Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret på tekst - hvor går grænsen?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er ved at skrive nogle artikler, hvor jeg sammenligner produkter.

Artiklerne kommer til at figurere på min webshop.

Jeg vil gerne have at artiklerne bliver så reele som muligt, men som forbruger vil man jo altid mistænke en artikel på en webshop for at være farvet, da ejeren jo har en interesse i at få produkterne til at se så godt ud som muligt.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at understøtte min artikel med citater fra uafhængige tests der ligger på nettet, men må man det?

Det er enkelte bidder som f.eks. 2 linjer med citat "" og kildehenvisning - men er det lovligt, og er det noget i selv ville acceptere?

Som udgangspunkt har de der har skrevet artiklerne jeg vil citere fra jo ophavsret på alt deres tekst, og vil selvfølgelig gerne værne om dem for at undgå at blive straffet med duplicate content, men er det et problem hvis det kun er 2 linjer max. ud af en hel sides test?

Jeg har set flere bloggere gøre det, men jeg vil helst ikke rode mig ud i problemer med opretshaverne, hvis det ikke er normal kotyme.

Mvh. Christian

Alt i elektronik hos evermart.dk

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Personligt ville jeg vælge ALTID at skrive til kilden, og bede om lov. Når det så er sagt er reglen at du gerne må citere i god skik, og hvis det bruges til at frembringe ny tekst. Så det handler altså ikke kun om den tekst hvor citatet kommer fra, men også den tekst som du er igang med at skrive. 

Alternativt er jo at skrive noget i stil med "Se hvad X gav af anmeldelse" og så lave det som link, evt. en anden ordlyd, hvad du nu synes passer bedst. 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er lovligt at citerer af et offentliggjort værk  i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet. Det står i paragraf 22.

Og ja det betyder du gerne må tage et par linjer ud af en længere tekst, god skik betyder i dit tilfælde klideanvisning. 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil selvfølgelig skrive både kilde, dato og gøre det helt klart at det er et citat/uddrag fra en længere test, og efterfølgende lave et link til hele testen.

Det ville nok være bedst skrive til dem, men det er bl.a. TV2 der har lavet en test, og jeg har lidt på fornemmelsen at der godt kunne gå noget tid før jeg får svar på om jeg må bruge 2 linjer fra en artikel de skrev i 2011...

Det kommer i øvrigt til at være en del af en længere unik tekst jeg selv skriver om emnet, og er egentlig bare for at understøtte mine udsagn.

Havde det været Iphone 5 ville det være noget alla det her:

- en halv sides bla bla bla om iphone 5 -

- Hvad siger anmelderne? -
Fra TV2 Beep - iPhone5 er genial
d. 14 april 2013

"Iphone 5 er verdens bedste telefon... bla bla bla"

Læs hele testen her
- Igen en halv side bla bla bla om iPhone 5 -

Det omhandler ikke iPhone 5, men bare for at give en idé om hvordan det skal struktureres :)

 

Alt i elektronik hos evermart.dk

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Duplicate content bliver ikke et problem, hvis du citerer her og der. DC forekommer, når en komplet tekst er sakset fra anden kilde.

Med hensyn til, om det er lovligt:

Det, du evt. skal læse mere om ifht. citater er "god citatskik".

At tage et par linjer her og der kan du sagtens. Des mere, du citerer, des mere skal der til for at "retfærdiggøre" det.

Det kommer jeg ind på en video, du kan se her:

http://www.juf.dk/bibliotek/

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

SørenSJ:

Det er lovligt at citerer af et offentliggjort værk  i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet. Det står i paragraf 22.

Og ja det betyder du gerne må tage et par linjer ud af en længere tekst, god skik betyder i dit tilfælde klideanvisning. 

Tak for det Søren - der fik jeg svaret! :)

Hav' en god dag.

Alt i elektronik hos evermart.dk

Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cap'n Halfdan Timm:
At tage et par linjer her og der kan du sagtens. Des mere, du citerer, des mere skal der til for at "retfærdiggøre" det.

Drejer det sig om en enkelt kilde eller en helhed?

Hvis jeg f.eks. tager et par linjer fra en TV2 test og et par linjer fra en anden uafhængig test, skal der så mere til at retfærdiggøre det?

Eller er det kun fra den enkelte kilde - altså hvis jeg citere fra den samme artikel 2 eller 3 gange? (i så fald er det ikke tilfældet, da det bliver et par linjer fra forskellige tests)

Alt i elektronik hos evermart.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at citat og god skik er forskellig ud fra om det er til en artikel til læring. Hvis "formålet" er kommercielt - at sælge noget - markedsføre - tjene penge ved hjælp af bl.a. citatet, så er der langt skarpere syn på citat og god skik og § 22 kan ikke bare kræves brugt - hvis formålet er rent kommercielt

Det er ikke nok at man angiver kilde - det er netop formålet som er afgørende - og kommercielt brug af andres tekster er der meget små grænser for  og citatet skal være en del af en videngivnings tekst og må ikke være "stand alone"

Det er altid en individuel helhedsbedømmelse om god skik er overholdt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke helt enig.
I Danmark er "Fair use" eller undervisningbrug/videnskabelig artikel til læring ikke en lempelse. Det har de i andre lande ja. Selvfølgelig gælder § 22 ved kommercielt brug, det gør hele ophavsretsloven pånær de undtagelser der regulerer privat brug og undervisning brug. Den tolkes ikke "hårdere" fordi det er kommercielt brug, du kan bare ikke komme under § 12 som er privat brug eller § 13 som er undervisnings brug.  

Det "afgrænset af formålet" betyder i dansk ret. Er at pressen fx har videre udstrækning til at benytte citater end andre erhverv.
Hvis man har en hjemmeside der anmelder bøger har man videre udstrækning til at benytte citater.


Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det er ikke nok at man angiver kilde - det er netop formålet som er afgørende - og kommercielt brug af andres tekster er der meget små grænser for  og citatet skal være en del af en videngivnings tekst og må ikke være "stand alone"

Hej John - tak for dit svar.

Som jeg har nævnt tidligere kommer citaterne ikke til at "stand alone" men bliver en lille del af en længere artikel og kommer til at underbygge udsagn for hæve troværdigheden (flere uafhængige tests giver jo større troværdighed).

Alt i elektronik hos evermart.dk

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)