Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gratis idé om integreret GPS i bilen til lys tænding

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, kort sagt ved jeg ikke om dette kan lade sig gøre. Ideen bygger på at de nye biler ikke selv tænder lyset, men at man manuelt skal gøre dette.

Her tænker jeg så, om det er muligt at udnytte den i forvejen integreret GPS i bilen til at modtage data, om solopgang og solnedgang og herved i lygtetændingstiden, få lyset til automatisk at tænde. Yderligere kunne man få den til at "fortælle" bilen når der var tåget, således at den også ville tænde lyset i disse situationer. Her tænker jeg lidt at den skulle kører over en side, som fx. DMI der kunne sende data, over hvor og hvornår det var tåget.

Giv endelig feedback!

Niklas

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror, at folk har forskellige behov og det er svært at automatisere - samtidig ser jeg ikke den store ide, fordi der ingen reel besparelse vil være?

Hvad med at lave en lettere løsning, der sikrer optimale køreegenskaber, så man kører længere på literen? 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ikke tænkt mig at gå videre med det, da jeg ikke besidder de rette færdigheder. 

Kom på ideen for et par uger siden hvor jeg var ude at kører og det var ekstremt tåget. Her noterede jeg mig at der var utrolig mange der ikke havde baglyset tændt. Så her ser jeg ikke mulighed for en besparelse, men som er reel fare i trafikken. Jeg vil langt hellere kunne redde liv en at kunne kører længere på literen ;)

Fik nok ikke fremlagt ideen med den rette vinkel..

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Niklas Tønning:
Her noterede jeg mig at der var utrolig mange der ikke havde baglyset tændt. Så her ser jeg ikke mulighed for en besparelse, men som er reel fare i trafikken.

Nogle bilforhandlere er faktisk opmærksomme på problemet, og nogle af dem har valgt at ændre i de nye bilers konstruktion, så baglyset er tændt automatisk med kørelys, selvom loven ikke kræver det.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var jeg ikke klar over. Tænkte bare at hvis der var nogle der havde lyst til at gå videre med ideen ville det være super.

Så spørger jeg hvis det hypotetisk var muligt at kunne producere en anordningt der kunne styres over GPS, ville dette ikke så være en rentabel løsning da der ville blive brugt mindre energi og derved mindre brændstof, samt sikkerheden ville blive forbedret.

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Niklas Tønning:
Her tænker jeg så, om det er muligt at udnytte den i forvejen integreret GPS i bilen til at modtage data, om solopgang og solnedgang og herved i lygtetændingstiden, få lyset til automatisk at tænde. Yderligere kunne man få den til at "fortælle" bilen når der var tåget, således at den også ville tænde lyset i disse situationer. Her tænker jeg lidt at den skulle kører over en side, som fx. DMI der kunne sende data, over hvor og hvornår det var tåget.

Jeg ved ikke, hvordan det fungerer mht. at modtage kontinuerligt data fra andre kilder ned til ens egen GPS, og jeg ved ikke noget om, hvad det evt. vil koste. Jeg er dog lidt skeptisk omkring, at modtage data fra DMI omkring tåge, da de i forvejen, i min omgangskreds, har et ry for at være upræcise hvad angår vejr. Og så lige præcis tåge tror jeg er ret svært at forudsige præcist, hvilke veje der er tågede, og hvilke der ikke er. Dvs. det kan give irritationer, hvis tågelygterne er tændte forgæves og omvendt.

Mht. solopgang og solnedgang bør dette være nemmere, da det bare handler om to klokkeslæt. Jeg ved ikke hvor langt tid disse tidspunkt bliver fundet i forvejen, men her kunne man vel nøjes med at sende data langt sjældnere, end hvad angår tågen.

Igen ved jeg ikke, hvor datapriserne ligger, men disse skal holdes op imod, hvor langt tid det evt. tager (og hvad det koster) at konstruere bilen til at tænde baglyset automatisk og så udregne en cirkapris på hvor meget det koster at have baglygterne tændt, når de kunne have været slukket i dagtimerne.

Jeg ved ikke om, om du har tænkt på ovenstående, men det er bare for at sætte tingene lidt i perspektiv.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser din pointe ;)
Må nok indrømme at jeg ikke har ret meget forstand på data og software. Jeg kunne bare se potentiale i at forbedre sikkerheden i biler.

Lader den ligge kunne være der var nogle der kunne skabt noget fornuftigt :)

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Niklas Tønning:
Jeg kunne bare se potentiale i at forbedre sikkerheden i biler.

Og jeg håber inderligt, at din idé bliver ført ud i livet, for jeg er helt enig i, at sikkerheden sagtens kunne være bedre. Om økonomien kan løbe rundt, tvivler jeg lidt på, men om det gør verden til et bedre sted, er jeg slet ikke i tvivl om :-)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var egentlig også i håb om at et geni der kunne omsætte ideen til praksis, ville se dette og skabe bedre sikkerhed på vejene, der fik mig til at slå den op :)

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er der ikke noget nyt i. Har haft en Chevrolet, der selv registrede når det bleve mørkt eller tåget og dermed ændrede lyset.

bb

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)