John, du har da aldrig nogensinde haft mulighed for at bruge f.eks. høretelefoner i butikken(nogle gange er der demoer) men du har aldrig før haft muligheden for at kunne pakke et sæt ud og smide det i telefonen for at prøve dem.
Jeg kan godt se at loven kan bruges i tilfælde med f.eks. tøj og sko men det er bare nogle ting der ikke kan sælges hvis de har været prøvet.
[..]men det er bare nogle ting der ikke kan sælges hvis de har været prøvet.
Kondomer f.eks. ;-)
Nu driver jeg ikke selv webshop, men hvad gør man med varer som er i en emballage, som ikke liige er til at lukke igen? Her tænkter jeg f.eks. de velkendte elektronik-plastikindpakninger, som er på grænsen til umulige at få op uden brug af hydraulisk klipper og skærebrænder.
Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions Professionel .NET web udvikling og konsultation.
God pointe! Hvordan skal man kunne sælge sådan en vare igen?
Og hvad med produkter som f.eks. kosttilskud, cremer og hårshampoo?
Hvis man bryder emballagen her for at teste produktet, så kan de da umuligt sælges igen!
Jeg kan ikke se, at den lov tager højde for det ....
Præcis. Og det er lige her loven kommer ind. - I en butik kan du prøve varerne INDEN du køber. Det kan du af gode grunde ikke på Web. - Derfor har man 14 dage til at returnere hvis ikke varen var som ventet. Det er så butikkerne der må placere sig bedst muligt i.f.t. lovgivningen.
Man kunne f.eks. sende en lille prøve af produkterne med, så kunde faktisk kunne prøve varen inden kunden må åbne den 'store' - Hvis ikke butikken gør det, ja så er det jo butikkens problem, at kunden må åbne pakken for at prøve varen.
Der er INTET nyt her overhovedet... Ved fjernsalg har kunderne altid måttet prøve varen. (Undtaget software, musik og film). - Og det har altid været sådan, at koster det ådelæggelse af emballagen at prøve varen er det butikkens problem, ikke kundens.
[..]men det er bare nogle ting der ikke kan sælges hvis de har været prøvet.
Kondomer f.eks. ;-)
Nu driver jeg ikke selv webshop, men hvad gør man med varer som er i en emballage, som ikke liige er til at lukke igen? Her tænkter jeg f.eks. de velkendte elektronik-plastikindpakninger, som er på grænsen til umulige at få op uden brug af hydraulisk klipper og skærebrænder.
Det er problem, da det koster en formue manuelt at ompakke varen. Men så er man nød til at nedskrive 100& af varen.,
Jeg mener nu heller ikke, at det er alle varer, der kan prøves i den fysiske butik. F.eks. hårshampoo og kosttilskud. Og det er mig bekendt de færreste leverandører, der stiller vareprøver til rådighed for samtlige produkter. Selvom det da ville være en dejlig ting :-)
Mange hilsner fra Lise
Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.
Jeg mener nu heller ikke, at det er alle varer, der kan prøves i den fysiske butik. F.eks. hårshampoo og kosttilskud. Og det er mig bekendt de færreste leverandører, der stiller vareprøver til rådighed for samtlige produkter. Selvom det da ville være en dejlig ting :-)
Nix, og så egner de sig jo dårligt til salg på Web... Men man må jo stille krav til sin leverandør.
Og hvad med produkter som f.eks. kosttilskud, cremer og hårshampoo?
Hvis man bryder emballagen her for at teste produktet, så kan de da umuligt sælges igen!
Jeg kan ikke se, at den lov tager højde for det ....
Nu tror jeg også vi skal slå lidt koldt vand i blodet
Det er jo helt åbenlyst at hvis noget af produktet mangler, eks. i shampoo og kosttilskud, så er varen usælgelig og kan nedskrives med 100%.
Og uanset hvad vi måtte mene om den nye forbrugeraftalelov, så bliver vi nødt til at forholde os til at den er vedtaget. Så det nytter ikke noget at vi sætter os over i et hjørne og surmuler over meget teoretiske huller i loven, det bliver den alligevel ikke anderledes af. Og jeg tror faktisk ikke at vi kommer til at opleve den helt store forskel, i forhold til hvordan tingene kører i dag.
Det er jo helt åbenlyst at hvis noget af produktet mangler, eks. i shampoo og kosttilskud, så er varen usælgelig og kan nedskrives med 100%.
Det kan godt være, at det ikke bliver noget problem i praksis, men jeg synes bestemt ikke, at loven lægger op til, at der er noget der er åbenlyst ....
Mange hilsner fra Lise
Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.