Jeg skal købe inventar til en sandwich-shop, og jeg køber det privat og brugt f.eks. fra Den Blå Avis. Jeg har ikke et oprettet firma med CVR-nummer endnu, så mit spørgsmål er, om min virksomhed (når den er oprettet) kan købe det af mig?
Og hvordan forholder det sig med at trække momsen fra? Både i forhold til, hvis virksomheden køber inventar af mig privat, og evt. et køb fra andre private? Skal der bare foreligge en regning/dags dato seddel?
Her er jo tale om købe fra DBA som vel er fra private og der er jo ikke betalt moms - og senere når du køber af andre privat, er der jo heller ikke moms. Dermed er der heller aldrig tale om at trække moms fra. Det kan man kun hvis man har købt med dansk moms af en CVR registreret hvor CVR findes og moms er tydelig på regningen
Ja firmaet må købe det af dig til samme pris du købte og ja uanset fra hvem skal du ha en regning, med sælgers navn og adresse og prisen (uden moms) for at kunne bogføre det som udgift
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Her er jo tale om købe fra DBA som vel er fra private og der er jo ikke betalt moms - og senere når du køber af andre privat, er der jo heller ikke moms. Dermed er der heller aldrig tale om at trække moms fra. Det kan man kun hvis man har købt med dansk moms af en CVR registreret hvor CVR findes og moms er tydelig på regningen
Ja firmaet må købe det af dig til samme pris du købte og ja uanset fra hvem skal du ha en regning, med sælgers navn og adresse og prisen (uden moms) for at kunne bogføre det som udgift
vh John H
Som John så fint påpeger, er der ingen problemer i at købe privat (af enten dig selv eller andre), sålænge at der bliver lavet en "rigtig" faktura hertil som bilag. Fakuraen skal bare ligne en almindelig faktura, men der MÅ IKKE beregnes moms på denne (så skriv derfor gerne på fakturaen "moms 0,00%" eller "ingen moms beregnet", således at der ikke opstår nogen former for tvivl). Der vil altså ikke være mulighed for at lave fradrag for moms, af en sådan faktura - såfremt at du er momsregistreret.
Der kan kun beregnes moms, hvis man er momsregistreret. Er man ikke momsregistreret, hvordan skulle man så kunne indbetale momsen? Det opkræves jo på statens vegne.