Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb af inventar - moms

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal købe inventar til en sandwich-shop, og jeg køber det privat og brugt f.eks. fra Den Blå Avis. Jeg har ikke et oprettet firma med CVR-nummer endnu, så mit spørgsmål er, om min virksomhed (når den er oprettet) kan købe det af mig?

Og hvordan forholder det sig med at trække momsen fra? Både i forhold til, hvis virksomheden køber inventar af mig privat, og evt. et køb fra andre private? Skal der bare foreligge en regning/dags dato seddel?

På forhånd tak,

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er jo tale om købe fra DBA som vel er fra private og der er jo ikke betalt moms - og senere når du køber af andre privat, er der jo heller ikke moms. Dermed er der heller aldrig tale om at trække moms fra. Det kan man kun hvis man har købt med dansk moms af en CVR registreret hvor CVR findes og moms er tydelig på regningen

Ja firmaet må købe det af dig til samme pris du købte og ja uanset fra hvem skal du ha en regning, med sælgers navn og adresse og prisen (uden moms) for at kunne bogføre det som udgift

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Her er jo tale om købe fra DBA som vel er fra private og der er jo ikke betalt moms - og senere når du køber af andre privat, er der jo heller ikke moms. Dermed er der heller aldrig tale om at trække moms fra. Det kan man kun hvis man har købt med dansk moms af en CVR registreret hvor CVR findes og moms er tydelig på regningen

Ja firmaet må købe det af dig til samme pris du købte og ja uanset fra hvem skal du ha en regning, med sælgers navn og adresse og prisen (uden moms) for at kunne bogføre det som udgift

vh John H

Som John så fint påpeger, er der ingen problemer i at købe privat (af enten dig selv eller andre), sålænge at der bliver lavet en "rigtig" faktura hertil som bilag. Fakuraen skal bare ligne en almindelig faktura, men der MÅ IKKE beregnes moms på denne (så skriv derfor gerne på fakturaen "moms 0,00%" eller "ingen moms beregnet", således at der ikke opstår nogen former for tvivl). Der vil altså ikke være mulighed for at lave fradrag for moms, af en sådan faktura - såfremt at du er momsregistreret

Der kan kun beregnes moms, hvis man er momsregistreret. Er man ikke momsregistreret, hvordan skulle man så kunne indbetale momsen? Det opkræves jo på statens vegne.

Tilmeldt 2. Feb 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hurtige og gode svar.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)