Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms af fragt, moms parterandel mv.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har fået nogle aftaler i stand med et kendt dansk dealsite omkring nogle af vores produkter. På dette dealsite er fragten inkl i prisen som standard uden mulighed for afvigelse.

Mit spørgsmål går så bl.a. på hvilke dele jeg skal sørge for moms af.   Lad med sætte et scenarie op i runde tal:

Vare X sælger vi på dealsitet til 200,- inkl moms og forsendelse.

Dealsite partner andelen i tilfældet her er: 30% 

Vores fragt udgifter er 50,-

Giver disse udregninger så mening eller skal de være anderledes:

Partner andel: 200*0,3 = 60,-

Moms: (200-60)*0,20= 28,-

Fragt: 50,-

Pris vi får uden at indregne indkøbspris: 200-60-28-50= 62,-

Men så vidt jeg har kunne læse mig til er der ikke moms på fragt. Hvordan skal jeg regne det ud.
Samtidigt kan det også gøre en forskel partnerandelen før moms eller efter moms altså

Pris: 200,-

Partner andel 30%:  200*0,8*0,3= 48,-

Fragt: 50,-

Moms: 200-48-50*0,2= 20,40,-

Pris vi får uden at indregne indkøbspris: 200 - 48 - 50 - 20,40 = 81,60,-

Det giver altså en forskel på 19,60 i plus at regne det ud som model II, hvilket har en stor betydning når salget er 200+ antal, men er det korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

for mange udregninger til jeg vil gennemgå, men overordnet er der moms på fragt fra dig til din kunde. KUN hvis du bruger UDLÆGSORDNINGEN SOM I LINK og følger den præcist, er der ikke det

Det ser også forkert ud at I trækker deal partner omkostnignen ud - jeres moms skal være 25% på nettosalgsprisen - jeres partner kan så fakture jer med moms og derved får I købsmoms ind som modregnes, men I kan ikke trække en udgift fra ved momsberegningen på selve jeres faktura som jeg TROR du påtænker. Hvis ikke du får svar her, og det gør man tit ikke på store udregninger, så tag en time med en revisor, det kan være nyttigt tror jeg og spare besvær og penge

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det fungerer sådan at de faktisk sælger værdibevis til vores vare og de tager imod betalingen fra kunden. Vi får så beløbet der er vores andel fra dem når varene er sendt og de har trukket deres andel fra.   Derfor tænkte jeg at momsbeløbet for os måtte være   vareprisen-partnerandel*0,2 i moms

Jeg må så gå ud fra at der ikke kan laves momsfrit fragt eftersom vi får pengene for alle salg fra partneren på én faktura.  Med mindre vi altså selv sender dem en faktura hvor fragten er angivet er specificeret på hvor vi så har fakturaer på forsendelserne eller hvordan?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth S. Lee:
Det fungerer sådan at de faktisk sælger værdibevis til vores vare og de tager imod betalingen fra kunden. Vi får så beløbet der er vores andel fra dem når varene er sendt og de har trukket deres andel fra.   Derfor tænkte jeg at momsbeløbet for os måtte være   vareprisen-partnerandel*0,2 i moms

den tror jeg ikke jeg hænger med på? Hvordan og hvem betaler så moms af den del af prisen som er partner andel - der er jo kun kunden til at betale moms?

Det kan godt være mig der ikke forstår din forklaring, men hele beløbet skal jo i forhold til kunden udløse 25% på prisen uden moms for at moms kan få sit

Og den 0,2 som gange procent forstår jeg heller ikke. Pris 100 kr + moms = 100 kr + 25% = 125 kroner. Den anden vej, pris inkl. moms 125 kr - 20% = 100 kr

*,2 forstår jeg ikke - men f.eks. 125 kr med moms * 0,8 giver prisen 100 kr uden moms.,

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Bruger jeg ikke reglen med *1,25 når man tillægger moms og *0,20 når der momsbeløbet skal trækkes fra og isoleres.   Altså 100 inkl moms vil være 100 * 0,20 = 20 kr moms ? 

de 0,2 bruger jeg jo til at regne den anden vej ikke til at "tillægge" momsen.

Hvad moms og partner andelen tænker jeg at Det bør give det samme den udregning som hvis jeg trækker momsen fra først og så partner andelen bagefter. Det antager jeg fordi at der i partnerandelen på 30% er moms, altså moms de skal afregne i salgsmoms og i vores købsmoms da det er en service vi bruger for at sælge vores vare.

Pris: 200,-

Pris eksl moms: 200 * 0,80 = 160,-

Partnerandel: 160 * 0,30 = 48

Fragt: 50,-

Vores beløb = 160-48-50= 62,-

Det giver jo det samme som første regnestykke.     Bør de ting der benyttes til at sælge varen ikke ingå i købsmomsen(produkt indkøb, services der benyttes til salg etc.) som så skal fratrækkes salgsmomsen. Så er det vel korrekt nok sat op tænker jeg?


Processen er jo således:

Varen sælges på dealsite til 200 inkl moms. De modtager pengene fra kunden, og afregner senere med os.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth S. Lee:
Bruger jeg ikke reglen med *1,25 når man tillægger moms og *0,20 når der momsbeløbet skal trækkes fra og isoleres.   Altså 100 inkl moms vil være 100 * 0,20 = 20 kr moms ? 
Jo du fik bare forklaret det lidt bagvendt - men hvis dine priser du opgiver er inkl. moms og det er momsen du vil finde så er den ',2 af pris inkl moms. Du vil dog normalt kun tænke i prisen uden moms og der med +,8 og få 80 kr som pris 

Det kan godt være dit regnestykke ender som du viser, jeg taler om hvad du skal ha for moms på din regning. Hvis den er på 200 kr inkl. moms til din kunde så er momsen 40 kr og du skal bruge pris 160 kr + moms = 200 kr mod kunden

Hvis du så "køber noget" af din partner (partner andel, så kan det give købsmoms - hvis han fakturerer dig med moms - salgsmoms hos ham og købsmoms hos dig, men du kan ikke sende en faktura på 200 kr med moms uden momsen på den skal fremgå så 40 kr til kunden. Dine indkøb kan du ikke som jeg læser dig, trække fra momsmæssigt i prisen til kunden - den kan kun være de 20%. 

Det virker som om partner andelen svarer lidt til du har købt varen for de 48 kr og den moms der er på det - har du fradrag for som købsmoms og rammer de 62 korrekt, men ikke ved at lave det på momsen på din salgsfaktura men via momsen som din partner skal angive som sin salgsmoms til dig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)