Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en iværksætter blive leder eller bestyrelsesmedlem uden fine skolepapirer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Denne besked falder sikkert udenfor kategorien, så peg endeligt i den rigtige retning, hvis der er en. Hr. Thorborg må hellere kigge væk, da der umiddelbart kan forekomme klynk :o)

Her en lille historie om en iværksætter og livets tæsk, men også om en plan.

Mit første firma lukkede jeg i 1995, med 4 fuldtidsansatte og mig selv, for at passe min familie (Hvad siger du !!!). Jeg havde success med firmaet, men ikke i privaten og tænkte som 24 årig at jeg jo bare kunne starte et nyt firma, når der var mere ro på.

Tiden gik og jeg arbejdede som å-mand, taxichauffør, vingummistøber m.m. indtil ryggen ikke ville mere. Fik kæmpet mig til en revalidering og tænkte nu når jeg ikke længere skulle have fysisk arbejde, at jeg ville arbejde på at få et leder job.

Her kommer problemet så ! Dengang i 1999 hvor jeg kunne vælge uddannelse, tænkte jeg at "lede, det kan jeg da", jeg har da lavet vagtplaner, kigget på resultatopgørelser og balancer, fyret voldelige ansatte, men hjulpet andre ansatte, så hvorfor vælge f.eks. en teknonom uddannelse. Istedet tænkte jeg at lære et fag, så jeg forstod medarbejdernes udfordringer.

Jeg tog så en IT-Administrator og en Datanomuddannelse, blev færdig i 2003 (Sidenhen mere uddannelse og certificering). I 2003 inden jeg var færdig med mit speciale fik jeg så arbejde i en ADSL Helpdesk. i 2004 lagde jeg så min 10 års plan, som lige er udløbet, jeg ville prøve en masse forskelligt inden for IT. Det blev så til 5 år hos TDC (Helpdesk 2 år, Overvågning 2 år og 1 år som remote tekniker). Efter TDC var jeg 3 år hos G4S med overvågning af alarmer m.m. Her fik jeg så tilbuddet om at blive underviser på Syddansk Erhvervsskole, hvor jeg stadigt er og underviser.

Jeg har altid været nysgerrig på at gøre ting anderledes, hvor jeg har startet forskellige projekter De steder jeg har været. Det har været såvel tekniske projekter, som simple ting som at flytte arbejdsopgaver fra en afdeling til en anden, selvom jeg "bare" var almindelig ansat.

Her er så problemet !!!  Min 10 års plan stinker (Hvad tænkte jeg dog på !!!)

Der er ingen kredit fra for 20 år siden at have været selvstændig i forhold til et evt. ledelses job. Næ jeg skulle have taget MBA eller andet jeg ikke har tålmodighed til. Min iværksætter tankegang kan ikke bruges. Jeg tænkte jo at jeg skulle være ham med fingeren på pulsen, der havde overblikket uden at skulle side med alle De kedelige detailler (Det kan De andre da gøre). Glæden som tidligere arbejdsgiver ved at ens medarbejdere har lavet et godt stykke arbejde er uopnåelig som ansat leder (Da jeg ikke har De kvalifikationer)

Hvad gør jeg nu ? Der er ingen lederjob til sådan en som mig, med mindre at jeg selv skaber jobbet igen (Hvad jeg ikke har noget imod, ville bare gerne prøve det i en proffessionel organisation, istedet for mit eget hjemmestrik).

Så tænker jeg ulønnet bestyrelsesmedlem, for at være med til at forandre noget for andre, men også her kræves der mere proffessionelt hår på brystet.

Jeg er glad for mit arbejde, som jeg præger alt jeg kan, men mangler nogle "rigtige" projekter at gå op i.

Nok forvirret ynk for nu.

Input ønskes.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

ulønnet bestyrelsesarbejde vil ikke være det du leder efter, det vil du typisk finde steder hvor du skal lave arbejdet - rigtige bestyrelser stiller helt andre krav

Du er langt fra alene, men jeg ser 3 muligheder, som ikke udelukker hinanden

1 du starter noget selv i den stil som du tidl. ved du kunne, for at holde dig igang og få penge ind

2 du søger sideløbende job, ikke alt for kræsen, et sted hvor der er plads til at arbejde sig op ad i systemet, op til mellem leder og videre op måske

3 du søger kun lederjobs - mens du driver dit eget - og får du et sådan, så smækker du dørene i, så driv ikke noget der tager lang tid at lukke

Jeg ville gøre 1, 2 og 3 samtidigt tror jeg men du har helt ret - det er ikke let at komme og sige, at man har været selvstændig i mange år - specielt ikke hvis der har været pause, og det ikke er inden for noget, hvor man bare kan bruge helt samme viden og netværk, nu som ansat. Der ses meget på uddannelse og direkte erfaring

Bare klø på, så lykkes det .- du formulerer dig helt fint og kan sagtens lave kvalificerede ansøgninger (uden klynk Big Smile)

vh John H

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Leif,

Først af alt, "man kan hvad man vil!"

Når det så er sagt, så er en leder i min optik ikke noget man kan tage en uddannelse i. Jeg ved f.eks. at jeg ikke er en speciel god leder.
Jeg har også mødt en del ledere, som ikke var specielt gode ledere. De havde mere travlt med at høste successen selv end at lade den tilfalde de rigtige, eller for den sags skyld hele afdelingen.

Har f.eks. også haft en leder, om hvilken man sagde "Han fyrer folk han ikke kan lide". Tænk engang. Hvad er det for et firma der har sådan en leder ansat ?
Som direktør, var det da helst ikke det jeg ville høre om mine ansatte ledere.

Hvor tror du ikke at du kan komme i bestyrelsen i en virksomhed ? Har du prøvet ?
Selvfølgelig, hvis det er Grundfos, Danske Bank eller noget i den stil du stiler efter, ja så tror jeg du har ret. Men kunne det ikke være den mindre virksomhed, med f.eks. 8 ansatte ?
Måske du kunne hjælpe ejeren med at blive en bedre leder ?

Fra Slangerup
Tilmeldt 6. Mar 14
Indlæg ialt: 36
Fra  E-logger - Trådløs datalogning - Sikkert, Nemt og billigt Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Lige mine ord! Du lyder som en der er god til at formulerer dig, og tale for dine kvalifikationer. Du har meget erfaring med mange projekter osv. Sørg for at finde de allerbedste eksempler frem fra dit arbejdsliv, præcenter dem på en ordentlig måde, så skal det nok lykkedes dig af komme videre.

Fra Vejle
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I 3.

 

Tak for De fine svar, som luner.

 

Der er jo ingen hastværk, andet end rastløsheden indeni. Nogengange ville det være lettere at lære som så mange andre at nøjes og glædes ved tingenes tilstand, men tvivler på at jeg kan det. Der er altid et eller andet, der kan forbedres eller tænkes på en anden made.

De jobs jeg har haft I livet, har haft det tilfælles at når jeg er blevet god til noget og har sat mit fingeraftryk alle De steder jeg kunne, at jeg begynder at kede mig og lede efter noget andet.

Kunne ønske at der var et job I at være ham der provokerende presser på for forandring (Til det bedre), for så at hoppe til det næste, når jobbet var klaret.

Må se om 10 års planen skal revideres eller skrottes.

God vind til Jer alle.

Fra Augustenborg
Tilmeldt 5. Apr 12
Indlæg ialt: 37
Fra  Giving2Charity Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ikke give op!

Jeg sidder en mellem leder stilling - helt uden forudsætninger. 

Jeg blev omvendt spottet af andre ledere der hvor jeg startede, det rakte dog kun til en 6 måneders konstituering.

Herefter havde jeg fået blod på tanden - og søgte andre lederstillinger indenfor for sundhedsfaget. Jeg havde og har ingen uddannelse indenfor ledelse...

Jeg skrev en ansøgning om hvem jeg var mm. - kom til samtale (i min nuværende stilling) og skulle gennemføre 2 tests og 2 samtaler, og blev valgt ud fra min personlighed der matchede de andre lederes.

Senere har jeg selv været med til at ansætte en lederkollega - hun var også helt uden erfaring og uddannelse indenfor ledelse.

Det vi har til fælles er evnen til at ville og kan lede, i de rammer der er os givet. På vores arbejdsplads fokuserer vi ikke så meget på uddannelse i ledelse, men mere hvem personen er og hvor langt det rækker. Til gengæld har vi et fantastisk match på lederniveau.

Vi blev indstillet til Sønderborgs arbejdsmiljøpris i 2013 - og vandt den! Så det vi laver er heller ej helt skidt Yes

Synes ikke du skal give op når det kommer til at søge en lederstilling, og håbe at det rigtige dukker op. Tænker ventetiden på det rigtige er svær - og Cookie - John Hannover har 3 gode argumenter/punkter for fremgangsmåde Smile

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)