Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte en medarbejder til at arbejde for en anden virksomhed?

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan lige ud af tasken, men må man som en virksomhed ansætte en medarbejder til at arbejde for en anden virksomhed uden at den anden virksomhed betaler for dette?

Sådan rent umiddelbart burde det vel være ligegyldigt, men der kan jo sagtens være regler på området der forbyder eller forhindre dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis I kender hinanden, familie, eller på anden vis måske- sammenhængende virksomheder så nej. Det ville jo flytte skat fra den ene til den anden virksomhed - den der betalte løn fik dårligere resultat og den der fik gratis arbejdskraft bedre

Er det helt uafhængige, ville skat nok klø sig voldsomt bag øret og tænke, hvorfor i al verden vil den ene virksomhed forære den anden en helt gratis medarbejder, så den lyder af - no-go

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, det er det der lyder lidt mærkeligt. I det her tilfælde ville staten jo netop få flere penge, da der vil blive skabt en stilling som ellers ikke ville eksistere og derfor større skatte indtjening for staten.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankJor:
Ok, det er det der lyder lidt mærkeligt. I det her tilfælde ville staten jo netop få flere penge, da der vil blive skabt en stilling som ellers ikke ville eksistere og derfor større skatte indtjening for staten.

Det har du ret i, og personligt kan jeg ikke se med hvilken hjemmel SKAT ville kunne sætte ind over for det, ej heller komme i tanke om hvorfor.
Nu ved vi jo ikke hvilket setup der er tale om, men hvis det f.eks. er en medarbejder der skal supportere 100 procent, en meget stor kunde er det både almindeligt og helt uden problemer.

Selvfølgelig kan man altid spørge SKAT ad, men jeg tror ærlig talt de vil være lidt uforstående overfor spørgsmålet og hvorfor det skulle være et problem, hvis trådstarter er i en situation, hvor det giver mening (indtjening) at ansætte sådan en person.

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fordi min mor hun driver en forretning. Som går udemærket og har givet staten indtjening i flere årtier. Men hun er næsten 70 og det begynder at blive lidt svært, plus at hun ikke rigtigt kan finde ud af IT og nymodens marketting teknikker. Men hun elsker sin butik og det vil gøre hende rigtig ked af det at skulle opgive den.

Desværre som det er, er indtjeningen ikke stor nok til at ansætte en til at hjælpe hende. Netop mest fordi at jo mere pres der kommer på af internet butikker, på trods af hun faktisk har en habil omsætning.

Men så tænkte jeg at jeg kunne ansætte en til at hjælp hende i butikken (deltid). På den måde aflaste hende og at hun slipper for en administrativ byrde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

ja den går ikke trods den pæne tanke for du kunne jo ha topskat og så fik du et fradrag for den ansatte og din mor måske slet ikke skat. Hvis du vil ansætte en for hende, så kan du jo gi hende en gave, op til 58.xxx kr per år skattefrit fra dig til hende (men med penge du har betalt skat af) og så kan hun bruge dem til løn i butikken og er det en personlig virksomhed burde det kunne fixes for mor - Du kan bare ikke få fradraget for den ansatte, men godt gi mor en deltids i gave uden skat og skattefradrag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej FrankJor,

du kunne også overveje en anden mulighed.

Du kunne købe butikken og ansætte din mor samt den nye medarbejder.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ja den går ikke trods den pæne tanke for du kunne jo ha topskat og så fik du et fradrag for den ansatte og din mor måske slet ikke skat. Hvis du vil ansætte en for hende, så kan du jo gi hende en gave, op til 58.xxx kr per år skattefrit fra dig til hende (men med penge du har betalt skat af) og så kan hun bruge dem til løn i butikken og er det en personlig virksomhed burde det kunne fixes for mor - Du kan bare ikke få fradraget for den ansatte, men godt gi mor en deltids i gave uden skat og skattefradrag

vh John H

Mit firma er ikke et personligt firma, det er et ApS. Et anpartsselskab kan jo ikke rende rundt og give min familie penge gaver desværre. Det er jo også for at spare besværet og den administrative byrde af en ansat. Jeg ville ikke kunne hjælpe hvis personen var ansat af hende, men netop hvis firmaet ansatte personen, ville jeg kunne administrere det relativt nemt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

FrankJor:
Mit firma er ikke et personligt firma, det er et ApS. Et anpartsselskab kan jo ikke rende rundt og give min familie penge gaver desværre.
det kan en personlig virksomhed heller ikke, det kan kun du som person. Det du vil er jo lidt firkantet, give din mor en gave af betydelig værdi - og have skatte fradrag i din virksomhed for det - og den holder ikke

Enten gi hende en personlig gave som hun bruger på løn til den ansatte, eller køb din mors forretning og læg den ind under dit selskab med hende som daglig leder af den del, og så hun kører det hele, men i DIT økonomiske regi - så kan du jo betale en ansat for nu er det samme skatte-enhed

Firmafradrag for gave til din mor eller mors selskab, det er der ikke - selv om jeg helt forstår tanken. Prøv at vent og se om nogle smartere herinde har andre forslag - din tanke kan ikke lige lade sig gøre

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det hverken for at få fradrag eller noget andet. Så vidt jeg umiddelbart kan se, er der vel ikke forskel på om virksomhed A betaler 3000 kr i løn eller virksomhed B betaler 3000 kr i løn.

Jeg kan ikke købe forretningen, selvom tanken da har strejfet mig.

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)