Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det her en god plan til aktie-handel?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har ingen erfaring med at handle med aktier, men jeg har fået en ide, som umiddelbar virker god.

Når man køber aktier i en hvilken som helst virksomhed, er der umiddelbart ikke nogen målestok, man kan forholde sig til.

Om virksomhedens kurs falder i værdig er ren gætteri, og man kan risikere at tabe  en masse penge.

Hvad hvis nu at man køber aktier i en software-virksomhed eller en videospil-virksomhed?

Hvis man har kendskab til de eftertragtet spil, og man ved, at der udkomme et ny "Assassins's Creed" om 3 mrd.

ville det så ikke være smart at købe aktier og sælge dem igen 1 måned efter premieren, efter fans har revet spillene fra hylderne?

Eller måske mht. Adobe, hvis der kommer en ny version af "Flash" til næste år, så være parat til at træde til på samme måde?

Har som sagt ingen erfaring inden for aktiehandel, så jeg ville høre nogen erfarene brugere, om dette virker som en god ide.

MVH Kasper

Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 257
Fra  FixApple Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper,

Jeg syntes du burde læse noget om hvordan mængder af information påvirker aktiepriser.

Hvis man tager dit eksempel med spillet, så er der helt sikkert andre der ved, at spillet nok bliver populært og derfor har købt aktier. Men der er selvfølgelig også en risiko for det bliver noget værre lort, og det afspejles også i aktieprisen. Jeg ville foreslå dig at købe bogen The Economics of the Firm (3 bøger samlet), og læse om det.

Mvh. Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33
Hvor mange stjerner giver du? :

linnegaard:

Når man køber aktier i en hvilken som helst virksomhed, er der umiddelbart ikke nogen målestok, man kan forholde sig til.

Om virksomhedens kurs falder i værdig er ren gætteri, og man kan risikere at tabe  en masse penge.

Hvad hvis nu at man køber aktier i en software-virksomhed eller en videospil-virksomhed?

Hvis man har kendskab til de eftertragtet spil, og man ved, at der udkomme et ny "Assassins's Creed" om 3 mrd.

der er masser af tal at forholde sig til - P/E værdi er et meget brugt og findes med i mange lister. Man kan jo også se regnskaber over en periode og finde ting der - men det som er korrekt er, at det er vanskeligt at vide hvordan hele markedet generelt bevæger sig. Der er også forskel på brancher når vi taler risiko

Når det så kommer til specielle virksomheder, hvor du har info om et nyt spil - så vil det enten kunne være insider viden som er sluppet ud og det kan koste den der har kommet med den info helt op til fængsel - eller også så skal hele markedet vide det og alle kan så reagere som du. For aktieselskaber gælder i princip, at enten skal de sikre sig at hele markedet har informationen  eller at det ikke kommer ud til nogen som helst

Hvis alle ved det så kan alle reagere ens jo desværre. Det kan så godt være du kan læse i en avis at adobe kommer med nyt om et år  eller at Vestas udvikler en ny mølletype, og så kan du jo gamble på at den bliver en succes og købe op inden og sælge efter, men du vil generelt set opdage, at det er meget vanskeligt at forudse ting i noterede selskaber som ikke alle andre også kan forudse

Taler vi små selskaber der ikke er noteret, ja så vil ejeren nok ikke sælge aktier hvis han selv ved, at lige rundt om hjørnet ligger succes 

Det væsentlige ved investering er faktisk at få besluttet sig for sin RISIKOPROFIL SOM FORKLARET HER 

Det vil så også være klart, at jo større risiko man vil tage, jo større udsving vil ens investering have = stor risiko for tab og stor mulighed for gevinst følger hinanden i høj grad

god vind med det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Mar 14
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aarhus
Tilmeldt 18. Aug 10
Indlæg ialt: 25
Fra  www.festfest.dk Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal huske, at der i den aktuelle aktiekurs er indregnet forventninger og estimater på hvad et nyt spil kan omsætte for. Der sidder mange derude, som har 10 eller 1000 gange mere information end dig. 

Det eneste du spekulere i, ved at foretage en investering som den du planlægger er at salget bliver bedre end ventet. Om du har tilstrækkelig information og viden til at kunne vurdere dette, skal jeg ikke kunne svare på. 

Men istedet for at satse på en kortsigtet investering, så burde du istedet være langsigtet i din strategi. Rent statistisk er en langsigtet investering med optimal porteføljesammensætning over et givent antal år alt andet lige en bedre investering for dig. Du får spredt dine midler, og har en længere horisont til at modstå evt. korrektioner i markedet. 

Sæt dig ned, og læs omkring de forskellige nøgletal indenfor investering: PE, KI osv. Evt. sæt dig ind i nogle af de modeller som analytikerne bruger til at fastsætte en estimeret værdi af en aktie, her kan jeg bl.a. nævne DCF modellen, som tager udgangspunkt i en tilbagediskontering af pengestrømmene. 

Held og lykke med det. 

Og husk! Aldrig investere mere end du kan tåle at tabe. Det er et alment kendt fænomen at alle starter med at være langsigtet, men når først markedet falder bliver de fleste kortsigtet og realisere deres tab, og dermed en dårlig investering!

Jeppe Juul Søes

info@festfest.dk

www.festfest.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)