Emnet har været oppe tidligere, hvor svindlere benytter sig af 3. mands kort og svindler sig til varer for millioner af kroner. Har en virksomhed været udsat for den slags svindel, ved man med det samme at, de penge er tabt og at der ikke er noget at gøre. Men behøver vi nu at finde os i uretfærdigheden, som ikke tyvene udsætter os for, men derimod kortindløserenes skrupelløse måde at tilbagetrække penge på, uden nogen forklaring og pålægge butikkerne et gebyr. Kortindløseren straffer altså butikkerne, fordi nogen har snydt butikken. For mig er det virkeligt uforståeligt, at så mange butikker har fundet sig i de gebyrer (Bøder), som webshoppen bliver pålagt. Det forekommer mig at banker/kortindløseren fraskriver sig et hvert ansvar for at levere et system som er fyldt med fejl og mangler. Hvorfor skal butikkerne betale straffen for bankernes manglende kompetence til at levere et sikkert betalingssystem. Problemet opstår altid når det er et Dankort / VisaDankort der bliver benyttet til købene, for med alle andre kort kan man benytte 3D-secure og er dermed ud over det problem. Bankerne kunne snildt tilknytte nem-id til alle online transaktioner, der vedr. Dankortet, og på den måde minimere risikoen for svindel. Men indtil de får gjort det, så er det butikkerne og herunder den lille virksomhed der bære hele risikoen og betaler hele gilden + lidt ekstra til bankerne, så de også kan skumme fløden på den slags sager. Der er kun en taber her og det butikkerne. Hvad er løsningen så?
Skal man virkelig udelukke dankortet og kun tage imod kort, som kan beskyttes med sikkerhedsforanstaltninger som 3D-secure. Skal man benytte Paypal som giver sælgerbeskyttelse, såfremt man fremsender varen til den adresse som Paypal har angivet. Hvis Paypal kan tilbyde sælgerbeskyttelse, hvorfor kan de danske kortindløsere ikke? Er det fair at ansvaret og tabet udelukkende placeres hos butikkerne? Hvis man mister sit kort, er man vel selv ansvarlig for det, hvis banken giver sikkerhedgarntier til deres kunder, så er det vel bankens ansvar at dække et tab? Hvorfor er det så at, den uskyldige, der burde holdes skades-fri og fri for ansvar, der betaler prisen? Eller mener du at både kortindehaver, banker og butikker burde dele ansvar og tab? |
Computergrej.dk:Problemet opstår altid når det er et Dankort / VisaDankort der bliver benyttet til købene, for med alle andre kort kan man benytte 3D-secure og er dermed ud over det problem
Nu har jeg selv lige handlet på en side med 3D-secure, og mage til besværlig transaktion skal man da lede længe efter.
Jeg vil tro det koster shoppen flere kunder ved at benytte 3D , end at acceptere de evt. 3 mandsmisbrug der måtte forekomme.