Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Svindel med Kreditkort & ansvars placering.

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud over, at jeg mener banker og systemer nok kunne gøre mere for at hjælpe med til afsløringer, så finder jeg det helt rimeligt at det er butikerne der bære prisen. Alternativet er Maren i kæret som aldrig køber på nettet skal betale som  - åh vi er så fælles. Det må i alle fald være de som bruger kort på en måde hvor det er rimeligt enkelt at svinde som bærer prisen, og så må butikerne vælte det over på kunderne for min skyld. Jeg har ikke så undt af jer. I vil ofte ikke en gang bruge 3d secure, fordi det sinker og måske koster kunder, men det er jeres valg - jeres varer og jeres kontroller desværre - ikke Maren i Kærets

Troen på at kortudløserne skulle dække svindel uden at lade den gå videre til Maren i Kæret er vist ikke realistisk - det er markedskræfter det her og der er mange udbydere som jo fint kunne vælge at dække svindel for butikker hvis de ville

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
I vil ofte ikke en gang bruge 3d secure, fordi det sinker og måske koster kunder, men det er jeres valg - jeres varer og jeres kontroller desværre - ikke Maren i Kærets

3dsecure er slet ikke en option på Dankortet, og seriøs nethandel i Danmark er ikke en option uden Dankortet Wink

Selvfølgeligt skal butikkerne påtage sig en del af ansvaret her. Det er der næppe nogen der anfægter. Men du tror da ikke for alvor at butikkerne kan dække svindelen uden at sende regningen videre til kunden? Der ER kun kunderne til at betale for alt hvad der foregår i en virksomhed.

3dsecure kan fint være den endelige løsning. Den er et krav i nogle lande, og det har altså ikke taget livet af nethandlen der. Problemet er, at det nationale og obligatoriske kort i Danmark ikke er omfattet af denne ekstra sikkerhed. Så butikkerne står med sorteper og får både tab og dummebøder. DER springer kæden altså af.

http://thefunck.blogspot.dk/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Funck:
3dsecure er slet ikke en option på Dankortet, og seriøs nethandel i Danmark er ikke en option uden Dankortet Wink
enig i begge (selv om mange herinde tror det går uden)

Lars Funck:
selvfølgeligt skal butikkerne påtage sig en del af ansvaret her. Det er der næppe nogen der anfægter. Men du tror da ikke for alvor at butikkerne kan dække svindelen uden at sende regningen videre til kunden? Der ER kun kunderne til at betale for alt hvad der foregår i en virksomhed.
også enig - der ER kun kunderne til at betale, men forskelle er, at når det er den enkle butik, så rammer det dem med megen nethandel mere end dem med lidt eller ingen langt mere OG der er incitament til at checke om ting virker fornuftige.

Hvis det var bankerne der hang på det, så gik det ud over Maren i Kæret som aldrig har lavet en eneste nethandel. Det er klart det er kunderne der betaler til syvende og sidst men godt at det i det omfang det er muligt, koncentreres hos de som handler de steder med størst risiko (som jo også er nets bedømmelse når de stiller kravet om garanti)

Dummebøder og mangel på indsats til at hjælpe med at forhindre det i at ske og opklare osv - ved jeg for lidt om, så det skal jeg ikke ind i, blot at det er fint nok det er kilden der betaler når ting går galt og ikke bare "systemet"

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Limasol
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis det var bankerne der hang på det, så gik det ud over Maren i Kæret som aldrig har lavet en eneste nethandel. Det er klart det er kunderne der betaler til syvende og sidst men godt at det i det omfang det er muligt, koncentreres hos de som handler de steder med størst risiko (som jo også er nets bedømmelse når de stiller kravet om garanti)

Der er ingen logik i det argument, da kunder der ikke benytter sig af nethandel, også kan miste deres Dankort.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Computergrej.dk:
Der er ingen logik i det argument, da kunder der ikke benytter sig af nethandel, også kan miste deres Dankort.
logikken er at langt det meste svindel af den type vi taler om her - foregår via nethandel og netbutiker og langt mindst via mistede dankort der ikke lukkes hurtigt nok. Det er en bestemt type mennesker der begår den svindel mod en bestemt type butiker.

risikoen for at Karen I Kærets dankort kommer i en sådan svindel findes, men er ikke stor. Der er klare forskelle mellem brancher, deraf også forskellig sikkerhedskrav fra nets. 

Garnbutikker på nettet er med sikkerhed mindre udsat for svindel en gadgets og IT butikker for at nævne let eksempel

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Garnbutikker på nettet er med sikkerhed mindre udsat for svindel en gadgets og IT butikker for at nævne let eksempel

Ja, det er korrekt. Mængden af svindel rettet mod butikker afhænger primært af hvor tyvetækkelige varerne er. Salg af EDB udstyr, mærkevarer mv tiltrækker en masse uønsket opmærksomhed.

Når det er sagt, så er der jo ikke nogen sammenhæng mellem hvor svindleren får kortoplysninger og hvilken butik der udsættes for svindel. Kortoplysninger stjæles der, hvor det er lettest at få dem, og misbruges der, hvor de mest interessante varer er.

http://thefunck.blogspot.dk/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - men det synes jeg stadigt hænger godt sammen med at det er de butikker som sælger det som tiltrækker flest tyve der må tage omkostningen - eller kræve kort med 3 d secure eller eller - frem for at det skal være hele systemet (Karen i Kæret) som det skal deles ud over

Det kan der giver menes forskelligt om, og jeg har ikke patent på sandheden, mener bare principielt at den med at alt skal deles ud på nets/banker og dermed os alle sammen - skolebørn og pensionister er en skidt ide. De der rammes må betale for at handle med noget der er tyverivenligt. 

De skal så ikke selv betale naturligvis, men lægge det på priserne, og dermed - da alle vel rammes ens - bliver det ens for samme type varer, at de bliver dyrere for at dække svindel omkostning. Hvis det ikke er ens for alle med samme vare, så må forklaringen være, at nogen vælger mere besvær for større sikkerhed.

Gælder jo desværre også alm butikker med ure og smykker, røveri og tossedyre forsikringer (eller nej til forsikring fra visse) -

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Limasol
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Enig - men det synes jeg stadigt hænger godt sammen med at det er de butikker som sælger det som tiltrækker flest tyve der må tage omkostningen - eller kræve kort med 3 d secure eller eller - frem for at det skal være hele systemet (Karen i Kæret) som det skal deles ud over

3D secure er en god ide og, vi bruger det i vores shop. Jeg forstår ærlig talt ikke de butikker der mener, de mister kunder på det, det er ikke vores opfattelse. 

Og det her vores protest kommer ind, hvorfor skal butikkerne bære tabet, når det er nets, der ikke tilbyder en bedre og mere sikker løsning. Jeg kan ikke forestille mig at det teknisk ville være svært at tilknytte dankortet til 3D-secure, eller som sagt tilknytte det til ens NEM-ID.

Cookie - John Hannover:
Gælder jo desværre også alm butikker med ure og smykker, røveri og tossedyre forsikringer (eller nej til forsikring fra visse) -

Nu kan du ikke sammenligne et røveri med, misbrug af 3.mands betalingskort. Ved røveri er det kun røveren der bære ansvaret og ingen andre. Ved misbrug af kort, er der 4. parter der er involveret.

1. Kortholdere, som skal passe på sit kort er være ansvarlig for, ikke at miste sit og/eller sørge for andre få adgang til ens kortoplysninger.

2. Kortudsteder, som skal stille sikre løsninger til rådighed, for både forbruger og forhandlere. Det nytter ikke noget at give sikkerheds garantier til forbrugerne, men glemme ens indtægtskilde, som faktisk er de erhvervsdrivende. Paypal har en meget fin løsning, som hedder "sælgerbeskyttelse."

3. Butikkerne, skal selvfølgelig være opmærksomme på kundeoplysninger og undersøge mistænkelige ordre, inden afsendelse.

4. Politiet, som ikke rigtig gider eller har resurser til at efterforske den slags sager.

Ansvaret burde deles blandt 3 parter, hvor alle mister en lige andel. Kortholderen for ikke at passe bedre på sit kort, kortudsteder for ikke at levere en sikker løsning og forretningen.

Derudover skal alt gebyr fjernes ved charge back, det er ikke fair, at butikkerne, mistervare, penge og skal betale en dummebøde på 350,-

Tilmeldt 31. Dec 13
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

De 350 kr passer meget godt med hvad det koster nets at behandle en chargeback. Det står i kontakten, at chargeback er forretningens ansvar, og hvis man synes det er urimeligt, behøvet man ikke at tage i mod kreditkort.

Men mon ikke de flest forretninger synes at fordelene ved kreditkort etrstørre end ulemperne? Man behøver ikke at tage i mod Dankort, kun 1/4 er rene Dankort. Resten er Visa/Dankort.

Sammenlign priserne hos en anden indløser med dem for Dankortet. Chargeback er ikke kun er Dankort ting. Det sker også med Visa.

Som forbruger vil jeg IKKE handle i forretninger med 3D Secure eller Verified By Visa, da bevisbyrden for misbrug her flyttes fra foreningen til forbrugeren. 

Hvis tabet for svindel ikke lå hos foreningerne, ville en god forretningsmodel være at lave en proforma forretning, hvor kort svindlerne bruger kortet. Hvis forretningen kun skulle dække 50% tabet, så ville jeg blot dele de resterne 50% med svindleren. Det ville være gratis penge lige ud af Nets' lomme, lige ind til de stopper med den model eller går fallit.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Mar 14
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

ksvictor:
Man behøver ikke at tage i mod Dankort, kun 1/4 er rene Dankort. Resten er Visa/Dankort.

Der må vi så være enige om at være uenige. En dansk butik der ikke tager imod Dankort kan jeg ikke se som værende seriøs. Og jeg tror faktisk, at jeg ville være så forundret over det, at jeg ville vælge at handle et andet sted. Så dels afskærer man de relativt mange kunder der kun har et Dankort, og dels er det et forkert signal at sende.

ksvictor:
Som forbruger vil jeg IKKE handle i forretninger med 3D Secure eller Verified By Visa, da bevisbyrden for misbrug her flyttes fra foreningen til forbrugeren. 

Det tror jeg sådan set godt du ville. Det er bare stadig i en indkøringsfase, hvor vi synes 3dsecure er noget nyt og underligt. I andre lande er det et krav, og der har det ikke afholdt forbrugerne fra at handle på nettet. Det kommer også til at blive et krav i Danmark, enten når Dankortet udfases, eller når 3dSecure indføres på Dankortet.

ksvictor:
Hvis tabet for svindel ikke lå hos foreningerne, ville en god forretningsmodel være at lave en proforma forretning, hvor kort svindlerne bruger kortet. Hvis forretningen kun skulle dække 50% tabet, så ville jeg blot dele de resterne 50% med svindleren. Det ville være gratis penge lige ud af Nets' lomme, lige ind til de stopper med den model eller går fallit.

Så let er det ikke Wink

Når risikoen ligger hos indløsere og banker, så ligger det økonomiske incitament også hos dem der rent faktisk har de tekniske muligheder for om ikke helt at fjerne så begrænse svindelen. Hvis en butik tager imod for mange betalinger med stjålne kort, så vil Visa eller Mastercard kunne lukke for den butiks mulighed for at indløse deres kort. Og det gælder uanset om det er med 3dsecure eller ej.

http://thefunck.blogspot.dk/

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)