taget af overskudet af firmaet, ville det blive fratrukket det man skal betale i skat. Det er selvfølgeligt et problem hvis det andet firma ikke betaler skat.

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Og det ville sikkert også blive set som et absolut ulovligt aktionærlån. Et sådan er det hvis man giver penge fra et ApS til ejer eller ejerkredsens nære familie (ex mor) uanset en konstruktion som den nævnte.

Hvorfor ikke kontakte en revisor og fremlægge din ide for denne. For måske 2000 kr MAX MAX vil du kunne få et meget klart svar og slippe for at tænke at vi måske svarer forkert (og det er jo faktisk altid muligt - om end ikke her vil jeg påstå)

vh John H

Ja, det vil jeg nok også gøre. Men det kunne jo være der var nogen der havde gode ideer der virkede til formålet. Tak igen for hjælpen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man kunne også overveje en løsning, hvor trådstarter tager udbytte ud af sit aps. Beløbet lånes som familielån til mor (har ingen konskevens). Mor betaler løn til medarbejder og mor nedbringer sin skat (fradrag for løn). Mor tilbagebetaler evt skatteværdi af fradrag til søn.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Man kunne også overveje en løsning, hvor trådstarter tager udbytte ud af sit aps. Beløbet lånes som familielån til mor (har ingen konskevens). Mor betaler løn til medarbejder og mor nedbringer sin skat (fradrag for løn). Mor tilbagebetaler evt skatteværdi af fradrag til søn.
ja ligger lidt i tråd med mit tidligere gave (og eller familielån som kan nedbringes med gaver årligt (uden sammenknytning Big Smile)

Hvis ikke der var likviditet i det, kunne gaven/familielånet vel bare dække lønnen efter moderens skattefradrag (forudsat mor har et beløb at udnytte fradrag i). Det ville jo i alle fald nedbringe behovet - uanset lån eller gave - hvis det kun var de 22.000 minus den sparede skat for mor - som skulle bruges

Stadigt vil det beløb som trådstarter jo giver sin mor - være efter trådstarter har betalt skat af beløbet (først selskabsskat i hans ApS og så udbytte skat når det hæves - hvis der er til udbytte skat) og det vil trådstarter jo gerne undgå

Henrik, er det OK med familielån når det som jeg har fattet det, er moderens CVR der skal ha denne ansatte og skal ha lånet - er det fint nok med famlielån til hendes CVR eller skal mor ha det personligt og så selv skide det ind som ejerindskud i hendes virksomhed - inden det bruges som løn til den ansatte Big Smile (ja den er lidt lang den tur)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan jo ikke bare tage en pose penge og flytte den fra et skattesubjekt til et andet uden at det har betydning for skatten. Jeg ville lade et lån går direkte til mor. Men støtter dit forslag om at få end revisor til at regne efter med konkrete tal.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Man kan jo ikke bare tage en pose penge og flytte den fra et skattesubjekt til et andet uden at det har betydning for skatten
vi er så 100% enige - Trådstarter kan jo melde tilbage hvad revisor fandt for gode muligheder

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Men han må vel godt give en rabat på 100% på den service hans ApS har ydet til hans mors butik?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Glasmager:
Men han må vel godt give en rabat på 100% på den service hans ApS har ydet til hans mors butik?
Nej - handler mellem virksomheder skal være på en markedsbegrundede vilkår. Man må godt gi rabatter for at øge et salg, men absolut ikke i et sådanne tilfælde. Mindste pris vil være hans omkostninger samlet ved medarbejderen ALT inkl.  Skat vil nok ikke blande sig i at han ikke tager fortjeneste, men eller ville markeds vilkår være et krav. Så er der tilmed familieforholdet som igen vil gøre det alvorligt. Det vil kunne kunne "ligne" transfer pricing" problematik (men nok ikke konkret være) som gælder i prisdannelse mellem forbundne virksomheder - som eller jo netop kan køre rundt med skat mellem forbundne parter

Her forbundet mor og søn - som også i aktionærlåns status - og kunne ligne lidt skjult aktionærlån - har totalt forbud mod udbetaling i nær familie fra et ApS - igen - her til mor virksomhed, men skattefælden ville klappe, ikke kun som skattefejl, men så regulært snyd for begge - søns selskab og mors virksomhed.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)